جمعه, 31 فروردین 1403
منو اصلی

 

 

بررسی هیوندای النترا GT اسپرت مجهز به گیربکس دستی

پسوند GT در هیوندای النترا نشان از هاچبک بودن این خودرو دارد و نه عملکرد سطح بالای آن. اضافه نمودن کلمه اسپرت به این پسوند نیز می‌تواند باور جدیدی را به آن بیفزاید.  

 اصلی ترین به روزرسانی‌ النترا GT اسپرت در مقایسه با نسخه معمولی، به درون اتاقک پیشرانه بازمی‌گردد. آنجا مکانیست که پیشرانه دو لیتری چهار سیلندر خطی به قدرت 161 اسب بخار، جای خود را به یک موتور 1.6 لیتری توربوشارژ با توان خروجی 201 اسب بخار و گشتاور 264 نیوتن متر، واگذار نموده است. پیشرانه 1.6 لیتری عاشق یک گیربکس شش سرعته دستی شده و ترجیح داده تا زندگی مشترکش را با این گیربکس ادامه دهد. البته جعبه دنده اتوماتیک هفت سرعته مجهز به کلاچ دوبل نیز به طور کامل پایش را از زندگی این پیشرانه خارج ننموده و همچنان در کنار آن قابل گزینش است. قوای محرکه مدل سدان نیز مشابه نسخه هاچبک است.

به روزرسانی‌های جامع شاسی نیز شامل تعویض محور میله‌ای-پیچشی با تعلیق چند اتصاله در عقب و همچنین استفاده از ترمزهای بزرگتر، تقویت فنرها، کمک فنرها و سیستم فرمان می‌شود. باوجود تلاش فراوان شرکت هیوندای برای ایجاد یک هاچبک داغ، اما همچنان برای تکیه زدن بر جای بزرگان این سگمنت، ره درازی در پیش خواهد داشت.

هیوندای النترا GT اسپرت

هیوندای النترا GT اسپرت
شتاب صفر تا 96 کیلومتربرساعت نسخه اسپرت مجهز به گیربکس دستی در مقایسه با النتراGT معمولی، با 1.4 ثانیه زمان کمتر، برابر 6.6 ثانیه است. در تست یک چهارم مایل هم نسخه اسپرت بهتر عمل کرده و در مدت زمان 15 ثانیه و با حداکثر سرعت 151.3 کیلومتر بر ساعت، مسیر را به پایان رسانده است. رکورد النترا GT معمولی در تست مذکور برابر 16.2 ثانیه با سرعت 140 کیلومتر بر ساعت بوده است.

هیوندای النترا GT اسپرت
مشخصات پیشرانه 1.6 لیتری بسیار نزدیک به قلب تپنده هوندا سیویک si با توان 205 اسب بخار و گشتاور 260 نیوتن-متر است که در واقع تنها 0.1 ثانیه اختلاف در رکورد 0تا96 کیلومتربرساعت این دو مشاهده می‌شود و در یک چهارم مایل، هر دو رکوردهای یکسانی از خود به جا گذاشته‌اند. البته در این حیطه، النترا Gt اسپرت توانسته سیویک اسپرت هاچبک و مزدا 3 مجهز به موتور 2.5 لیتری 184 اسب بخار را پشت سر بگذارد. رکوردهای شتابگیری این دو به ترتیب برابر است با 7 و 7.4 ثانیه. فولکس واگن GTI نیز توانسته با ثبت زمان 5.4 ثانیه در تست شتاب 0-96، النترای ما را مغلوب نماید.

ماکزیمم گشتاور این خودرو از دور موتور 1500rpm در اختیار شماست اما صدای پیشرانه مخصوصا در بالای 4000 دور، چندان گوش نواز نیست و به بیشتر به یک طنین عاری از هیجان شباهت دارد تا یک نوای هیجان انگیز. اهرم تعویض دنده به راحتی دنده‌ها را تعویض می‌نماید و عملکرد کلاچ نیز مناسب است.

النترا اندکی نسبت به فولکس گلف طولانی‌تر و عریض‌تر است و طراحی کابین نیز از خودنمایی کمتری برخوردار شده است. رگه‌هایی به رنگ قرمز در گوشه و کنار کابین مشاهده می‌شود و از نظر کاربردپذیری، به ویژه با وجود صفحه نمایشگر لمسی هشت اینچی با ساختاری منطقی در منو، در سطح مناسبی قرار دارد. صندلی‌های جلو کاملا راحت بوده و از حمایت جانبی کافی برخوردار هستند. حجم محفظه بار نیز با حدود 708 لیتر فضا در پشت صندلی‌های عقب، در حد اعلای این سگمنت قرار دارد.

النترا اسپرت GT به نسبت قیمت 24,135 دلاری‌اش، از امکانات خوبی بهره‌مند شده است. اپل کارپلی، اندرویداتو، صندلی‌های مجهز به گرمکن، روکش‌های چرمی، کلید مجاورت، استارت دکمه‌ای، نمایشگر نقاط کور، هشدار ترافیک پشت سر و چراغ‌های جلو وعقب از نوع LED، از جمله امکانات این خودرو به شمار می‌روند.


قیمت گلف GTI S معادل 27,265 است اما برای بهره بردن از امکانات مشابه النترا، بایستی علاوه بر مبلغ 695 دلار بابت روکش چرمی، 31,320 دلار دیگر نیز بپردازید. تریم گلف GTI Autobahn نیز به همراه روکش چرمی و سامانه های کمکی راننده با مبلغ 35,920 دلار قابل تملک می‌شود. در هیوندای النترا GT اسپرت اتوماتیک، با خرید پکیج فناوری به مبلغ 3850 دلار می‌توانید از امکاناتی نظیر: کروز کنترل تطبیق پذیر، ترمز خودکار در مواقع اضطراری، تشخیص عابر پیاده و سیستم کمکی حرکت بین خطوط، لذت ببرید.

هیوندای النترا GT اسپرت مجهز به گیربکس دستی، خودرویی جذاب با قیمتی بسیار مناسب است. اگرچه قابلیت های دینامیکی این خودرو در سطحی درخور و شایسته نسبت به سایر محصولات هیوندای قرار دارد اما با این وجود، هنوز با شاخصه‌های یک هاچبک داغ فاصله دارد. شاید بهتر باشد اگر قصد خرید یک هاچبک با پرفورمنس بالا از محصولات هیوندای را دارید، کمی منتظر مانده و ولوستر N با 275 اسب بخار قدرت را امتحان کنید.

منبع خبر: