جمعه, 10 فروردین 1403
منو اصلی

 

 

تعرفه صادرات خرما حذف و به گمرکات کشور ابلاغ میشود.

عضو کمیسیون کشاورزی ، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، گفت: مقرر شده است که حذف تعرفه صادرات خرما بعد از نشست امروز ستاد تنظیم بازار به گمرکات کشور ابلاغ شود.  

حبیب الله نیکزادی پناه  عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص افزایش تعرفه صادرات خرما طی ماهه‌ای اخیر، گفت: در ماه رمضان برای تنظیم بازار خرما مقرر شد کارگروه تنظیم بازار یا صادرات را ممنوع کند و یا تعرفه گمرکی آن را افزایش دهد.

افزایش تعرفه صادرات خرما غیرکارشناسی است

نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با تصمیم ستاد تنظیم بازار تعرفه صادرات هر کیلوگرم خرمای مضافتی 8 هزار تومان، کبکاب 5 هزار تومان و سایر خرماها حدودا 20 درصد در نظر گرفته شد، تصریح کرد: تصمیم عجولانه و غیر کارشناسی ستاد تنظیم بازار به نوعی تنظیم بازار را بر هم زد و خریداران و فروشندگان خرما متضرر شدند.

خرما قابلیت احتکار دارد

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه به دلیل توقف صادرات خرما این محصول به سختی مورد معامله قرار می‌گرفت، ادامه داد: روز گذشته در رسانه‌ها اعلام شد که انبار خرمایی در زاهدان کشف شده است در حالی که امکان احتکار این محصول وجود ندارد.

 
حبیب الله نیکزادی

 

وی با تاکید بر اینکه طی روزهای گذشته با مسئولین ستاد تنظیم بازار، وزارت جهاد کشاورزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت مباحثی در خصوص حذف تعرفه بالای خرما مطرح کردیم، عنوان کرد: مقرر شد که موضوع حذف تعرفه صادرات خرما در ستاد تنظیم بازار مورد بررسی قرار بگیرد و صادرات آن روند طبیعی خود را طی کند.

خرماهای صادراتی مصرف داخلی ندارند

نیکزادی پناه با اشاره به اینکه مسئولین باید به این موضوع توجه داشته باشند که به دلیل عدم وجود صنایع جانبی خرماهای صادراتی مصرف داخلی ندارند، ادامه داد: در صورت عدم صادرات خرما این محصول در انبارها از بین می‌رود و کشاورز نمی‌تواند محصول خود را با قیمت مناسب به فروش برسانند.

کامیون‌های خرما در مرز بازرگان متوقف شده‌اند

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صادرکنندگان خرما با توجه به شرایط روز با حضور در بازارهای هدف قراردادهای را منعقد کرده‌اند با اضافه شدن 5 تا8 هزار تومان به قیمت خرما صادرکنندگان زیان می‌بینند و تجار بازارهای هدف را از دست می‌دهند، گفت: چندین کامیون در مرز بازرگان و افغانستان متوقف شده زیرا صادرات برای صادرکنندگان صرفه اقتصادی ندارد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه مقرر شده است که حذف تعرفه صادرات خرما بعد از نشست امروز ستاد تنظیم بازار به گمرکات ابلاغ شود، عنوان کرد: از وزارت جهاد کشاورزی درخواست می‌کنیم به منابع بخش کشاورزی ورود بیشتری داشته باشد./

منبع خبر: