- صفحه اصلی
- درباره ما
- شرکتهای مجموعه
- کرمان موتور
- خودروسازان بم
- آرمان موتور ارگ
- خدمات و تجارت بم خودرو
- عمران ارگ
- نگین بم
- مجموعه های خودرو مهر
- قوای محرکه کرمان خودرو
- توسعه و عمران ارگ
- سازمان مناطق گردشگری جهان
- کادک
- گروه اقتصادی کرمان خودرو
- کارگزاری کارآمد
- آرمان الکتریک
- خدمات بین المللی کرمان خودرو(K.VIS)
- شرکت واسپاری کرمان موتور
- شرکت تجارت بین المللی و پشتیبانی کرمان خودرو (KTL)
- اخبار
- ارتباط با ما
- آلبوم تصاویر
- خبرنامه الکترونیک
- سایر خدمات کرمان خودرو
هیوندای سوناتا را بهتربشناسیدا
شرکت هیوندای در سال 1947 و اوج بحران اقتصادی مربوط به جنگ جهانی دوم شکل گرفت؛ اما امروزه ارزش تجاری بالاتری نسبت به آئودی، نیسان و پورشه دارد. دپارتمان خودروسازی هیوندای، در سال 1967 شروع به فعالیت کرد و امروزه با جایگاه سی و نهم در فهرست مهمترین برندهای دنیا، تقریبا ارزشی برابر با فورد آمریکا کسب کرده است؛ درحالیکه فورد با قدمت 115 سال، یکی از قدیمیترین خودروسازان صنعتی دنیا محسوب میشود. با این اوصاف، طبیعی است که در هر کلاس خودرویی، از جمله لوکس و نیمه لوکس، محصولی ساخت هیوندای در بازار جهانی حضور داشته باشد.قدرتمندترین نسخهی سوناتا 2018 در بازار جهانی، با پیشرانهی 2 لیتری توربوشارژ، همراه اینترکولر قابل خرید است که قدرت 245 اسب بخار و گشتاور 352 نیوتنمتر دارد. به لطف تولید نهایت گشتاور از دور موتور 1350 دور بر دقیقه، سوناتا 2.0T در زمان 6.8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت میرسد و نهایت سرعت 240 کیلومتر بر ساعت خواهد داشت. میانگین مصرف سوخت این مدل، 10.5 لیتر در 100 کیلومتر است و با گیربکس اتوماتیک 8 سرعته، همراه شیفترهای پشت فرمان تولید میشود.
سوناتا هیبرید از سال 2008 تولید میشود و در نسخهی 2018، با پیشرانهی 2 لیتری به قدرت 193 اسب بخار و گشتاور 190 نیوتنمتر قابل خرید است. این محصول، در زمان 9.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت میرسد و با میانگین مصرف سوخت 4.7 لیتر در 100 کیلومتر، نهایت مصرف سوخت 190 کیلومتر بر ساعت دارد.
سوناتا پلاگین هیبرید، بهتازگی در ایران رونمایی شده است. این خودرو، بالاترین آستانهی قیمت را در میان دیگر نسخههای هیوندای سوناتا در بازار جهانی دارد. موتور برقی جریان متناوب 67 اسب بخار با پیشرانهی بنزینی 2 لیتری و 154 اسب بخار، مجموعا قدرت 202 اسب بخار و گشتاور 150 نیوتنمتر فراهم میکنند. سوناتا پلاگین هیبرید در زمان 7.7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت میرسد و نهایت سرعت 200 کیلومتر بر ساعت دارد. به لطف باتریهای 9.8 کیلووات ساعت در سوناتا پلاگین هیبرید، میتوان با شارژ کامل و باک بنزین 55 لیتر، مسافتی نزدیک به 900 کیلومتر طی کرد؛ یا بدون استفاده از بنزین تا 43 کیلومتر با تکیه بر باتری و موتور برقی پیمود.
آپشنها و امکانات رفاهی
واردات سوناتا هیبرید و تمام بنزینی 2018، تابع ارزش دلار و نیاز بازار داخلی است. با این اوصاف، فهرست آپشنها متغیر خواهد بود. در بازار جهانی، 2 تیپ اصلی برای سوناتا بنزینی وجود دارد که استاندارد و اسپرت نام دارند. مهمترین تفاوت ظاهری این مدلها، از طرح جلوپنجره قابل تشخیص است که در نسخهی استاندارد، خطوط افقی و در نمونهی اسپرت، طرح مشبک دارد. رنگهای بدنه، سفید، سیاه، قرمز، خاکستری، نقرهای، آبی روشن و آبی تیره هستند. طرح رینگها نیز متنوع خواهد بود و سایزهای 16، 17 و اینچ را پوشش میدهد. سوناتا هیبرید و پلاگین هیبرید، تفاوت ظاهری چندانی با نمونهی بنزینی استاندارد ندارند و صرفا در بعضی نمونههای پلاگین از رینگهای اختصاصی استفاده شده است.
سوناتا 2018، در تیپهای SE، SEL، لیمیتد، اسپرت، اسپرت 2.0T و لیمیتد 2.0T عرضه میشود. ارزانترین نسخه با کد SE، دارای روشنایی روز، چراغهای خاموش و روشن خودکار، ورود بدون کلید، استارت دکمهای، فرمان تلسکوپی، صندلیهای جمعشوندهی عقب، نمایشگر لمسی 7 اینچ میان داشبورد، نمایشگر 3.5 اینچ تکرنگ پشت فرمان، ناوبری ماهوارهای، سیستم صوتی 6 بلندگو با درگاه USB و AUX، امکان ارتباط تلفنی از طریق بلوتوث، سیستم هماهنگ با اپل کارپلی و اندرویداتو خواهد بود.
نسخهی SEL علاوه بر آپشنهای استاندارد، دارای گرمکن صندلیهای جلو، پوشش چرم صندلیها و تودری، 3 سال اشتراک سیستم ارتباط اینترنتی خودرو موسوم به بلولینک (Blue Link)، شارژر USB در عقب، ناوبری ماهوارهای، گرمکن آینه بغل، نمایشگر 4.2 اینچ پشت فرمان و سیستم صوتی قدرتمندتر است.
سوناتا لیمیتد، دارای چراغهای LED در جلو است؛ ضمن اینکه با فناوری گردش پویا (Dynamic Bending Lights) هنگام چرخش فرمان یا نزدیک شدن به خودروهای روبرو، تغییر شدت و زاویه میدهد. علاوه بر موارد موجود، در نمونههای SE و SEL، صندلیهای برقی در جلو، طرح چوب داشبورد، حافظهی تنظیمات صندلی و آینهها، سانروف، ترمز دستی برقی (دکمهای)، تهویه مطبوع دوگانه، سیستم صوتی با کیفیت 400 وات از برند اینفینیتی (infinity)، نمایشگر لمسی 8 اینچ، گرمکن داخل فرمان، شارژر بیسیم، کروز کنترل هوشمند با قابلیت افزایش و کاهش خودکار سرعت، ناوبری Here HD مجهز به دریافت اطلاعات ترافیک و نرمافزار سفر، دیگر امکانات موجود در نسخهی لیمیتد هستند.
مدلهای اسپرت، اسپرت 2.0T و لیمیتد 2.0T از نظر امکانات رفاهی، تفاوت زیادی با مدل لیمیتد ندارند؛ اما با جلو پنجرهی مشبک، رینگهای طرح اسپرت، ترمزهای قدرتمندتر، تعویض دنده (شیفتر) پشت فرمان، پدالهای آلومینیوم، اگزوزهای کروم دوگانه و فرمان شکسته (طرح D) ارائه میشوند.
تست تصادف و آپشنهای ایمنی
پیشتر اشاره شد که هیوندای، با هدف جذب مخاطب تویوتا کمری اقدام به تقویت و بهبود سوناتا میکند. شاید به همین دلیل، سدان کرهای به بنیاد ایمنی و بیمهی بزرگراههای آمریکا (IIHS) سپرده شده است تا برای مردم این منطقه که خریدار همیشگی تویوتا کمری هستند، بهتر شناخته شود. سوناتا در سال 2016، موفق به کسب امتیاز برتر (+Top Safety Pick) از مؤسسهی IIHS شد. در ادامهی مطلب، فیلم مربوط به تستتصادف نسل جدید سوناتا با چهرهی 2017 قابل مشاهده است.
بنا به امتیازات کارشناسی، در تمامی تستهای برخورد از سمت مستقیم، جناجین، سقف و ایمنی سر، امتیاز خوب (Good) به سوناتا داده شده است؛ درحالیکه در نسخهی فول آپشن مجهز به فناوریهای ترمز اضطراری، امتیاز عالی (Superior) دارد.
ارزانترین نسخهی سوناتا 2018، دارای ترمز ضد قفل (ABS) همراه ترمز کمکی (BA) و تقسیم هوشمند نیروی ترمز (EBD)، مدیریت تعادل (VSM)، کنترل لغزش (TCS)، هشدار نقطهی کور و تعویض لاین، سنسور پارک عقب و ترافیک است. دیگر امکانات ایمنی در نسخههای مختلف سوناتا که ممکن است بهصورت پیشفرض یا به انتخاب خریدار روی خودرو نصب شوند، عبارتند از: ترمز خودکار با قابلیت تشخیص عابر پیاده، هدایت هوشمند بین خطوط، حفظ خودرو در شیب، سنسورهای پیرامون بدنه و تماس خودکار با پلیس یا فوریتهای پزشکی به هنگام حادثه.
بررسی فنی و مقایسه با رقبا
صحبت از ارزش کیفی و تواناییهای سوناتا 2019 با مقایسهی این خودرو نسبت به رقبا، نمود بهتری پیدا میکند. پیشتر اشاره شد که مدیران هیوندای، تویوتا کمری را هدف خود قرار دادهاند و البته سدان کرهای را با آستانه قیمتی نزدیک به این محصول (500 دلار ارزانتر) تولید میکنند. از سویی دیگر، هوندا آکورد هم در کلاس سدانهای خانوادگی حضور دارد که در صورت واردات مجدد توسط نمایندگی، در ایران قابل خرید خواهد بود. با نگاهی گذرا به سایتهای معتبر خارجی متوجه شدیم رقابتی تنگاتنگ میان کمری، آکورد و سوناتا در ردهبندیهای مختلف این کلاس وجود دارد و برتری مطلق به هیچکدام داده نشده است. ذکر این نکته نیز اهمیت دارد که کمری بر خلاف 2 رقیب دیگر، دارای نسخهی پلاگین هیبرید در بازار جهانی نیست و سدان پلاگین هیبرید هوندا، با نام اینسایت در خارج از ایران عرضه میشود.
بحث ظاهری کاملا سلیقهای است؛ اما چنانچه طرفدار برند خاصی نباشید و سن شما کمتر از 70 سال باشد، نظری مثبت نسبت به طراحی بدنهی سوناتا خواهید داشت. این خودرو، اسپرت و جوانپسند به نظر میرسد؛ اما به طور واضح، از دیگر سدانهای مشهور جهان الگوبردای نشده است. نسلهای گذشته، تا حد زیادی محافظهکارانه طراحی میشدند؛ اما در مدل 2019، میتوان به ترکیب مدرن چراغها با بدنهی کشیده و کاپوت عقب کوتاه، امتیاز بالایی داد. نسخهی اسپرت سوناتا درصورت واردات به ایران، میتواند برای علاقهمندان به خودروهای سرعتی با ظاهر هیجانانگیز، جذابیت بیشتری نسبت به کمری و آکورد داشته باشد.
در فضای داخلی سوناتا 2019، نمیتوان برتری خاصی نسبت به رقبا احساس کرد. داشبورد کمری، مدرن و آیندهنگر به نظر میرسد؛ درحالیکه کابین آکورد، لوکس و باوقار توصیف میشود. در مجموع، شلوغی کلیدها و دستهبندی پرتعداد آنها روی داشبورد و فرمان سوناتا، میتواند آزاردهنده باشد و البته حس رانندگی با یک خودروی قدیمی به راننده بدهد. اگر بخواهیم سختگیرانه نقد کنیم، حالت اسپرت و جوانپسند سوناتا در بیرون با فضای بیتفاوت و میانهروی داخل، همخوانی ندارد.
کیفیت مواد بهکاررفته در سوناتا، با توجه به رقبا و کلاس قیمتی، قابل قبول است. هرچند نسخهی پایه با صندلیهای پارچهای عرضه میشود، با کمی هزینهی بیشتر میتوان از چرم مرغوبتر استفاده کرد. نسخههای با آپشن بالاتر در مدلهای آکورد و کمری، پرهزینهتر از سوناتا هستند؛ اما در نهایت میتوان بالاترین امتیاز را به سدان هوندا داد. از نظر امکانات رفاهی و ایمنی، نسخهی استاندارد سوناتا کمی برتر از رقبا است؛ اما در مدل فولآپشن، پا به پای سدانهای مطرح ژاپنی پیش میرود. راحتی صندلیها برای 5 سرنشین در سوناتا فراهم میشود؛ اما میتوان ادعا کرد در صندلی عقب کمری، فضای بیشتری وجود دارد و در عوض، صندوق بار سوناتا جادارتر است.
از نظر ویژگیهای فنی، مصرف سوخت، تواناییهای مربوط به فرمانپذیری و شتابگیری، رقابت نزدیکی بین کمری، آکورد و سوناتا وجود دارد؛ اما باید قبول کرد که محصول کرهای، با کمی اختلاف؛ بازنده خواهد بود. در بحث کیفیت رانندگی و فرمانپذیری، کمری مدل 2018 به لطف بازطراحی سیستم تعلیق عقب، تعادل بهتری نسبت به سوناتا دارد و آکورد هم بنا به تستهای کارشناسان خارج از کشور، سواری نرمتری ارائه میدهد. نسخهی پایه و 2.5 لیتری کمری، 203 اسب بخار قدرت دارد و پیشرانهی 1.5 لیتری توربوشارژ هوندا، 192 اسب بخار قدرت تولید میکند که نسبت به موتور 2.4 لیتری و 185 اسب بخار سوناتا برتری دارند. جالب اینجا است که مصرف سوخت سدانهای ژاپنی در نسخهی پایه، کمی بهتر از سوناتا برآورد میشود. این شرایط، در نسخهی هیبرید تفاوت دارد. سوناتا هیبرید، قدرت 193 اسب بخار و مصرف سوخت 4.7 لیتر در 100 کیلومتر دارد؛ اما کمری هیبرید با قیمت مشابه سدان کرهای، قدرت 208 اسب بخار و مصرف سوخت 5.5 لیتر در 100 کیلومتر ارائه میشود. برای هوندا آکورد هیبرید، قیمت بالاتر است؛ اما قدرت خروجی 212 اسب بخار و مصرف سوخت 4.8 لیتر در 100 کیلومتر وجود دارد. سوناتا پلاگین هیبرید در ایران رونمایی شده است و در صورت عرضهی نهایی، رقیبی از هوندا و تویوتا نخواهد داشت.
پست الکترونیکی: info@kaic.ir
کیلومتر 16 جاده مخصوص کرج، بلوار کرمان خودرو، بلوار نخل، ساختمان اداری صدف
کدپستی : 8916833567
به گروه صنایع خودرو سازی کرمان می باشد. طراحی و اجرا: شرکت توسعه پردازش جام جم Powered by DCMS 3.2