چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

 

بررسی هیوندای توسان

زمانی که هیوندای در سال 1982 با خودروی پونی وارد بازار بریتانیا شد جوک‌های زیادی درباره‌ی این خودرو ساخته شد؛ اما این خودرو برای افرادی که خواهان خودرویی ارزان و بی حاشیه بودند گزینه‌ی چندان بدی هم محسوب نمی‌شد.  


اولین شاسی‌بلند هیوندای در سال 2001 با نام سانتافه عرضه شد که سورپرایز کننده نبود اما بازهم در میان خریدارانی که بیشتر به دنبال خودرویی ارزان بودند جا باز کرد.


این رویه تا سال 2009 و زمانی که اولین نسل توسان عرضه شد ادامه داشت اما زمانی که دومین نسل توسان در سال 2015 عرضه شد مصرف‌کنندگان فاکتورهای زیادی را یکجا دریافت می‌کردند: ارزش بالا، ظاهری تیز، پیشرانه‌های مناسب، لیست تجهیزات به‌روز و سواری خوب.

2016 Hyundai Tucson 1.6T Limited AWD
دومین نسل توسان از سال 2015 تاکنون در بازار حضور داشته و یک شاسی‌بلند میان‌سایز است که در بخش ارزش در برابر مبلغ پرداختی و منعطف بودن قوی عمل کرده است.

  • تاریخچه هیوندای توسان نسل دوم

این خودرو در سپتامبر سال 2015 جایگزین مدل ix35 شد. خریداران می‌توانستند از بین پیشرانه‌های 1.6 لیتری تنفس طبیعی و توربو و پیشرانه‌های 1.7 یا 2 لیتری دیزلی یکی را انتخاب کنند.

2016 Hyundai Tucson 1.6T Limited
اگرچه پیشرانه 1.7 لیتری تنها 115 اسب بخار را با گیربکس دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند اما نسخه 2 لیتری خروجی‌های 135 و 175 اسب بخاری داشته و یک گیربکس دستی یا اتوماتیک نیرو را به چرخ‌های جلو یا تمامی چرخ‌ها منتقل می‌کند.

از ماه مارس 2016 مدل 1.7 لیتری با گیربکس دوکلاچه اتوماتیک هم در دسترس بود. همچنین اوایل امسال هم مدل‌های فیس لیفت شده‌ی توسان وارد نمایندگی‌ها شده‌اند. این نسخه‌ها دارای داشبورد جدید، دماغه و بخش عقب به‌روز شده، رینگ‌های جدید، سیستم اطلاعات سرگرمی بهبود یافته و سیستم‌های کمک‌راننده‌ی بیشتر هستند. یک پیشرانه 1.6 لیتری CRDi جایگزین پیشرانه 1.7 لیتری قبلی شده و همچنین نسخه هیبریدی ملایم هم در دسترس است.

2016 Hyundai Tucson
تمامی مدل‌های توسان از تجهیزات مناسبی سود می‌برند. حتی نسخه‌ی پایه‌ی S دارای رینگ‌های آلیاژی 16 اینچی، سیستم تهویه مطبوع، شیشه‌های برقی، رادیو DAB و فرمان چندکاره هستند.

تریم SE از رینگ‌های 17 اینچی، سیستم تهویه مطبوع، آینه‌های برقی و گرم شونده و همچنین صندلی‌های جلوی گرم شونده، کروز کنترل و حسگرهای پارک عقب سود می‌برند.

2016 Hyundai Tucson
یک پله بالاتر نسخه‌ی SE Nav قرار می‌گیرد که از جمله تجهیزات آن می‌توان به صفحه لمسی 8 اینچی با ناوبری اشاره کرد. نسخه‌ی پریمیوم توسان دارای صندلی‌های عقب گرم شونده، رینگ‌های 19 اینچی، صندلی‌های جلوی برقی، حسگرهای پارک جلو و پوشش چرم صندلی‌هاست. در نهایت به مدل پریمیوم SE می‌رسیم که چراغ‌های جلوی LED، سقف پانورامیک، درب پشتی برقی و سیستم کمک پارک از جمله ویژگی‌های آن محسوب می‌شوند.

  • رقبای هیوندای توسان

نزدیک‌ترین رقیب هیوندای توسان پسرعموی این خودرو یعنی کیا اسپورتیج است که زیرساخت مشترکی دارند. این دو خودرو از یک پلتفرم و پیشرانه‌های مشترک استفاده می‌کنند. البته کیا گارانتی 7 ساله دارد درحالی‌که هیوندای گارانتی 5 ساله ارائه می‌کند.

kia sportage
دیگر رقیب مهم توسان خودروی نیسان قشقایی است که مدلی کاربردی بوده اما ضرورتاً به آن اندازه که انتظار دارید قابل‌اعتماد نیست. خودروی دیگر پژو 3008 است که ظاهری هوشمند دارد و ارزش خوبی در بازار کارکرده‌ها نشان می‌دهد. همین موضوع درباره‌ی فورد کوگا هم صادق است.

2015 Nissan Qashqai
رنو کجار دیگر رقیب شیک توسان است که از نظر مکانیکی با قشقایی قرابت دارد. همچنین نباید هوندا CR-V و مزدا CX-5 را از یاد برد.

  • نکاتی که باید در زمان خرید مدنظر قرار داد

کلاچ
2016 Hyundai Tucson
کلاچ توسان های دیزلی مجهز به گیربکس دستی می‌تواند لرزش‌های زیادی داشته باشد و این موضوع باید در زمان خرید مدنظر قرار گیرد. خوشبختانه مدل‌های وارداتی به ایران بنزینی بوده و چنین مشکلی ندارند.

کمک به حرکت در سرپایینی

تمامی مدل‌های توسان دارای کنترل حرکت در سرپایینی هستند که امنیت بیشتری را در زمین‌های خیس به ارمغان می‌آورد.

یدک کشی

دستیار پایداری تریلر در تمامی مدل‌ها به‌صورت استاندارد وجود دارد و در زمان یدک کشی بسیار به کار می‌آید.

لاستیک زاپاس

توسان های پایه دارای کیت پنچرگیری هستند درحالی‌که مدل‌های بالاتر از SE (به استثنای مدل 1.6 GDi BlueDrive) با زاپاس فول سایز عرضه می‌شوند.

کابین

توسان از کابینی خوش‌ساخت، مجهز و جادار سود می‌برد و مدل‌های فول آن که دارای صندلی‌های گرم شونده و تریم چرم هستند فضای داخلی بسیار مطبوعی دارند. سیستم اطلاعات سرگرمی خودرو مناسب بوده و در عقب هم فضای پای زیادی وجود دارد. همچنین صندوق خودرو فضای معقول 513 لیتری را ارائه می‌کند که در زمان خواباندن صندلی‌ها به 1503 لیتر می‌رسد.

هزینه‌های نگهداری

سرویس اساسی توسان هر دو سال یک‌بار یا هر 32 هزار کیلومتر است. سرویس اولیه هزینه‌ی 180 پوندی و سرویس بعدی هزینه‌ی 300 پوندی دارد.

فراخوان‌ها

دومین نسل توسان تنها یک‌بار و در جولای 2016 فراخوان شده است. این فراخوان تعداد 14775 دستگاه خودرو را تحت تأثیر قرار داد. مشکل این خودروها به قفل ایمنی کاپوت مربوط می‌شد که احتمال باز شدن کاپوت در سرعت‌های بالا را به وجود می‌آورد.

نظرسنجی میزان رضایت درایور پاور

توسان در نظرسنجی میزان رضایت درایور پاور امسال رتبه‌ی مناسب 23 را کسب کرده است. مالکان گفته‌اند فضای کابین و بار زیاد، تجهیزات ایمنی و سیستم اطلاعات سرگرمی توسان را به همراه کابین راحت آن دوست دارند. کمترین امتیاز این خودرو به هزینه‌های نگهداری، عملکرد پیشرانه و گیربکس تعلق گرفته است.

منبع خبر: