جمعه, 10 فروردین 1403
منو اصلی

 

 

کوچ لیفان به‌ سوی خودروسازان بم

چند سال پیش لیفان در ایران با محصول 530 و بعدتر با مدل 620 شناخته می‌شد. سپس کراس‌اوور X60 توانست جای پای این برند را در کشور محکم‌تر نماید. شرکت کرمان موتور که در راند اول تحریم‌ها، شریک کره‌ای خود را از دست داده بود توانست با کمک لیفان مجدداً در بازار خودروی کشور حضور پر رنگی داشته باشد. این حضور بعدها با مدل X50 و سدان 820 پر رنگ‌تر نیز شد.  

با لغو تحریم‌ها، کرمان موتور به‌سرعت به سراغ جایگزین‌هایی برای خودروهای چینی خود رفت. هیوندای با مدل‌های مختلف راه به سوله‌های این شرکت باز کرد و به نظر می‌رسید که احتمالاً این روند ادامه داشته باشد. اما در دور دوم تحریم‌ها مجدداً هیوندای بار خود را زودتر از همه بست و دست شریک ایرانی خود را در پوست گردو گذاشت.
در عوض کرمان موتور که تجربه موفقی از همکاری با شرکت جک به دست آورده، درصدد تمرکز بر محصولات این شرکت برآمده و ظاهراً از لیفان نیز دل کنده است. اما لیفان به جای دوری نخواهد رفت و به یکی از شرکت‌های خودروسازی کرمان یعنی خودروسازان بم سفر می‌کند.
Lifan X50
Lifan X50

شرکت خودروسازان بم حالا با محصولات جیلی و لیفان دست پرتری دارد. هرچند جیلی هم به نظر خیال ماندن ندارد و شاید دلیل کوچ لیفان به خودروسازان بم، همین موضوع باشد.


ازاین‌پس وظیفه مونتاژ محصولات لیفان به خودروسازان بم واگذار می‌شود. اما در این میان سه محصول جدید نیز در برنامه این شرکت قرار گرفته‌اند که آنها نیز از محصولات لیفان می‌باشند. این خودروها که برای نخستین بار وارد بازار کشورمان می‌شوند شامل لیفان X70، لیفان X7 و لیفان M7 می‌باشند.


لیفان X70 یک کراس‌اوور شهری جمع‌وجور است که از یک موتور 4 سیلندر 2000 سی‌سی 145 اسبی و 185 نیوتن‌متری سود می‌برد. احتمالاً X70 رقیبی برای چری تیگو 5 و جک S5 خواهد بود و در این بازه قیمتی ارائه می‌شود.


مدل دیگر، کراس‌اوور بزرگ‌تر X7 است که مجهز به یک موتور 1.8 لیتری توربوی 190 اسبی و 250 نیوتن‌متری می‌باشد. این خودرو دارای سه ردیف صندلی و ظرفیت 7 سرنشین است.

مدل M7 نیز یک مینی‌ون یا MPV بوده و برای آن دو نوع موتور 1.5 لیتری و 2 لیتری با قدرت 145 اسب بخار و گشتاور 185 و 234 نیوتن‌متر اعلام شده‌اند.
پیش‌بینی می‌شود خودروسازان بم از خودروهای جدید خود در نمایشگاه خودروی تهران رونمایی کند.

 
 
منبع خبر: