پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

روابط عمومی‎های منفعل؛ عامل افت سهم بازار برخی خودروسازان

 

جایگاه روابط عمومی در شرکتهای خودروسازی کجاست

امروزه نقش روابط عمومی در بنگاه‌های اقتصادی و پیشبرد اهداف اقتصادی آن‎ها را نمی‌توان نادیده گرفت.  

شرکت‎های خودروسازی به‎عنوان بنگاه‎های اقتصادی پیش‎رو نیز از این نقش مستثنی نیستند. اگرچه پیش از این نقش روابط عمومی در توسعه شرکت‎های خودروسازی همچون امروز شناخته شده نبود و این شرکت‎ها تلاش می‌کردند تا از طریق تحمیل خواسته‎های خود به مشتریان، محصولات خود را به فروش برسانند. مانند شرکت فورد که در دهه‎های گذشته شعار تبلیغاتی‎اش این بود: «در انتخاب رنگ خودرو حق با مشتری است، به‎ شرط آن‎که فقط رنگ سیاه بخواهد.» اما با گذشت زمان و رقابتی‎شدن بازار و نیز افزایش دامنه حق انتخاب مشتریان، خودروسازان دریافتند برای نفوذ به درون بازار و در اختیار گرفتن روح وفاداری مشتریان، نیازمند ارتباطات گسترده‌تری هستند و این‎چنین نقش روابط عمومی به مرور زمان و طی سال‌های اخیر پررنگ‌تر شد.
تحول در خودروسازی‎ها؛ نیازمند جلب نظر سه‌گروه ذی‌نفع
روابط عمومی یک فعالیت و اقدام مدیریتی است که امروزه نقش یک دیده‌بان را بر عهده دارد. به گفته رکس هارلو؛ از پیش‎گامان روابط عمومی در جهان و بنیان‎گذار انجمن روابط عمومی آمریکا، روابط عمومی یک وظیفه و کار مدیریتی مشخص است که به ایجاد و حفظ خطوط دوجانبه ارتباطی، درک دوجانبه و همکاری متقابل بین یک سازمان و عموم مشتریان آن سازمان کمک‌ می‌کند. در شرکت‎های خودروسازی بزرگ و صاحب برند، جایگاه روابط عمومی‎ها در سطح استراتژیک و حتی در درون هیات‌مدیره شرکت است. چراکه اجرای برنامه تغییر و تحول در یک شرکت خودروسازی معمولا نیازمند جلب‌نظر مساعد گروه‎های ذی‌نفع آن شرکت، از کارکنان گرفته تا سهامداران و به‎ویژه مشتریان است. اصولا برای همراه‎کردن نظرات مختلف درمورد یک اقدام جدید و یا ارائه یک خودرو جدید نقش روابط عمومی‌ها بسیار سازنده و پررنگ است. زیرا در این حوزه است که بررسی واکنش‌های ذی‎نفعان در برابر این تغییرات می‌تواند به شرکت کمک کند تا تصمیمات نامناسب خود را شناسایی کند و به بهبود آن مبادرت ورزد.
قدرت روابط عمومی در پشتیبانی فروش و بازاریابی
روابط عمومی با مطالعه مشکلات و مسائل موجود پیرامون یک شرکت خودروسازی در نقش پزشک سازمانی ظاهر می‎شود و پس از تحقیق درباره مشکل و تشخیص عوامل به وجود آورنده آن، برنامه مناسب و پیشنهاد عملی خود را در اختیار مدیریت شرکت قرار می‌دهد. در این میان نقش و قدرت روابط عمومی در پشتیبانی فعالیت‌های فروش و بازاریابی یک شرکت خودروسازی را نیز نباید نادیده گرفت. زیرا حضور پررنگ این بخش نه‎تنها بسیار مهم و حیاتی است بلکه باعث افزایش سهم از بازار می‌شود. در واقع روابط‌عمومی می‌تواند نقش مهمی در توسعه برنامه‌های پیشبرد فروش بازی کرده و مشتریان کنونی را افزایش دهد. به علاوه روابط عمومی یک اهرم پرقدرت و بهینه برای توسعه محصول، ورود به بازارهای جدید، تغییر نظرات تثبیت‎شده مشتریان، حرکت در جهت راه‌اندازی خطوط جدید تولید و ادغام و تصاحب سایر شرکت‌های خودروسازی رقیب به‌شمار می‌رود.
غفلت برخی خودروسازان داخلی
امروزه در برخی شرکت‎های خودروسازی داخلی به دلیل غفلت از تاثیرگذاری حوزه روابط عمومی‌ها در توسعه بازار و توسعه محصول و به کلامی دیگر در حوزه بازاریابی و فروش، عملکرد این شرکت‎ها بسیار منفعل است، به‎طوری‎که عملا این شرکت‎ها بخش مهمی از سهم بازار خود را ازدست داده‎اند. این در حالی است که شرکت‌های صاحب برند و بزرگ خودروسازی دنیا، برای دستیابی به جایگاهی پویا و پیشتاز در بازار، با درنظر گرفتن امکانات موجود در جهت جذب و به‎کارگیری نقدینگی بازار و معرفی شرکت خود، از روش‌های نوین ارتباطی در قالب فعالیت‌های روابط عمومی بهره می‌برند. در واقع روابط‌عمومی‌ها در این شرکت‌ها با به‎کارگیری برنامه‌های راهبردی از طریق طرح نقاط‌ضعف، قوت، تهدید و فرصت و با بهره‌گیری منسجم و یکپارچه از ابزارهای ارتباطی و رسانه‌ به انتقال موثر و هدفمند پیام‌های شرکت به ذی‎نفعان می‎پردازند و آن‎ها را با خود همراه می‎کنند.
تشویق، توجیه و اقناع مشتری
از منظری دیگر، فعالیت‌های روابط عمومی در یک شرکت خودروسازی بی‌شباهت به بازاریابی در این شرکت‌ها نیست، زیرا نقش موثری در معرفی و پیشبرد اهداف تجاری شرکت دارد. اگرچه روابط عمومی و بازاریابی هر دو اهدافی برای کسب‎وکار دارند و هردو متمرکز بر تصویر برند هستند، اما مجموعه تیم بازاریاب، مشتریان را در ایجاد انگیزه برای خرید یک خودرو با برندی خاص ترغیب می‌کنند، درحالی که روابط عمومی‌ها با استفاده از ابزارهای لازم، مشتریان را تشویق، توجیه و قانع می‌کنند که یک خودرو با برندی خاص را خریداری کنند. در حقیقت، برنامه‌های روابط عمومی به‎عنوان ابزارهای کارآمد و موثر در زمینه ترویج و پیشبرد (Promotion Mix) از اهمیت بسزایی در تحقق اهداف بازاریابی شرکت‌ها برخوردار است. به اعتقاد کارشناسان، روابط عمومی جزء پیوسته‌ای از یک آمیزه بازاریابی یکپارچه و متعادل است که حداقل درصدی از بودجه بازاریابی باید بدان تخصیص یابد.

منبع خبر: