شنبه, 1 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

بم مهد هنر اصیل ایرانی

 

تکمیل باغ هنر بم پس از 15‌سال با اهتمام ویژه صنایع خودرو سازی کرمان

اکنون 15سال پس از زلزله بم و در سالروز تولد استاد محمدرضا شجریان تئوریسین این پروژه عظیم ملی، باغ هنر بم تکمیل شده و آماده بهره‌برداری است.ا  

پنجم دی‌ماه سال 1382 شهر بم بم ویران شد و هر چه داشت زیر آوار ماند؛ تراژدی‌ای فراموش‌نشدنی که 70درصد شهر را ویران کرد و 27هزار کشته و 30هزار مجروح برجای گذاشت. در شرایطی که داغ بازماندگان زلزله بم تازه بود، محمدرضا شجریان چهره خوشنام موسیقی اصیل ایران تصمیم گرفت برای بازسازی روحیه مردم آسیب‌دیده، پروژه باغ هنر بم را کلید بزند. استاد شجریان و مشاورانش به این تصمیم رسیدند تا نهادی را برای بازگرداندن طراوت و شادابی به فضای اجتماعی و فرهنگی شهر بم بنیان گزارند که درعین حال مرکزی برای پژوهش، آموزش و فعالیت‌های هنری در شهر بم باشد.

حسن ریاضی، عضو شورای سیاستگذاری باغ هنر بم در این‌باره گفت: پروژه باغ هنر بم در سالروز تولد استاد محمد رضاشجریان خاتمه یافت است و به‌زودی در مراسمی رسمی با حضور ایشان افتتاح خواهد شد.
وی افزود:‌ این پروژه با پیشنهاد و پیگیری استاد شجریان آغاز و پس از کنسرت معروف ایشان توسط گروهی از معتمدان استان در قالب شورای سیاستگذاری باغ هنر، احداث آن برنامه‌ریزی شد. ریاضی تصریح کرد: پس از آماده‌سازی‌ نقشه‌ها، جانمایی پروژه در شهر بم عملیات ساختمانی در همان سال کلید خورد و وارد فاز اجرایی شد.

وی با اشاره به اینکه ‌ایده اصلی استاد شجریان در طول سال‌های گذشته، ساخت مجموعه‌ای استاندارد و جامع برای آموزش هنرهای اصیل ایرانی و موسیقی ایرانی بود، اظهار کرد: باغ هنر بم با الهام از معماری اصیل ایرانی در مجموعه‌ای با زیربنای 14هزار مترمربع شامل کلاس‌های آموزشی، سالن آمفی‌تئاتر، استودیوی ضبط، بوفه دانشجویی و کلاس‌های تمرین ساخته شده است. حسن ریاضی با تأکید بر اینکه دقت نظر استاد شجریان در طول این سال‌ها و نظارت مستقیم و بازدیدهای ایشان از پروژه موجب شد تا الگوی بسیار مناسبی برای فضای آموزشی موسیقی ایرانی فراهم شود، گفت: این مجموعه با الهام از ساختارهای فضای مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایرانی ساماندهی شده است و در این پروژه گروه‌های بسیاری از مردم هنر دوستان به واسطه احترام و ارادت به استاد شجریان مشارکت داشته‌اند.

ایشان  افزود: در صدر این گروه‌ها ملت شریف و هنر پرور ایران بودند که از ابتدای این حرکت و به دعوت استاد شجریان با کمک‌های بیدریغ خود شروع پروژه را امکان‌پذیر ساختند. همچنین در طول این مسیر سندیکای شرکت‌های ساختمانی ایران و به‌ویژه زنده‌یاد بهاء‌الدین ادب، یاریگر شورای سیاستگذاری باغ هنر بم بودند. بدیهی است خاتمه این پروژه با حمایت بی‌شائبه جناب  سید حسین مرعشی و صنایع خودروسازی کرمان و تامین بیش از سیزده میلیارد بودجه مورد نیاز از حمایت های اجتماعی گروه میسر گردید. ریاضی تأکید کرد: برای شورای سیاستگذاری باغ هنر بم افتخار بزرگی است که در سالروز تولد استاد محمد رضا شجریان پایان این طرح را اعلام کند. پشتوانه ما پیگیری مستمر استاد حتی در بستر بیماری بوده است که از صمیم قلب برای ایشان آرزوی سلامتی و شادکامی می کنیم. وی درباره زمان افتتاح رسمی پروژه باغ هنر بم گفت: مراسم افتتاح رسمی مهر‌ماه امسال و در شهر بم خواهد بود. جزئیات برنامه پس از هماهنگی با خانواده استاد شجریان و سایر دست‌اندرکاران و دعوت از جامعه هنری اعلام خواهد شد.

اعضای شورای سیاستگذاری باغ هنر‌بم متشکل از محسن گودرزی (رئیس شورا)، بهار مشیری، فرداد خواجه نصیر، علی جهاندار، حسن ریاضی، ‌محسن کاشی، یونس شکرخواه، کامبیز نوروزی و افشین امیرشاهی می باشند.
 

منبع خبر: