جمعه, 10 فروردین 1403
منو اصلی

 

 

نگاهی به جک S3 ، کراس اوور محبوب و مدرن کرمان موتور

1 رای - میانگین 4 هر چقدر که خودروهای وطنی در این سالها درجا زده و یا پسرفت داشته اند، به موازات آن سلیقه مشتریان ایرانی همگام با جهان پیش رفته و خودروهای کراس اوور، به محبوب ترین سگمنت این روزها تبدیل شده اند. یکی از جدید ترین محصولات شرکت کرمان موتور در این سبک، جک S3 است که مدت زمانی می شود مهمان جاده های ماست و توانسته نظرات مثبت بسیاری از سمت مخاطبان ایرانی را به خودش جذب نماید.  

 این خودرو که قرار بود در نخستین روزهای عرضه، با قیمت تقریبی 72 میلیون تومان به دست مشتریان برسد، اکنون در بازار آزاد به برچسب قیمتی 160 میلیون تومانی دست پیدا کرده و همانند خودروهایی چون رنو ساندرو، پیش فروش، فروش قطعی و فروش اقساطی آن با اقبال شدید مراجعه کنندگان مواجه می شود.

 

ظاهری جدید

جک S3 شباهت غیر قابل انکاری با برادر بزرگترش، جک S5 دارد و با توجه به اینکه کرمان موتور نمونه پیش از فیس لیفت این خودرو را به ایران آورده، شباهت ها بیشتر نیز می شود. طراحی جک S3 را بیش از آن که بتوان ترکیبی از یک هاچ بک و یک شاسی بلند دانست، می توان به ترکیبی به از یک مینی ون و یک شاسی بلند تشبیه کرد که البته نوآوری منحصر به فردی در بازار بسته کشورمان ایجاد کرده است.

یکی از مهم ترین خودروسازانی که جک از آنها در طراحی داخلی و خارجی خودروهایش الهام می گیرد، هیوندای است و در جک S3 می توانیم شباهت هایی بین این خودرو و هیوندای ix25 بیابیم. البته طراحی خودرو در قسمت جلو ممکن است چندان مطابق خواست مشتریان ایرانی نباشد، چرا که طول کاپوت بیش از حد کوتاه گرفته شده است. در نمای جانبی و عقب نیز یک طراحی محافظه کارانه بخش اعظم بدنه خودرو را تشکیل می دهد که در بازار جهانی حرف چندانی برای گفتن ندارد، اما در مقابل رقبای هموطن اش نظیر چانگان CS35 یا ام وی ام X22 ، می تواند قابل قبول ظاهر شود. با این همه، طراحی خودرو یک مساله ظاهری است و ممکن است بسته به نظر هر فرد، جک S3 هماهنگ و زیبا یا عجیب و سردرگم کننده جلوه کند.

 

جک S3

 

ابعاد و اندازه جک S3 :

طول 4325 میلیمتر
عرض 1765 میلیمتر
ارتفاع 1660 میلیمتر
فاصله بین دو محور 2560 میلیمتر
وزن خالص 1250کیلوگرم

 

جک S3

 

نگاهی به کابین جک S3

طراحی کابین جک S3 برای ایرانیان آشنا خواهد بود، چرا که مشابه آن را پیش از این در محصولات هیوندای و جک دیده اند و به راحتی با آن ارتباط برقرار می کنند. با وجود آن که طراحی بعضی قسمت ها نظیر کلید های کنترلی تهویه مطبوع و سیستم صوتی ارگونومیک بوده و سرنشینان به راحتی می توانند با آن ارتباط برقرار کنند، جنس مواد استفاده شده در داخل کابین چندان رضایت بخش نیست و جک نیاز دارد تا در رنگ بندی کابین، دقت بیشتری به خرج دهد. هم چنین با وجود آن که فاصله بین دو محور خودرو مناسب است و فضای پای خوبی برای سرنشینان جلو و عقب وجود دارد، به دلیل عرض کم خودرو نسبت به رقبا و سقف شیب دار، مشکل محسوسی به خصوص برای سرنشینان عقب در هنگام نشستن پیش خواهد آمد.

جک S3 به امکانات رفاهی خوبی مجهز است و علاوه بر صفحه نمایش لمسی در میانه داشبورد که اطلاعات خوبی را برای سرنشین فراهم می کند، مواردی از قبیل فرمان برقی، شش کیسه هوا، سنسور باران، سیستم پایداری الکتریکی، ترمز اضطراری و کنترل شروع حرکت در سربالایی، سیستم تهویه اتوماتیک ، تودوزی چرمی، کروز کنترل، کامپیوتر، دی لایت و سانروف، آینه ‌های با تنظیم برقی به همراه راهنمای LED، چراغ ‌های اتوماتیک جلو، کامپیوتر سفر، قابلیت مات شدن آینه وسط به ‌صورت دستی، یخ ‌زدای شیشه عقب و رینگ ‌های ۱۵ اینچی آپشن هایی هستند که شرایط رقابتی خوبی را برای این خودرو رقم می زنند.

 

جک S3

 

بررسی قوای فنی جک S3

تنها پیشرانه قابل انتخاب برای جک S3 ، موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی بوده و کرمان موتور تنها نسخه اتوماتیک را برای عرضه به بازار ایران برگزیده است. با هم نگاهی به مشخصات فنی این خودرو خواهیم انداخت:

جدول مشخصات فنی جک S3 :

حجم موتور 1590 سی سی
نوع موتور تنفس طبیعی
حداکثر توان 107 اسب بخار در دور موتور 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 155 نیوتن متر در طیف دور موتوری 3500 الی 4500 دور در دقیقه
جعبه دنده اتوماتیک CVT
نوع فرمان برقی EPS
سیستم تعلیق جلو: مک فرسون عقب: میل پیچشی نیمه مستقل
حجم باک 45 لیتر
حداکثر سرعت 175 کیلومتر بر ساعت
شتاب تجربی حدود 14.5 ثانیه
استاندارد آلایندگی یورو 5
مصرف سوخت ترکیبی 8.5 لیتر در هر صد کیلومتر

 

 

رانندگی با جک S3

با توجه به آن که جک S3 موتور چندان قدرتمندی نداشته و از سوی دیگر وزن نسبتا بالایی دارد، نباید توقع شتاب بالایی از آن داشته باشیم و در بهترین حالت می توان آن را مناسب برای مصارف خانوادگی دانست. به دلیل بهره گیری این خودرو از جعبه دنده CVT، شروع حرکت کند و آرام است، اما در ادامه عملکرد خودرو بهتر می شود. این نوع از جعبه دنده کاملا مناسب مصارف شهری است، اما با توجه به نحوه عملکرد آن، می توان رانندگی با جک S3 را در طولانی مدت کسل کننده دانست.

سیستم تعلیق خودرو یکی از بهترین ها در رده قیمتی خویش است و موانع جاده ای را به خوبی جذب کرده و ضربه ای را به اتاق وارد نمی کند، هرچند نباید توقع آفرود واقعی از این کراس اوور کوچک شهری داشته باشید. صندلی های خودرو بهترین در نوع خود نیستند، اما راحتی قابل قبولی را برای سرنشینان فراهم می آورند.

با توجه به ابعاد و اندازه جک S3 ، رانندگی با این خودرو در معابر تنگ و باریک شهری آزار دهنده نیست و شعاع گردش مناسب آن، به شما کمک می کند تا در مواقع لزوم بدون دردسر به رانندگی خود ادامه دهید. متاسفانه سیستم تهویه جک S3 عملکرد دقیقی ندارد که در روزهای گرم تابستان، می تواند آزار دهنده باشد. هم چنین برخی مالکان از صدای زیاد دریچه ها در هنگام خروج هوا شکایت داشته اند.

 

ایمنی جک S3 :

جک S3 یکی از ارزان قیمت ترین خودروهای ایمن و مجهز در ایران در کنار بسترن B30 و چری آریزو 5 محسوب می شود و مناسب حال خریدارانی است که امنیت برای آنها در اولویت قرار دارد. از امکانات ایمنی جک S3 باید به سیستم های ABS+EBD ، سیستم کنترل پایداری ESC، ترمز کمکی هیدرولیک HBA و کنترل فشار باد چرخ ها TPMS اشاره کرد که نسبت به برخی رقبا، از امکانات و مشخصات بهتری بهره می برد.

 

جک S3

 

نگاهی به بازار و رقبا

جک S3 در حال حاضر از سوی کارخانه برچسب قیمتی 105,500,000 تومانی دارد در بازار تا 165 میلیون تومان نیز قیمت گذاری می شود و اصلی ترین رقبای آن، چانگان CS35، ام وی ام X22 و هایما S5 هستند که با قیمت هایی مشابه، با اندکی اختلاف در بازار آزاد به فروش می رسند. در مقایسه با رقبا، ابعاد بزرگتر نسبت به چانگان CS35 و مشخصات ایمنی بهتر، موتور قوی تر نسبت به ام وی ام X22 و عدم به کار گیری موتور توربوشارژر و کاهش دردسر برای مالک نسبت به هایما S5 از مزایای جک S3 هستند.

در مقابل  شتاب ضعیف تر نسبت به هایما  S5و چانگان CS35 و قیمت بالاتر نسبت به ام وی ام X22 از معایب این خودرو هستند. با توجه به اینکه جک S3 خودروی جدیدی در بازار ایران است، نمونه های کارکرده آن در حال حاضر اندک هستند. در صورت تمایل، می توانید نمونه های کارکرده را بسته به وضعیت سلامت، با قیمتی بین 130 الی 160 میلیون تومان تهیه کنید

منبع خبر: