پنجشنبه, 30 فروردین 1403
منو اصلی

 

رشد اقتصادی از نقطه‌ای به‌نام ژیجیانگ

 

چری آریزو ۶، قناری یا گنجشک؟

چه کسی فکر می‌کرد که کشوری مانند چین با مشکلات داخلی فراوان و مخالفت سیاستمداران با فعالیت اقتصادی بخش خصوصی، روزی به قدرتی دست یابد که جهان وابسته به این کشور شود. چین قدرت اقتصادی خود را مدیون کسب‌ وکارهای محلی و انسان‌هایی است که از مواجه شدن با ریسک هراسی نداشتند. امروز خودروسازی چین اگر فلج شود، خودروسازی جهان با مشکلات متعددی روبرو خواهند شد. در برهه‌ای شرکت‌های چینی با تولید دوچرخه و موتورهای سه‌چرخ برای مردم محلی، فعالیت‌ اقتصادی کلان خود را آغاز کردند اما اکنون در حال کنار زدن بسیاری از قدرت‌های جهان هستند.  

مسئولان مملکتی ما می‌توانند با مطالعه تاریخ چین به موفقیت‌های مشابهی دست‌ یابند. خودروهای چینی از محصولات نازل به خودروهای قابل ارزش تبدیل شدند و اکنون نیز با پایان دهه دوم خودروسازی در این کشور، برخی از محصولات آنها به سمت نوار سبز رنگ خودروهای خوب تمایل پیدا کرده‌اند.

شرکت‌های متعدد خصوصی و دولتی در این کشور چشم بادامی طرد شده از سوی قدرتهای اقتصادی صنعتی جهانفعالیت می‌کنند که هر کدام از آنها خودروهای خوب و بد متفاوتی را تولید کرده اند و چری یکی از برندهای پر کار و نام آشنا برای ما ایرانی‌ها است. با خودروهای بی‌کیفیت قدیمی این برند در ایران آشنا هستیم که با کوچکترین تصادف، باعث مرگ سرنشینان می‌شد، اما بنظر می‌رسد نباید رشد را در برخی از بخش‌های این محصولات نادیده گرفت، ولی آیا این خودروها به‌حدی خوب شده‌اند که بتوانند با محصولات کره‌ای و ژاپنی رقابت کنند؟

آخرین دستاورد این کمپانی برای مردم ایران چری آریزو ۶ با مجموعه‌ای از نقاط مثبت و ضعف است. امروز تجربه سواری با چری آریزو 6 را برای شما به اشتراک می‌گذاریم تا بهتر بتوانید در این بازار پر دردسر، تصمیم به خرید، بگیرید…

طراحی ظاهری

چری آریزو6 را می‌توان زیبا دانست که با استانداردهای بالایی در بخش ظاهری روانه ایران شده. جلوپنجره بزرگ با بخش‌های کرومی رنگ، چراغ‌های زیبا و بدنه عریض، یک ترکیب فوق‌العاده را ایجاد کرده تا نظر اقشار مختلف جامعه را به خود جلب کند اما بیش از هر چیزی شباهت جلوپنجره به خودروهای برند لوکس، لکسوس، نشان می‌دهد که چینی‌ها به کپی‌برداری عادت کرده‌اند.

چری آریزو 6 در مقایسه با مدل آریزو5، رشد چشمگیری داشته و بدنه عضلانی‌تر و خطوط منظم‌ترآن باعث شده‌اند تا تفاوت کیفیت در بخش ظاهری کاملا نمایان باشد. دوست نداریم از نمای جلویی دور شویم و از همین زاویه، نگاهی کلی به بدنه می‌اندازیم، چری آریزو 5 تنها مدلی از خودروهای چری است که فرم بدنه کامل و زیبایی دارد و هیچ ضعف خاصی در آن دیده نمی‌شود.

هماهنگی نمای عقب آریزو 6 تنها با بخش جلویی، قابل تعریف و تمجید نیست و طراحان سعی کرده‌اند تا با چری آریزو 5، این نما، هماهنگی داشته باشد. چراغ‌های پهن که با بخش کرومی به هم متصل شده‌اند، ما را در انتخاب این محصول بعنوان زیباترین خودروی چینی، مصمم می‌کنند. در نمای جانبی هم نمی‌توانیم مشکل سایز کوچک لاستیک‌ها را ببینیم و چری این مشکل را برطرف نموده است.

طراحی داخلی

در بخش داشبورد یک صفحه نمایش بزرگ با رابط کاربری زیبا و امکانات عالی تعبیه شده که در جای مناسبی از کابین، نصب شده است. طراحی اسپرت را می‌توان در بخش‌های مختلف مانند صفحه کیلومتر شمار و غربیلک فرمان دید که توجه ما را تا حد زیادی به خود جلب کرده اند.طراحی داخلی چری آریزو 6 را می‌توان مدرن دانست اما پختگی این طراحی به‌اندازه خودروهای هیوندایی و کیا نیست ولی این محصول با سایر چینی‌ها تفاوت دارد و می‌توان آن را نسبت به سایر هموطنان خود، لوکس دانست. متریال داخلی نسبت به سایر چینی‌ها رشد داشته اما هنوز برخی از قسمت‌ها با پلاستیک سخت پوشانده شده‌اند و کیفیت مواد نرم با گذشت زمان مشخص خواهند شد، چرا که امکان آسیب دیدن و پوست پوست شدن در طولانی مدت وجود دارد.

کلیدهای حالات مختلف رانندگی، کنترل سیستم تهویه و … به نحو احسنت جایگذاری شده‌اند اما اثر انگشت بر روی برخی از قسمت‌ها باقی می‌ماند که می‌تواند کمی آزاردهنده باشد. از لحاظ فضای داخلی آریزو 6 نسبت به کیا سراتو بهتر خواهد بود و رقابت نزدیکی با النترا دارد. ردیف دوم فضای نسبتا خوبی برای خانواده‌های کم جمعیت دارد و اگر کمی قد بلند باشید احتمالا در آریزو 6 با مشکل روبرو خواهید شد.

تجهیزات

چینی‌ها بویژه چری همیشه سعی کرده‌اند با ارائه لیست بلندی از تجهیزات، سایر ضعف‌های خود را پوشش دهند. البته همانطور که گفته شد، آریزو 6 به تازگی وارد کشور شده و لیست تجهیزات آن کاملا مشخص نیست اما با نگاه به سایت‌های خارجی لیست کاملی از تجهیزات این خودرو در اختیار قرار گرفت که از جمله آنها می‌توان به دوربین ۳۶۰ درجه، استفاده از سنسورهای هشداردهنده در جلو عقب و حتی بخش جانبی خودرو، چراغ‌های مه‌شکن دنبال کننده مسیر، سقف پانورامیک، سیستم استارت بدون کلید، گرم‌کن و جمع‌کننده‌ی الکتریکی آینه بغل،سنسور باران، بالابر الکتریکی در صندوق عقب، حالات رانندگی اقتصادی و اسپرت، اتوهولد، شش کیسه هوای ایمنی و … اشاره کرد.

پیشرانه

خودروهای چینی معمولا در بخش پیشرانه آنچنان که باید قوی نیستند و همین باعث شده که بسیاری از این شرکت‌ها دست به دامن سایر خودروسازان آسیایی مانند میتسوبیشی شوند. آریزو 6 با موتور توربو 1.5 لیتری عرضه شده که قدرت 147 اسب بخار را از طریق گیربکس CVT در اختیار شما قرار می‌دهد.

خروجی موتور با توجه به آنکه توربودار است، چندان چشمگیر نیست اما می‌توان امیدوار بود که توربو بخوبی عمل کند که با توجه به شتاب صفر تا ۱۰۰ حدود ۱۰ ثانیه‌ای، این توربو جز هزینه اضافی سوخت و …، مزیت دیگری برای مالکان نخواهد داشت. راحتی راننده در پشت فرمان را می‌توان خوب تلقی کرد و دید داخل کابین شرایط مناسبی دارد که با توجه به فرم بدنه چنین انتظاری از آن نمی‌رفت.

در دور موتورهای پایین عایق‌بندی به نحوی است که باعث می‌شود صدا وارد کابین نشود اما در دورهای بالا صدا را حس خواهید کرد. گیربکس‌های CVT ضعف‌های مخصوص خود را دارند که هزینه‌دار بودن و کندی تنها مواردی از آنها خواهند بود که گیربکس آریزو 6 نیز از این قاعده مستثنی نیست.

هندلینگ آریزو 6 خوب است اما عالی نیست. در پیچ‌ها این خودرو را می‌توان فرمان‌پذیر توصیف کرد که راننده در کنترل مشکلی نخواهد داشت اما صندلی‌ها در پیچ‌های تند، راننده را ساکن نگه نمی‌دارند و مدام باعث جابه‌جایی راننده می‌شوند.

کلام آخر

چری آریزو6 یک خودروی متوسط چینی است اما قیمت ۲۵۰ الی ۳۰۰ میلیونی، باعث می‌شود هر کسی در فکر فرو رود. یاد داریم در برهه‌ای گفتیم که خرید خودروهای چینی برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه، روزی رویا خواهد شد و اکنون بنظر می‌رسد که آن روز فرا رسیده و با درآمد ماهیانه حتی ۵ میلیون تومانی نیز، ماهها و سالها زمان لازم است که بتوان آریزو6 را خرید.

منبع خبر: