پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

 

معرفی خودروهای بازار ایران: کوپا T210

حضور محسوس یک کراس‌اوور خوش‌سیما در گالری‌های نورانی پایتخت و برخی دیگر کلان‌شهرهای کشور، پرسش‌های متعددی را برای برخی از مشتریان مشتاق پدید آورده است. در واقع، این کراس‌اوور محصولی از شرکت ریگان خودروست که با نام کوپا T210 عرضه می‌شود.  


ریگان خودرو، چنان‌که از نامش برمی‌آید در دیار پهناور کرمان واقع است، در شهری که ریگان نام دارد و گو اینکه، حرفه اصلی آن طی این سال‌ها ساخت انواع و اقسام قطعه و ادوات خودرویی برای کرمان خودرو بود اما این مجموعه صنعتی مدتی است که وارد وادی خودروسازی شده و به‌قرار معلوم نخستین محصول آن کوپا T210 نام دارد؛ خودرویی که خود بر مبنای زوتی T600 تکوین و توسعه یافته است.

zotye t600
زوتی T600 یک کراس‌اوور میان‌سایز است که نخستین بار، ماه دسامبر سال 2013 میلادی پای به عرصه وجود نهاد. نکته شایان توجه در این خودرو به بخش طراحی آن برمی‌گردد؛ طرحی که تشابه بسیاری به نسل‌های پیشین آئودی Q5 و فولکس‌واگن توآرگ دارد. زوتی T600 در آغاز تنها با یک پیشرانه چهار سیلندر 1.5 لیتری توربو بنزینی به بازار عرضه شد اما از سال 2015 میلادی، پیشرانه توربو بنزینی دیگری به حجم 2 لیتر در دسترس مشتریان آن قرار گرفت.

طی این سال‌ها زوتی T600 با دو گونه متفاوت دیگر نیز در بازار چین ارائه شد که این دو عبارت‌اند از: T600 اسپرت و T600 کوپه. خودروی مقاله ما در اصل همان زوتی T600 کوپه است که در سال 2017 میلادی معرفی شد و در قیاس با نسخه اولیه زوتی T600 از چراغ‌های جدید، جلوپنجره‌ای جدید و ستون D بازطراحی شده سود برده و در عین حال، داخل کابین آن نیز دستخوش طراحی مجدد شد.


همان‌طور که در سطور بالا عرض شد، زوتی T600 کوپه که در ایران با نام کوپا T210 عرضه می‌شود از طرحی بسیار شبیه به نسل‌های پیشین فولکس‌واگن توآرگ و آئودی Q5 قدیمی بهره می‌برد و سیر این شباهت ابتدا از ناحیه پیشانی این خودرو آغاز می‌شود و چه‌بسا یک چشم ناآشنا این خودرو را حتی با نسخه‌های اصل ژرمنی آن اشتباه بگیرد! بااین‌حال، فرم هماهنگ بخش جلویی آن با مه شکن‌های نازک کمانی شکل و گرافیک جذاب داخل چراغ‌ها، از همان شروع ملاقات، نگاه کنجکاو بیننده را سخت به خود معطوف می‌کند.

نمای جانبی کوپا نیز با خطوطی نرم و ملایم و فرم کوپه مانندی که به ستون D آن ختم می‌شود، لااقل حس یک کراس اروپایی را برای پیکره این بلندقامت گمنام شرقی به ارمغان آورده است؛ اما بخش عقب کوپا T210 را شاید بتوان جذاب‌ترین بخش از تمامیت فرم ظاهری این خودروی بلندقامت دانست، جایی که شباهت آن با ژرمن‌ها به اوج خود می‌رسد! در اینجا در میانه صندوق عقب، با آرمی مواجهیم که حتی حالت فونت نوشتاری آن از پورشه کاین تقلید شده و چراغ‌ها نیز ترکیبی از آئودی Q5 و پورشه کاین را به یاد بیننده می‌آورند به ویژه در اوقات شب و در زمان روشن بودن چراغ‌های خطر خودرو.


در این میان، اگزوزهای دوگانه ذوزنقه‌ای که در زیر سپر عقب جای گرفته‌اند خوشبختانه واقعی بوده و برخلاف آنچه این روزها در میان خودروسازان حتی اروپایی نیز مد شده، فیک و جعلی نیستند. در مجموع، ایراد چندانی به ظاهر کوپا وارد نیست و شاید این خودرو را بتوان از دیدگاهی زیباترین چینی بازار امروز ایران دانست.


در داخل کابین کوپا T210 می‌توان عناصر نام آشنایی از خودروهای کیا و پورشه را هم‌زمان پیدا کرد، مثلاً قالب میانی کنسول تا حدی به خودرویی همچون کیا اپتیما شبیه است و فرمان هم شباهتی غریب به انواع به کار رفته در پورشه دارد، هرچند نه با کیفیتی همسان با نمونه اصلی خود؛ اما در کل، شاید این کابین از جذاب‌ترین و شاید هم کیفی‌ترین کابین‌هایی باشد که در میان چینی‌های موجود در ایران می‌بینیم، چون همان‌طور که بارها هم گفته‌ایم هنوز اکثر سازندگان چینی درزمینهٔ طراحی کابین و کیفیت متریال مصرفی در آن به بلوغ کامل نرسیده‌اند و کماکان، شکافی شایان توجه میان آنها و رقبای معتبر اروپایی و آسیایی‌شان وجود دارد؛ اما خوشبختانه، شرکت زوتی برای کوپا T210 کابینی زیبا و آبرومند را تدارک دیده که به احتمال زیاد بتواند هم‌وطنان مشکل‌پسندمان را تا حدودی راضی نگه دارد.

از این مبحث که بگذریم، صندلی‌ها کوپا T210 نسبتاً راحت بوده و پیرامون بدن سرنشینان را به‌خوبی دربر می‌گیرند و در عین حال، دسترسی به ادوات داخل کابین هم برای راننده سهل و راحت است. درنهایت، تجهیزات رفاهی موجود در کابین نسخه فول کوپا T210 چندان کم و کسری نسبت به رقبای کره‌ای و ژاپنی خود ندارد که در جلوتر به نوع و میزان این تجهیزات اشاره خواهیم کرددر دل کاپوت بلند کوپا T210 یک پیشرانه بنزینی به حجم 1.5 لیتر و مجهز به سامانه توربوشارژ جای گرفته است که از توانی معادل 156 اسب بخار و گشتاوری برابر با 210 نیوتن‌متر بهره می‌برد. توان حاصل از این پیشرانه توسط یک گیربکس 6 سرعته خودکار تیپ ترونیک تنها به محور جلویی این خودرو منتقل می‌شود


در حال حاضر، کوپا T210 در سه تیپ متفاوت در بازار ایران عرضه می‌شود که این سه عبارت‌اند از EXCLUSIVE،ROYAL و FLAGSHIP. در این میان، مجهزترین تیپ که FLAGSHIP نام دارد از تجهیزات رفاهی و ایمنی ذیل بهره می‌برد:
6 عدد کیسه هوا، سقف پانوراما برقی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، صفحه نمایش تمام لمسی به سایز 9 اینچ مجهز به MP5 و 8 عدد بلندگو، صندلی‌های چرمی با 2 عدد گرم‌کن صندلی جلو، دوربین 360 درجه + نمایشگر میدان دید عقب، رادار کنترل رانندگی بین خطوط، کروز کنترل، سنسور پارک جلو و عقب و نقطه کور، تهویه مطبوع اتوماتیک مجهز به یونایزر و دریچه سرنشینان عقب، فرمان برقی EPS، باز و بسته شدن درب صندوق عقب به صورت برقی و با سنسور پایی، تنظیم برقی صندلی راننده در 8 جهت و صندلی سرنشین در 4 جهت، چراغ‌های جلو اتوماتیک با تنظیم ارتفاع، چراغ مشایعت تا منزل در تاریکی، شارژ بی‌سیم باطری تلفن همراه، نمایشگر فشار باد لاستیک (TPMS) با کامپیوتر سفری و GPS، برف‌پاک‌کن ژله‌ای با سنسور باران، چراغ جلو از نوع پروژکتوری زنون به همراه دی لایت، آینه‌های جانبی برقی جمع شونده مجهز به گرم‌کن و راهنما، قابلیت خودکار بالابرها شیشه‌ها و سیستم هوشمند CAN-BUS، تنظیمات ضد انعکاس نور آیینه داخل وسط، فرمان چرمی چندمنظوره با کنترل روی فرمان، خروجی برق 12 ولت، در قسمت خروجی بار، امکان انتخاب حالت‌های متفاوت برای نشان‌دهنده‌های پشت فرمان و…

به‌عنوان نخستین ساخته شرکت ریگان خودرو، کوپا T210 راه بس درازی را پیش رو دارد تا در بازار خودروی ایران کمی بیش از این جا بیفتد. در حال حاضر، مهم‌ترین مشکل برای خریداران این خودرو فقدان نمایندگی منظم فروش در سطح کشور و همچنین، برچسب گران و غیرمنطقی قیمت برای تیپ‌های متفاوت آن است؛ قیمتی که در تیپ فول آن (FLAGSHIP) مرزهای کهکشانی 400 میلیون تومانی را هم درنوردیده است و چه‌بسا پرداخت چنین بهای گزافی برای یک خودروی ناشناس، نزد بسیاری از مشتریان وطنی توجیه‌پذیر نباشد. شاید با رفع این معضلات از سوی ریگان خودرو شاهد حضور تعداد هر چه بیشتری از این کراس‌اوور نوظهور شرقی در خیابان‌ها و گذرگاه‌های شهر و دیارمان باشیم.

مشخصات فنی کوپا T210
نوع پیشرانه: 4 سیلندر خطی مجهز به سامانه توربو شارژ
حجم موتور: 1502 سی‌سی
توان: 156 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه
گشتاور: 210 نیوتن‌متر در 2100 الی 3600 دور در دقیقه
طول/عرض/ارتفاع: 4654/1893/1694 میلی‌متر
فاصله بین دو محور: 2805 میلی‌متر
حجم مخزن سوخت: 60 لیتر
مصرف سوخت ترکیبی: 8.6 لیتر در هر یک‌صد کیلومتر
وزن خالص: 1661 کیلوگرم
سایز لاستیک‌های جلو و عقب: 235/60 R 18
نکات مثبت خودرو: طراحی شیک و جوان‌پسند، عایق‌بندی نسبتاً مناسب کابین، آپشن های متنوع رفاهی، ترمزهای نسبتاً قوی، هندلینگ و پایداری خوب، شتاب مناسب
نکات منفی خودرو: عدم ارائه نسخه دو دیفرانسیل، برند ناشناخته در بازار، فقدان نمایندگی منظم در سطح کشور، بهای گران و نجومی، کیفیت مبهم خودرو برای استفاده در درازمدت، ارزش خرید پایین در قیاس با نسخه‌های رقیب کره‌ای و ژاپنی
قیمت در بازار: 400 الی 450 میلیون تومان (تیپ فلگ شیپ)

منبع خبر: روابط عمومی صنایع خودرو سازی کرمان