چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1397
منو اصلی

 

 


۶ نکته ی مهم به هنگام رانندگی با گیربکس های اتوماتیک

 


تاریخ ثبت: 1397/01/26

 

بیشتر اتومبیل هایی که امروزه تولید می شوند دارای گیربکس های اتوماتیک هستند؛ جالب است که بین ۱۰ نفری که می خواهند اتومبیل بخرند، ۹ نفر تمایل به خریداتومبیل های دارای گیربکس های اتوماتیک دارند؛ با این حال خیلی ها از خسارت هایی که در صورت استفاده ی نادرست از این سیستم به آن وارد می شوند آگاهی ندارند و سالانه مقادیر زیادی پول برای تهیه اجزای داخلی جدید صرف می شود. با اینکه طی ۶۰ سال اخیر گیربکس های اتوماتیک بسیار رایج شده اند ولی با این حال باید بدانیم که تعویض یا تعمیر آنها هزینه های بالایی دارد. در مطلب پایین برای کمتر شدن این خسارات و اشتباهات، چند راهکار به شما پیشنهاد می دهیم.  

۶) قبل از توقف کامل از حالت پارک استفاه نکنید

6 نکته ی مهم در گیربکس های اتوماتیک - کاربا گیربکس های اتوماتیک

هیچ چیز برای گیربکس های اتوماتیک خطرناک تر از این نیست که قبل از توقف کامل، حالت پارک را انتخاب کنید. برای عدم انجام همین کار است که ترمز خلق شده است! استفاده از حالت پارک در جعبه دنده برای توقف حرکت میتواند منجر به تغییر حالت مکانیسم و شکسته شدند قطعات مختلف و در نهایت از بین رفتن سیستم انتقال قدرت اتومبیلتان شود. از طرفی پیشنهاد می شود که برای توقف کامل اتومبیل از پدال های ترمز زیر پایتان استفاده کنید، ترمز دستی را بکشید،  سپس حالت پارک دنده را فشار داده و به هنگام پارک کردن پایتان را از روی ترمز بردارید.

۵) از حالت پارک به عنوان ترمز دستی استفاده نکنید

6 نکته ی مهم در گیربکس های اتوماتیک - کاربا گیربکس های اتوماتیک

ترمز دستی به دلایلی روی اتومبیل شما نصب شده است و آن هم متوقف کردن و جلوگیری از حرکت ماشین به هنگام توقف است. استفاده از حالت پارک در گیربکس های اتوماتیک به منظور جایگزینی برای ترمز دستی کار خوبی نیست! شاید بهتر است به جای قرار دادن در حالت پارک، روی پدال های ترمز فشار بیاورید، سپس از ترمز دستی استفاده کنید، دنده را در حالت پارک قرار دهید و پایتان را از روی پدال ترمز بردارید.

۴) قبل از تغییر جهت دنده ها اتومبیل را کامل متوقف کنید

گیربکس های اتوماتیک

تغییر دنده از حالت D به حالت دنده عقب یا برعکس زمانی قابل انجام است که اتومبیل کاملا متوقف شده باشد. در چنین موقعیتی پایتان را روی پدال ترمز بگذارید، کاملا اتومبیل را متوقف کنید و تغییر جهت دهید. قرار دادن این وظیفه به عهده ی گیربکس، صدمه ی جبران ناپذیری به آن و کلاچ خواهد زد؛ از طرفی تهیه و جایگزینی قطعات صدمه دیده در این راستا،  نیازمند صرف هزینه های بالا است. در موقعیت بدتر ممکن است مجبور شوید از کل جعبه دنده صرف نظر کنید!

۳) برای شروع حرکت تخته گاز نروید

گیربکس های اتوماتیک

وقتی میخواهید از حالت سکون خارج شوید بهترین کار این است با مقدار ضعیفی از قدرت اتومبیل را به حرکت درآورید و رفته رفته مقدار آن را افزایش دهید. فشار ناگهانی و به دنبال آن اعمال قدرت بیش از اندازه به قسمتهای ساکن می تواند به آن ها صدمه وارد کند؛ بنابراین اتومبیل نباید قبل از انتخاب حالت D دور بردارد. اگر در شرایطی مجبور بودید که به سرعت حرکت کنید و بروید از گاز و ترمز در عین حال باهم استفاده کنید و بعد از چند ثانیه ترمز را رها کنید؛ یا یک روش راحت تر این است که اتومبیلی با سیستم Launch Control بخرید!

۲) به هنگام توقف کوتاه از حالت  Nاستفاده نکنید

گیربکس های اتوماتیک

در چنین مواقعی مبدل گشتاور انتقال قدرت را از موتور به گیربکس متوقف می کند، بنابراین اگر دستی حالت خلاص را انتخاب کنید در واقع فقط وقت خود را تلف کرده اید! زمانی که دنده در حالت D  قرار دارد فشاری روی قطعات حرکت کننده وجود دارد و نیرویی که مبدل گشتاور را به حرکت در می آورد وقتی که به صورت ناگهانی دنده از حالت N به حالت D تغییر وضعیت می دهد، دو چندان می شود و ممکن است به قطعات آسیب برساند. پس برای زمان های کوتاه بگزارید دنده در حالت D  بماند.

۱)هیچوقت با دنده ی خلاص رانندگی نکنید!

6 نکته ی مهم در گیربکس های اتوماتیک - کاربا گیربکس های اتوماتیک

آن دسته از افرادی که زیاد رانندگی کرده اند همیشه از رانندگی در حالت N یا خلاص می گویند؛ چرا که عقیده دارند با این روش میتوانند کمی در مصرف بنزین صرفه جویی کنند. در مورد کنترل مصرف سوخت باید بگوییم در بیشتر اتومبیل های امروزی، وقتی پایتان را از روی پدال گاز بر می دارید، سیستم انتقال قدرت خود به خود خلاص می شود؛ از طرفی دیگر با این کار دیگر نمی توانید آنطور که نیاز است سرعت بگیرید و ممکن است در برخی خودروها این کار باعث می شود که فشار روغن ترمز کاهش یابد و عملکرد ترمز ضعیف می شود.

 

 


منبع خبر:            تعداد بازدید: تعداد مطالعه:18


 

دیدگاه کاربران