جمعه, 31 فروردین 1403
منو اصلی

 

 

لاستیک های بدون هوا عملیاتی خواهند شد

در کنار خودروسازان ،لاستیگ سازان برتر جهان به سرعت در حال بررسی فناوری های نوین هستند تا بتوانند پا به پای خودروی پیشرفته ،لاستیک های مدرنی را نیز عرضه کنند.  

در طول سالهای اخیر تحقیق و توسعه بر روی لاستیک های بدون هوا شدت بیشتری یافته است اما خبر هایی به گوش می رسد که ظاهر اینگونه لاستیک های کاربردی قرار است در آینده نزدیک تجاری سازی شود.در این بین جنرال موتور با همکاری میشلین بر روی تعداد قابل توجهی از شورولت بولت های تولیدی خود لاستیک‌های UPTIS (سیستم لاستیک ضد پنچری منحصربه‌فرد)  را مورد تست و بررسی قرار داده است.این تست در شرایط واقعی صورت خواهد گرفت تا به توسعه و عملیاتی کردن لاستیک بدون هوا کمک شایانی نماید.جنرال موتور اعلام کرده است در صورت عدم وجود مشکلی ،می تواند تا سال 2024 بر روی محصولات خود از لاستیک های بدون هوا استفاده نماید.

مهمترین مزیت اینگونه لاستیک ها عدم پنچر شدن آنها می باشد. لذا از فرسایش و ساییدگی هم در زمان کم باد بودن و یا پنچر شدن خبر نیست. همچنین عدم نیاز به کنترل مداوم باد لاستیک می تواند بسیار لذت بخش باشد و به کاهش مصرف سوخت کمک شایانی نماید.لاستیک‌های UPTIS همچنین دوستدار محیط‌زیست هستند زیرا به‌طور قابل‌توجهی تعداد لاستیک‌های پنچر شده یا آسیب دیده را کاهش می‌دهند و بنابراین میزان لاستیک‌های ضایعاتی کم می‌شود. این لاستیک‌ها همچنین نیاز به لاستیک‌های زاپاس را حذف می‌کنند و جنرال موتورز می‌گوید این کار باعث کاهش استفاده از متریال خام، انرژی شده و آلایندگی هم کم می‌شود. نیازی به گفتن نیست که حذف لاستیک زاپاس باعث کاهش وزن خودرو هم می‌شود.

معاون بخش تامین قطعات جنرال موتور می گوید که این کمپانی آمریکایی در خصوص مزیت های این لاستیک بسیار هیجان زده شده  و شدیدا تمایل دارد با همکاری میشلین در توسعه لاستیک های بدون هوا ساختار شکنی کند. میشلین می‌گوید حدود 20 درصد از لاستیک‌ها در سال به خاطر پنچری یا دیگر آسیب‌ها به دور انداخته می‌شوند. در کل 200 میلیون حلقه لاستیک به‌صورت سالانه از بین می‌روند و با ورود تکنولوژی لاستیک بدون هوا به صنعت خودرو به‌طور قابل‌توجهی می‌توان این میزان ضایعات را کاهش داد. 

 

منبع خبر: