پنجشنبه, 9 فروردین 1403
منو اصلی

 

 

۱۰ فناوری شگفت‌انگیز خودرو‌های روز جهان را بشناسید

این روزها دنیای فناوری با سرعت هرچه بیشتر در حال تحول و توسعه است؛ فناوری‌هایی که تا چند سال پیش فقط در رمان‌ها یا فیلم‌های علمی - تخیلی وجود داشتند، حالا به فناوری‌های رایج و در دسترس تبدیل شده‌اند.  

شرکت‌های خودروسازی مطرح دنیا هر روز از ویژگی جدید و منحصر به فردی رونمایی می‌کنند تا هرچه بیشتر مشتریانشان را راضی کنند و گوی سبقت در ارائه امکانات خاص و کاربردی را از رقیبانشان بربایند. در ادامه با ده ویژگی خاص و بسیار کاربردی شاسی‌بلندهای روز دنیا که شاید تا چندی پیش فقط در تخیلاتمان تصورشان می‌کردیم، آشنا خواهیم شد. چه کسی می‌داند، چند سال یا چند ماه دیگر این امکانات نیز به ویژگی‌های رایج و ضروری هر خودروی سواری تبدیل خواهد شد؟

دید در شب با قابلیت شناسایی عابر پیاده

گر چه چند سالی است که شرکت خودروسازی ب‌ام‌و (BMW) فناوری دید در شب و شناسایی عابر پیاده را در محصولات خود عرضه کرده است، اما آخرین نسخه از این فناوری هوشمند به‌طور شگفت‌انگیزی از نمونه‌های قبلی‌اش بهتر و کاراتر است.

نسخه به‌روز شده این فناوری که در مدل‌های شاسی‌بلند و کراس‌اوور ب‌ام‌و به کار رفته مجهز به الگوریتم بسیار کارآمدی است که براساس تحلیل امواج فروسرخی که از اطراف دریافت می‌کند، حضور انسان یا حیوانات را تشخیص می‌دهد و بلافاصله چراغ بالای ماشین را به سمت موجود زنده‌ای که شناسایی کرده می‌چرخاند تا راننده را متوجه آن سازد. این فناوری به راننده کمک می‌کند تا هنگام رانندگی تمام تمرکزش را روی مسیر پیش‌رویش متمرکز کند و از هرگونه تصادف احتمالی با انسان یا حیوانات به‌خصوص در جاده‌های بین‌شهری پیشگیری کند. با توجه به پیشرفت‌های سریع فناوری در دنیای امروز هزینه این فناوری منحصر به فرد رو به کاهش است و به‌زودی بیشتر خریداران از افزودن این قابلیت به خودرویی که می‌خواهند بخرند، استقبال می‌کنند.

فناوری «دید از چشم پرنده» برای دید از بالا

شرکت خودروسازی ولوو یکی از پیشگامان استفاده از فناوری‌های پیشرفته و جدید برای بالا بردن امنیت خودرو و احساس راحتی بیشتر سرنشینان است. یکی از این تجهیزات منحصربه‌فردی که به‌تازگی وارد محصولات این شرکت خودروسازی سوئدی شده فناوری «دید از چشم پرنده» است. این فناوری امکان دید از بالای ماشین و محیط اطرافش مانند تصویری که پرنده‌ای در حال پرواز بالای ماشین می‌بیند را برای راننده فراهم می‌کند. این قابلیت به راننده کمک می‌کند متوجه تمام موانع یا خطرات احتمالی اطراف مسیر رانندگی بدون نیاز به نگاه به آینه‌ها یا حتی سر برگرداندن برای دیدن نقاط کور در میدان آینه‌های ماشین باشد. این قابلیت، پارک کردن و حتی رانندگی در مکان‌های شلوغ و باریک را به مراتب آسان‌تر می‌کند.

کنترل دمای اتاق خودرو با فناوری جی‌پی‌اس

یکی دیگر از فناوری‌هایی که به خوبی جای خود را در خودروهای شاسی‌بلند و باری باز کرده، فناوری کنترل دمای اتاق خودرو با استفاده از جی‌پی‌اس است. گرچه سازوکار کنترل شرایط آب‌وهوا در ماشین‌های هر شرکت خودروسازی با دیگری متفاوت است، اما تقریبا همه آنها از اصول مشابهی پیروی می‌کنند. سامانه کنترل آب‌وهوای داخل اتاق سواری با برقراری ارتباط با نزدیک‌ترین ماهواره جی‌پی‌اس در مورد وضعیت قرارگیری خودرو نسبت به خورشید و فصلی از سال که در آن قرار داریم، اطلاعات دریافت می‌کند. این فناوری هوشمند با کمک چنین اطلاعاتی دمای خودرو را در سمتی که خورشید به آن می‌تابد کاملا مشابه قسمت‌های دیگر خودرو تنظیم می‌کند. اگرچه این فناوری از چند سال پیش رونمایی شده، اما در حال حاضر بیشتر در سواری‌ها یا شاسی‌بلندهای بسیار جدید ارائه می‌شود.

کنترل هوشمند چراغ نور بالای خودرو

یکی از معضلات همیشگی هنگام رانندگی شبانه در جاده‌های بین شهری، روبه‌رو شدن با ماشین‌های شاسی‌بلند یا حمل‌باری است که نور بالای چراغ خود را استفاده می‌کنند. این موضوع علاوه بر اذیت‌شدن چشم راننده مقابل و دشواری در حفظ مسیر رانندگی، می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد. متاسفانه در بسیاری از جاده‌های بین‌شهری در ایران و در بسیاری از کشورهای دیگر، راننده به دلیل تاریکی جاده چاره‌ای جز استفاده از نور بالای چراغ‌های ماشین ندارد. شرکت خودروسازی ولوو این معضل مهم را با فناوری کنترل هوشمند نور بالای چراغ‌های خودرو برطرف کرده است. این فناوری به راننده این امکان را می‌دهد که بدون نگرانی برای سایر رانندگان با خیال راحت چراغ‌هایش را در حالت نور بالا قرار بدهد. این سامانه به محض شناسایی وسیله‌نقلیه‌ای مقابل ماشین در جاده، به صورت خودکار سایه‌بانی روی چراغ ایجاد می‌کند که از اذیت شدن چشم راننده مقابل جلوگیری کند.

صندلی‌های ماساژور

اگر قرار باشد به مدت طولانی رانندگی کنید، قطعا به صندلی راحتی نیاز دارید که تا حد ممکن از خستگی شما جلوگیری کند. ماشین‌های مدرن و امروزی، توجه زیادی به این موضوع داشته‌اند. امکاناتی مانند گرم‌کن و خنک‌کننده صندلی از چند سال پیش وارد بازار شده‌اند. اما روند توسعه صندلی‌های راحت متوقف نشده است. یکی دیگر از فناوری‌هایی که به‌تازگی به صندلی ماشین‌های جدید اضافه شده، امکان ماساژ دادن سرنشین است. زمانی که از نشستن طولانی در خودرو احساس خستگی می‌کنید یا در ترافیک‌های سنگین به سر می‌برید، قطعا استفاده از قابلیت صندلی ماساژ می‌تواند خیلی کارآمد باشد و احساس آرامش و راحتی‌تان را افزایش دهد. تنها نکته منفی این قابلیت این است که باعث شود بیش از اندازه احساس آرامش کنید و فراموش کنید راه باز شده است!

فناوری پارکترونیک برای پارک خودرو

در حال حاضر آخرین نسل از دستیارهای هوشمند پارک خودرو در ماشین‌های شاسی‌بلند مرسدس بنز به کار گرفته شده است. فناوری پیشرفته پارکترونیک خودروهای مرسدس بنز علاوه بر شناسایی جای پارک‌های مناسب خودرو در هنگام عبور از محلی که در آن به دنبال جای پارک هستید، می‌تواند در مورد این که با چند حرکت فرمان به راست یا چپ خودرو به آسانی در محل مورد نظر پارک می‌شود نیز شما را راهنمایی کند. این قابلیت گرچه در نگاه اول ممکن است کمی تجملاتی و غیرضروری به نظر برسد، اما در شهرهای شلوغ که پیداکردن جای پارک مناسب با دشواری‌های زیادی همراه است یا زمان‌هایی که مجبورید ماشین را در فضای محدودی پارک کنید، تا حد بسیار زیادی استرس ناشی از پارک ماشین به صورت دقیق و سریع را کاهش می‌دهد. این سامانه هوشمند دارای چهار حسگر فراصوت در سپر عقب و شش حسگر در سپر جلوی ماشین است که با ایجاد پژواک صوتی به طور دقیق برای پارک خودرو به راننده فرمان می‌دهد.

سامانه کروز کنترل انطباقی

از چند سال پیش فناوری کروز کنترل در بسیاری از خودروها مورد استفاده قرار گرفت. در محصولات جدید شاسی‌بلند و سواری شرکت‌های خودروسازی نسخه جدید این فناوری یعنی کروز کنترل انطباقی با قابلیت ترمز خودکار ارائه شده که نکات مثبت قابل توجهی دارد. این سامانه با استفاده از رادار، جاده را بررسی می‌کند و وسایل نقلیه‌ای را شناسایی می‌کند که تا فاصله حدود 200 متری در حال حرکت هستند.

زمانی که این سامانه فعال است سرعت خودرو طوری تنظیم می‌شود که همواره در تمام شرایط آب‌وهوایی فاصله‌اش با ماشین جلویی به اندازه‌ای باقی بماند که از پیش تعیین کرده‌اید. بر خلاف نسخه‌های پیشین، نسخه جدید قابلیت شناسایی موانع ثابت مانند تابلوهای جاده‌ای را نیز دارد. به نظر می‌رسد این فناوری به نوعی مقدمه‌ای بر تولید ماشین‌های خودران است.

سامانه وای‌فای در خودرو

شرکت خودروسازی شورولت قابلیت جدیدی به محصولات شرکتش افزوده که می‌تواند احساس راحتی بیشتری برای راننده و سرنشینانش در مسیرهای طولانی به‌وجود آورد. فناوری وای‌فای در خودرو قابلیت اتصال هم‌زمان هفت دستگاه به اینترنت 4G را فراهم می‌کند. سرنشینان می‌توانند با آسودگی خاطر از برنامه‌های متنوع سرگرمی و شبکه‌های پخش فیلم متصل شوند و متوجه طول مسیر و خستگی راه نشوند. این قابلیت همچنین امکان دانلود نرم‌افزارهای ویژه سیستم عامل خودرو را به راننده می‌دهد. به این ترتیب نرم‌افزارهای موجود در سامانه خودرو می‌توانند به‌راحتی به روزرسانی شوند و نیازی به بردن خودرو برای به روزرسانی سیستم‌عامل و نرم‌افزارها در تعمیرگاه نیست. در زمان خرید این خودروها مانند وقتی که می‌خواهید گوشی‌هوشمند بخرید می‌توانید بسته اینترنت خود را تهیه کنید و از این قابلیت ضروری دنیای امروز استفاده کنید.

انتخاب حالت رانندگی

یکی از فناوری‌های بسیار کاربردی در ماشین‌های امروزی، امکان انتخاب حالت رانندگی برای تنظیم میزان قدرت موتور، حساسیت فرمان و سیستم‌های تعلیق خودرو به‌منظور افزایش کیفیت رانندگی است. اگرچه تنظیم اجزا تا چندی پیش فقط در تعمیرگاه و به دست تعمیرکار خبره امکان‌پذیر بود، به لطف پیشرفت‌های فناوری، امروزه انتخاب حالت رانندگی به آسانی روشن کردن سامانه تهویه مطبوع خودرو با فشار دادن یک کلید است.

خودروهای شاسی‌بلند مجهز به این فناوری می‌توانند در حالت‌های عادی، مقرون به صرفه، راحت، اسپرت، اسپرت ویژه و جاده‌ای قرار بگیرند. هر یک از این حالت‌ها کارکرد متفاوتی از رانندگی را فراهم می‌کنند. این فناوری در حال حاضر در خودروهای متعددی از تویوتا پریوس گرفته تا مک‌لارن 570اس به کار گرفته شده که البته بر اساس نوع خودرو و کارایی آن حالت‌های رانندگی کمی متفاوت خواهند بود. برای مثال در خودروی هیبریدی تویوتا پریوس، این ویژگی به راننده کمک می‌کند ماشین را براساس مسیر رانندگی در حالت برقی، بنزینی یا هیبریدی قرار دهد.

نمایشگر رنگی شیشه جلو

برای افزایش ایمنی هنگام رانندگی، راننده باید تمام مدت، نگاهش به جاده و حواسش به اطراف خودرو و اتفاقات ناخواسته باشد.

متاسفانه در حال حاضر امکانات متنوعی که در خودروها ارائه می‌شود، می‌تواند حواس راننده را از جاده پرت کند و خطرآفرین باشد. در حال حاضر این مشکل با استفاده از نمایشگر رنگی روی شیشه جلو تا حد زیادی برطرف شده و راننده می‌تواند اطلاعات مورد نیازش را از بخش رایانه‌ای خودرو در این نمایشگر شفاف رنگی در شیشه مقابلش ببیند بدون این که تمرکزش را از دست بدهد.

منبع خبر: