پنجشنبه, 9 فروردین 1403
منو اصلی

 

 

آغاز مذاکرات رسمی برای ادغام رنو و فیات-کرایسلر

در ماه مارس سال جاری نخستین شایعات در رابطه با احتمال ادغام رنو و فیات-کرایسلر مطرح و گفته شد که ممکن است ادغام کامل این دو خودروساز طی یک سال آینده صورت گیرد. حال مشخص شده این شایعات صحت داشته‌اند زیرا از یک سو فیات-کرایسلر تأیید کرده که پیشنهاد ادغامی 50-50 به رنو داده است و از سوی دیگر رنو هم طی بیانیه‌ای پاسخ داده که این پیشنهاد دوستانهٔ فیات-کرایسلر را موردبررسی قرار داده و با علاقه فرصت چنین ادغام تجاری که موجب رونق گروه رنو خواهد شد را موردمطالعه قرار می‌دهد.  

 

این پیشنهاد به دنبال بحث‌های پیشین میان دو خودروساز برای شناسایی محصولات، توسعهٔ فناوری‌های جدید و جغرافیایی که می‌توانند باهم شریک باشند از سوی فیات-کرایسلر مطرح شده است. به گفتهٔ بلومبرگ، این دو خودروساز باهم در رابطه با یک عملیات اتصال گفتگو می‌کنند که می‌تواند به ادغام کامل منجر شود. البته به ادعای این منبع، این ادغام فقط به رنو اختصاص دارد و نیسان و میتسوبیشی را حداقل در ابتدا درگیر نمی‌کند. گفته می‌شود رنو بدون موافقت هیچ‌کدام از شرکای ژاپنی خود در حال مذاکره با فیات-کرایسلر است.

بنابراین اگر ادغام این دو شرکت صورت گیرد، برندهای فیات-کرایسلر مثل جیپ، دوج، رم، مازراتی و آلفارومئو با برندهای رنو شامل داچیا، لادا، رنو، سامسونگ و آلپاین تحت مالکیت و مدیریت یک گروه خودروسازی قرار خواهند گرفت. اگر مذاکرات با موفقیت به نتیجه برسد، این ادغام بزرگ‌ترین اتحاد خودرویی جهان را تشکیل خواهد داد که سالانه بیش از 15 میلیون خودرو به فروش می‌رساند و در این صورت گروه فولکس‌واگن عنوان بزرگ‌ترین خودروساز دنیا را واگذار خواهد کرد.

فیات-کرایسلر در بیانیهٔ خود در این رابطه گفته است:

با این ادغام، یکی از پیشروهای دنیا در فناوری خودروهای الکتریکی، برند پیکاپ‌ها و وسایل نقلیهٔ تجاری سبک، برندهای لوکس و سازندهٔ شاسی‌بلندها در یک مجموعه قرار خواهند گرفت و بدین ترتیب هردو شرکت می‌توانند حضور جهانی گسترده‌تر و متعادل‌تری نسبت به زمانی که به‌طور مستقل فعالیت می‌کردند داشته باشند. با انجام این ادغام همچنین توانایی‌های فیات-کرایسلر در تکنولوژی رانندگی خودکار با یک دهه تجربهٔ رنو در زمینهٔ تکنولوژی خودروهای الکتریکی کامل خواهد شد

طبق پیشنهاد فیات-کرایسلر، این ادغام با مالکیت 50-50 خواهد بود. طبق برخی گزارش‌ها، این ادغام فعالیت فیات-کرایسلر در ایالات‌متحده را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد زیرا سازندهٔ آمریکایی گفته است که این ادغام منجر به تعطیلی هیچ‌کدام از کارخانه‌های شرکت نخواهد شد. ارزش ترکیبی بازار فیات-کرایسلر و رنو در حال حاضر برابر با 36.5 میلیارد دلار است.

منبع خبر: