جمعه, 10 فروردین 1403
منو اصلی

 

 

فناوری هوش کابین که می‌تواند اطلاعات مسافرین خودرو را ثبت کند

به تازگی فناوری جدیدی به نام CabinSense معرفی شده که می‌تواند اطلاعات مسافرین خودرو را با دقت ثبت کند  

فرض کنید سوار خودرو جدید خود می‌شوید و سیستم هوشمند خودرو با سرعت بر اساس ظاهر شما اطلاعات زیادی را کشف و ثبت می‌کند. این ویژگی مانند سکانس فیلم‌های تخیلی است که در آن‌ها، آینده به نمایش گذاشته می‌شود، اما در واقع این سیستم در حال حاضر تولید شده است.

به تازگی فناوری جدیدی با نام CabinSense (هوش کابین) تولید شده که از یک دوربین در جلو کابین برای دریافت اطلاعات استفاده می‌کند، هوش مصنوعی این فناوری فراتر از سیستم تشخیص خواب آلودگی راننده (سیستمی که با نظارت بر چشم راننده در مواقعی که راننده خواب آلود است یا چشمانش را می‌بندد با ایجاد علائم هشدار دهنده مسافران را هوشیار می‌کند) است و ویژگی‌های فراوانی دارد.

این فناوری محدوده کابین خودرو را تحت پوشش قرار می‌دهد و به محض آن که یک نفر وارد خودرو می‌شود، به سرعت نام (اگر از پیش ذخیره شده باشد)، جنسیت، قد، توده بدنی و موقعیت نشستن فرد تشخیص داده می‌شود. شاید بگویید کاربرد این سیستم چیست؟ جواب آن است که با فناوری CabinSense رانندگی ایمنی خواهید داشت.
 

خودرو

 


این فناوری به کسانی که کمربند ایمنی خود را نبسته‌اند یادآوری می‌کند که کمربند ایمنی خود را ببندند. همچنین برای جلوگیری از مصدومیت‌های احتمالی هنگام باز شدن کیسه‌های هوای عقب، در هنگامی که شخصی روی صندلی‌ها (به صورت دراز کش) خوابیده یا کودکی روی صندلی مخصوص کودک قرار گرفته است، این ویژگی (کیسه هوا) غیرفعال می‌شود.

این سیستم مشخصات مسافران را ثبت خواهد کرد و در هنگام سوار شدن آن‌ها اطلاعاتی مانند تنظیمات صندلی، تنظیمات دما و چند رسانه‌ای از پایگاه داده سیستم بازخوانی خواهد شد. به طور مثال می‌توانید این سیستم را تنظیم کنید تا زمانی که کودک شما درون خودرو است، پنجره‌ها بالا رود و دما خودرو گرم باشد، همچنین موسیقی کودکانه برای او پخش شود. از دیگر مزیت‌های این فناوری آن است که اگر یک مسافر تلفن همراه یا کیف پول خود را در خودرو جا بگذارد، در هنگام خروج به او هشدار داده می‌شود. همچنین استعمال دخانیات، خوردن و آشامیدن هر فرد کنترل می‌شود.


البته چنین سیستمی می‌تواند گاهی حریم خصوصی افراد را زیر سوال ببرد. ثبت اطلاعاتی که چه کسی چه زمانی سوار خودرو شده و با چه کسانی همراه بوده و چه کاری انجام داده می‌تواند دردسرساز شود. این سیستم هنوز به طور رسمی عرضه نشده، اما در زمان معرفی می‌تواند اعتراض‌هایی را به دلیل نقض حریم خصوصی افراد به همراه داشته باشد. پیش‌بینی می‌شود مانند فروشگاه‌ها که موظف هستند با درج علائمی به مشتریان خود اعلام کنند که فروشگاه از دوربین مدار بسته برای ثبت رفتار آن‌ها استفاده می‌کند، خودرو‌هایی که از چنین سیستمی استفاده می‌کنند نیز مجبور باشند از علامت یا برچسبی برای اعلام این موضوع به مسافرانشان استفاده کنند.

منبع خبر: