پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

 

بررسی تخصصی هیوندای i10 Play جدید

این هیوندای i10 Play است، عضو جدید خانواده‌ای که به دنبال حضوری پرقدرت‌تر در کلاسی است که خودروهایی همچون فولکس‌واگن آپ و تویوتا آیگو در آن خودنمایی می‌کنند؛ اما آیا خودرویی که از سال 2013 تاکنون در بازار حضور دارد با تجهیزات بیشتر می‌تواند رقابت را داغ‌تر کند؟  

این نسخه از i10 قیمت پایه‌ی 11195 پوندی داشته و بهای آن تقریباً با مدل قبلی SE مشابه است اما خب تجهیزات بیشتر Play آن را به گزینه‌ای دل‌پذیرتر تبدیل می‌کنند. دو ویژگی از مدل فول پریمیوم SE به این نسخه اضافه شده‌اند که آن را به گزینه‌ای درخور تبدیل می‌کنند. هیوندای i10 Play از رینگ‌های 15 اینچی آلیاژی و سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحه‌نمایش 7 اینچی سود می‌برد.


این سیستم اطلاعات سرگرمی نه تنها با اپل کارپلی و اندروید اتو هماهنگ است بلکه داخل خود سیستم ناوبری ماهواره‌ای را هم دارد. برای پیدا کردن این تجهیزات در یک خودروی شهری دیگر باید حداقل 13150 پوند برای کیا پیکانتو بپردازید و یا اینکه بیش از 15 هزار پوند را نیز برای خرید فیات 500 در نظر بگیرید. صفحه لمسی i10 Play اگرچه پاسخ‌های خیلی سریع و تکنولوژی بکار رفته در خودروهای گران‌تر را ندارد اما طراحی آن کاربردی بوده و گرافیک واضح و شفافی دارد.


این خودروی جدید از برخی تجهیزات خاص دیگر هم برخوردار است. آینه‌های بغل رنگ مشکی براق داشته و نشان‌های ویژه نیز روی ستون‌های B دیده می‌شوند. از دیگر تجهیزات استاندارد محصول کوچک هیوندای می‌توان به شیشه‌های عقب تیره، سیستم تهویه مطبوع، شیشه‌های برقی و کروز کنترل اشاره کرد. 5 رنگ بدنه هم در دسترس هستند که دو رنگ قرمز و سفید بدون هزینه‌ی اضافی قابل انتخاب می‌باشند. برای بقیه رنگ‌ها باید 550 پوند بپردازید.


Play تنها با پیشرانه‌ی پایه‌ی i10 عرضه می‌شود که از نوع 3 سیلندر 1 لیتری 66 اسب بخاری می‌باشد. به عنوان یکی از کم‌توان‌ترین خودروهای بازار بریتانیا، جای تعجبی وجود ندارد که این پیشرانه در برخی شرایط حالت واماندگی داشته باشد. برای مثال زمانی که به دنبال سرعت‌های بالا باشید یا ظرفیت خودرو تکمیل باشد i10 کار سختی پیش رو خواهد داشت؛ اما وزن خالص کمتر از یک تن به این معنی است که این خودرو در شهر عملکرد مناسبی خواهد داشت. کمک‌حال پیشرانه هم گیربکس 5 سرعته دستی با تعویض‌های نسبتاً دقیق است.


دلایل دیگری هم برای توصیه‌ی رانندگی با این خودرو در شهر وجود دارد. ابعاد جمع‌وجور این خودرو به معنی مانور راحت خودرو در خیابان‌های تنگ بوده و سیستم تعلیق نرم آن نیز باعث می‌شود i10 Play جزو راحت‌ترین خودروهای کلاس خود باشد. یکی از نقاط قوت این خودرو رفاه و آرامش داخل کابین است. صدای باد و جاده به خوبی سرکوب شده‌اند و پیشرانه‌ی کوچک خودرو هم حتی در شتاب گیری‌های سنگین صدای نامطلوبی ندارد.


به لطف دایره گردش کم و فرمانی سبک پارک کردن خودرو هم کاملاً آسان است. البته فرمان کمی مبهم بوده و همین امر باعث شده سواری خودرو به اندازه‌ی فولکس آپ هیجان‌انگیز نباشد.


باقی موارد تفاوتی با سایر مدل‌های i10 ندارد. طراحی داشبورد سن بالای خودرو را نشان داده اما کیفیت ساخت آن پذیرفتنی است. کابین هم طراحی منطقی‌ای داشته و دکمه‌های بزرگ برای سیستم تهویه مطبوع و دکمه‌های میانبر برای سیستم اطلاعات سرگرمی جزو ویژگی‌های آن می‌باشند. فضاسازی داخلی هم عالی است. یک محفظه بزرگ جلوی اهرم تعویض دنده وجود دارد که برای قرار دادن گوشی تلفن ایده آل بوده و همچنین محفظه‌های روی پانل درها نیز بزرگ و کاربردی است.


همانند اکثر خودروهای شهری فرمان تنظیمات زیادی نداشته اما ارتفاع صندلی‌ها قابل تنظیم است که اوضاع را کمی بهتر می‌کند. میدان دید i10 Play هم بسیار خوب است. خط سقف بلند این خودرو باعث شده یکی از جادارترین خودروهای شهری تولید شود و اگرچه پهنای کابین زیاد نیست اما در صورت ضرورت می‌توان 5 نفر را داخل خودرو نشاند. محفظه بار هم‌ ظرفیت قابل‌احترام 218 لیتری داشته که این فضا با وجود لاستیک زاپاس اندازه‌گیری شده است. بدون آن ظرفیت بار خودرو به 252 لیتر می‌رسد که بیشتر از آپ است.


در این کلاس قیمت مهم است و از این نظر i10 موقعیت وسوسه‌انگیزی دارد. از نظر تجهیزات هم نزدیک‌ترین رقیب هیوندای فولکس آپ است. آپ فاقد سیستم ناوبری است اما از سیستم صوتی 300 واتی سود برده است. البته نسخه‌ی 5 درب آن از هیوندای 745 پوند گران‌تر است.


به لطف شرایط اقساطی بدون بهره هیوندای بهتر هم عمل می‌کند. با پیش‌پرداخت 3 هزار پوندی و اقساط ماهانه‌ی 126 پوندی به مدت دو سال می‌توان این خودرو را لیزینگ کرد.


هیوندای i10 سن بالایی دارد. پیشرانه‌ی این خودرو در بزرگراه‌ها کار سختی پیش رو خواهد داشت و طراحی داخلی آن نیز کمی از مد افتاده است اما سواری نرم و فرمان سبک به معنی عملکرد روان در شهر است. تریم Play این خودرو نیز از تجهیزات بیشتری سود برده و از رقبایی همچون فولکس‌واگن آپ ارزان‌تر است. چندین ویژگی این خودرو همچون ناوبری یکپارچه به ندرت در رقبا دیده می‌شوند.

مشخصات هیوندای i10 Play

  • قیمت: 11195 پوند
  • پیشرانه: 3 سیلندر 1 لیتری بنزینی
  • قدرت/گشتاور: 66 اسب بخار/95 نیوتون متر
  • گیربکس: 5 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 14.7 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 156 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: 5.7 لیتر در هر صد کیلومتر
منبع خبر: