پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

 

نگاهی به S7، کراس‌اوور پرچم‌دار جک

شرکت JAC یاجک به لطف عرضهٔ مدل‌های j5 و s5و،s3 لااقل در کشورمان یکی از شناخته‌شده‌ترین خودروسازان چینی است. این شرکت با رونمایی از بزرگ‌ترین کراس‌اوور خود بنام S7 در نمایشگاه شانگهای 2017، خانوادهٔ کراس‌اوورهای خود را تکمیل کرده است. این خودرو از ژوئن 2017 به بازار چین عرضه شده و مدل کوتاهی بعد، در سال 2018 مورد فیس‌لیفتی جزئی قرار گرفت که تغییراتی در جلوپنجره و مه شکن‌های جلو را به همراه داشت. S7 با 4.80 متر طول، کراس‌اووری میان سایز است که خودروهایی چون هیوندای سانتافه، نیسان مورانو و فورد اج را می‌توان از هم‌کلاسان آن برشمرد.  

جک هم مانند خودروسازان جهانی، زبان طراحی خاصی را برای محصولات خود در نظر گرفته که مشخصهٔ اصلی آن جلوپنجرهٔ بزرگ چندضلعی است. این ویژگی در S7 هم دیده می‌شود و به همین دلیل با اولین نگاه می‌توان پی برد که این محصولی ساخت جک است. هرچند این ویژگی مثبتی برای یک خودروی چینی محسوب می‌شود اما در ظاهر S7 هنوز هم آثاری از کپی‌برداری و الهام گیری از دیگر خودروها دیده می‌شود. این موضوع بیشتر در نمای عقبی خودرو به چشم می‌خورد زیرا فرم چراغ‌ها در این قسمت، محصولات آئودی و لکسس را به یاد می‌آورند. در بخش پایینی این قسمت هم سر اگزوزهایی نمایشی یا تزئینی تعبیه شده‌اند.

در بخش جلویی S7 بیش از همه جلوپنجرهٔ بزرگ کرومی جلب‌توجه می‌کند که پس از فیس‌لیفت، تغییر کرده و حتی بزرگ‌تر از قبل شده است. در نواری کرومی در بالای این جلوپنجره، لوگوی جدید جک قرار گرفته و در بخش پایینی هم مه شکن‌های افقی جای گرفته‌اند که جایگزین نمونه‌های مثلثی پیش از فیس‌لیفت شده‌اند. درمجموع استایل کلی S7 علیرغم الهام‌گیری‌هایی که در آن دیده می‌شود، نسبتاً جذاب و هماهنگ به نظر می‌رسد که پس از فیس‌لیفت از قبل هم بهتر شده است. این کراس‌اوور چینی با 4.80 متر طول، 1.90 متر عرض و 1.86 متر ارتفاع و همین‌طور فاصلهٔ محوری 2.80 متر، خودروی بزرگی محسوب می‌شود که از این لحاظ می‌توان آن‌را با خودرویی چون کیا سورنتو قابل‌مقایسه دانست.

با یک نگاه کلی به داشبورد S7 به‌راحتی می‌توان فهمید که طراحان جک کاملاً از کابین محصولات مرسدس بنز الگوبرداری کرده‌اند چراکه فرم کلی داشبورد و کنسول مرکزی، چهار دریچهٔ تهویهٔ دایره‌ای میانی با یک ساعت آنالوگ در بین آن‌ها و محل قرار گیری نمایشگر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی شباهت زیادی با مرسدس بنز S کلاس دارند؛ اما این موضوع نمای زیبا و لوکسی را در داخل S7 ایجاد کرده است که می‌تواند برای بسیاری جذاب باشد. چنین کابینی برای شرکتی چون جک بسیار چشمگیر است و تاکنون بهترین کابینی محسوب می‌شود که از این شرکت چینی دیده‌ایم. S7 در دو نسخهٔ پنج یا هفت‌نفره با دو یا سه ردیف صندلی عرضه می‌شود که در نسخهٔ دو ردیفه (یا با خواباندن صندلی‌های ردیف سوم در نسخهٔ سه ردیفه) فضای صندوق بار آن برابر با 750 لیتر است. در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف دوم، این عدد به 1360 لیتر افزایش پیدا می‌کند.

جک کراس‌اوور پرچم‌دار خود را به طیف گسترده‌ای از سیستم‌های ایمنی مجهز کرده که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به هشدار خروج از خط، سیستم کنترل فاصله با خودروی جلویی، سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم تشخیص نقاط کور، ترمز اضطراری خودکار، سیستم کمک به شروع حرکت در سربالایی‌ها، کروز کنترل تطبیقی و شش ایربگ اشاره کرد؛ بنابراین جک S7 از لحاظ سیستم‌های ایمنی حتی با خودروهای جهانی هم قابل‌مقایسه است. علاوه بر این، در ساختار این کراس‌اوور چینی از فولاد با مقاومت بالا استفاده شده که این موضوع در کنار سیستم‌های ایمنی فراوان موجب شده S7 بتواند در آزمون‌های تصادف موسسهٔ C-NCAP پنج ستارهٔ کامل را دریافت کند. ازجملهٔ دیگر تجهیزات برجستهٔ این خودرو نیز می‌توان به نمایشگر سربالا، صفحه آمپر دیجیتالی، دوربین دید 360 درجه و سیستم تهویهٔ دو منطقه‌ای اشاره کرد.

جک برای بزرگ‌ترین کراس‌اوور خود دو پیشرانهٔ مختلف در نظر گرفته است که هردو پیش‌ازاین برای سدان A60 هم ارائه شده بودند. موتور اول یک نمونهٔ 1.5 لیتری توربو با 175 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور است درحالی‌که موتور دوم از نوع 2 لیتری توربو است و 190 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی هردو موتور هم توسط گیربکس‌های شش سرعتهٔ دستی یا شش سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه صورت می‌گیرد. در تمامی مدل‌های S7، نیروی پیشرانه به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند و مانند بسیاری از کراس‌اوورهای چینی، خبری از سامانهٔ چهارچرخ محرک نیست که برای کراس‌اوور میان سایز سه ردیفه‌ای با وزن سنگین 1735 کیلوگرم نقطه‌ضعف بزرگی محسوب می‌شود.

S7 با پیشرانهٔ 1.5 لیتری ظرف 10.8 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی 8.5 لیتر بنزین مصرف می‌کند که برای موتوری 1.5 لیتری کمی زیاد به نظر می‌رسد و علت آن به وزن بالای خودرو بازمی‌گردد. این کراس‌اوور میان سایز با پیشرانهٔ قوی‌تر 2 لیتری اما برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت به 9.8 ثانیه زمان نیاز دارد. S7 همچنین به سیستم توقف حرکت و همین‌طور حالت رانندگی اقتصادی هم مجهز شده است. قیمت پایهٔ جک S7 در چین از 109,800 یوآن معادل 15,900 دلار آغاز شده و در بالاترین مدل با پیشرانهٔ 2 لیتری به 152,800 یوآن معادل 22,100 دلار می‌رسد که برای کراس‌اووری در این کلاس و با این سطح تجهیزات بسیار مناسب است. برای مقایسه، در بازارهای جهانی هیوندای سانتافه و نیسان مورانو با قیمت پایه‌ای در حدود 31 تا 32 هزار دلار عرضه می‌شوند.

در کشورمان نیز چند سالی است که محصولات جک توسط کرمان‌خودرو مونتاژ و عرضه می‌شوند و به لطف کیفیت، طراحی و قیمت نسبتاً مناسب، فروش خوبی را تجربه کرده‌اند. به همین دلیل، در اواسط امسال خبر رسید که قرار است کرمان‌خودرو، جک S7 را هم در کشورمان عرضه کند. به نظر می‌رسید کرمان‌خودرو در انجام این کار کاملاً جدی است زیرا نمونه‌هایی از S7 برای انجام آزمایش‌ها به ایران وارد شدند. کرمان‌خودرو نسخهٔ پنج‌نفره با پیشرانهٔ 1.5 لیتری را برای تولید در ایران در نظر گرفته بود. S7 به لطف طراحی جذاب، آپشن‌های فراوان و خوش‌نامی برند جک در کشورمان، اگر با قیمت مناسبی به بازار عرضه می‌شد می‌توانست مثل برادران قبلی خود، فروش خوبی را تجربه کند.

اما پس از افزایش نرخ ارز و آشفتگی شدید بازار و صنعت خودروسازی ایران، به نظر می‌رسد S7 به فراموشی سپرده شده و معلوم نیست در آینده راهی خطوط تولید کرمان خودرو خواهد شد یا نه. البته اگر نهایتاً این خودرو در کشورمان عرضه شود، با توجه به وضعیت کنونی بازار خودرو که مثلاً کراس‌اوور جک S3 با قیمت 160 میلیون تومان به فروش می‌رسد و مدیران‌خودرو قیمت 337 میلیون تومان را برای چری تیگو 7 در نظر گرفته است، نباید از دیدن برچسب قیمتی 300 میلیونی روی جک S7 تعجب کرد.

مشخصات فنی

JAC S7 2018

پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر توربو 2 لیتری 4 سیلندر توربو
قدرت 175 اسب بخار 190 اسب بخار
گشتاور 250 نیوتن متر 280 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته دستی یا 6 سرعته دوکلاچه
محور محرک جلو
شتاب صفر تاصد 10.8 ثانیه 9.8 ثانیه
مصرف سوخت 8.5 لیتر (ترکیبی)
طول/عرض/ارتفاع 4.80/1.90/1.86 متر
فاصلۀ محوری 2.80 متر
وزن 1735 کیلوگرم
ظرفیت سرنشین 5 یا 7 نفر
حجم صندوق بار 750 تا 1360 لیتر
قیمت 15,900 تا 22,100 دلار
منبع خبر: