پنجشنبه, 9 فروردین 1403
منو اصلی

 

 

نبرد کره‌ای‌های پر ادعای بازار شاسی بلندهای ایران؛ هیوندای توسان بخریم یا کیا اسپورتیج؟

شاسی بلندهای کره‌ای برای یک دهه شرایط بسیار خوبی در بازار شاسی بلندهای ایران تجربه کرده‌اند. کیا اسپورتیج و هیوندای توسان جزو آن دسته از خودروهایی هستند که امکان ندارد در مدت زمان کوتاهی تعدادی از آن‌ها را در خیابان‌ها مشاهده نکنید.  

این موضوع نشان دهنده فروش بالای این خودرو و محبوبیت آن‌ها در بین ایرانیان است. در این بین هیوندای توسان سابقه بیشتری در ایران دارد و به همراه سانتافه نقش مهمی در افزایش تب خرید شاسی بلندهای کره‌ای در بازار ایفا کرده‌اند. زمانی که کیا اسپورتیج در بین سال‌های 1391 و 1392 وارد بازار شد، این تب به اوج خود رسیده بود و فروش هیوندای توسان نیز در نسل دوم این خودرو بسیار بالا بود.

به همین دلیل کیا اسپورتیج با قیمت نستبا پایین، طراحی قابل قبول و خاص به همراه امکانات فنی و رفاهی خوب توانست از فرصت پیش آماده نهایت بهره را ببرد و به یکی از پرفروش‌ترین شاسی بلندها و حتی کل خودروهای خارجی ایران تبدیل شود. نزدیک بودن فاصله قیمتی هیوندای توسان و کیا اسپورتیج آن‌ها را به رقبای همیشگی هم بدل کرده است. اگر از پس هزینه‌های سرسام آور خرید یک شاسی بلند خوب در بر می‌آیید و بین خرید هیوندای توسان و کیا اسپورتیج مردد هستید این مقاله می‌تواند به شما برای تصمیم گیری بهتر کمک کند. با ما همراه باشید.

نسل جدید کیا اسپورتیج

طراحی و کیفیت ساخت هیوندای توسان و کیا اسپورتیج

هیوندای توسان زمان طولانی و تعویض سه نسل را در ایران تجربه کرده است. در این بین دو بار نیز فیس لیفت هایی از این خودرو وارد بازار شده است. در حال حاضر نیز طراحی تهاجمی با خطوط تیز و کشیده روی بدنه و چراغ‌های کشیده‌ای که با طراحی بدنه به خوبی هماهنگی دارند یکی از زیباترین و لوکس‌ترین رخ‌ها را در بین شاسی بلندهای بازار دارد. در مقابل کیا اسپورتیج نیز در سه طراحی مختلف در این سال‌ها به بازار عرضه شده است. ظاهر کیا اسپورتیج همواره یکی از عوامل مثبت و برتری این خودرو نسبت به رقبا بوده است. طراحی‌های خاصی که منجر به تولید نسل جدید کیا اسپورتیج با ظاهری جذاب و خاص شده است. در داخل کابین نیز هر دو خودرو عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند اما به دلیل طراحی بهتر و استفاده گسترده از چرم هیوندای توسان را دارای عملکرد بهتری در داخل کابین می دانیم. به این ترتیب خرید هیوندای توسان شما را صاحب خودرو لوکس‌تر و با کیفیت‌تری خواهد کرد.

مشخصات فنی هیوندای توسان و کیا اسپورتی

در حال حاضر کیا اسپورتیج با موتور 4 سیلندر GDi 2.4 لیتری که دارای خروجی 181 اسب بخار و 237 نیوتون متر گشتاور است به بازار عرضه می‌شود. این خودرو دو دیفرانسیل به یک گیربکس 6 دنده اتومات مجهز شده است که عملکرد بسیار خوبی دارد. شتاب 9.8 ثانیه‌ای و مصرف سوخت 8.5 لیتری عملکرد مناسب این ترکیب فنی را تأیید می‌کند. در مقابل هیوندای توسان موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری دارد که نسبت به نسل گذشته کوچکتر شده است. خروجی این موتور 155 اسب بخار و 192 نیوتون متر است که در مقابل کیا اسپورتیج بسیار ضعیف‌تر به نظر می‌رسد. گیربکس 6 دنده اتومات با ضرایب خوب نیز نتوانسته است ضعف فنی هیوندای توسان را پوشش دهد. شتاب 11.8 ثانیه‌ای برای یک خودرو در این محدوده قیمتی اصلاً مناسب نیست با این حال مصرف سوخت پایین 8.3 لیتری می‌تواند مرحمی بر زخم‌های توسان در این بخش باشد. قوای فنی بسیار بهتر کیا اسپورتیج بدون شک روی بازار خرید و فروش هیوندای توسان تأثیر زیادی خواهد گذاشت.

امکانات رفاهی و امنیتی هیوندای توسان و کیا اسپورتیج

قبلاً در بخش طراحی این دو خودرو به کیفیت ساخت بالای کابین هیوندای توسان و استفاده گسترده از چرم در این خودرو اشاره کردیم. با این حال اسپورتیج نیز حرفای زیادی در بخش امکانات رفاهی و امنیتی دارد. هر دو خودرو کره‌ای با لیست بسیار کاملی از آپشن های ریز و درشت به بازار عرضه شده‌اند. اما در مجموع برتری‌هایی برای اسپورتیج دیده می‌شود؛ زیرا امکاناتی نظیر شارژر وایرلس، صندوق برقی، فرمان اسپرت به همراه پدال شیفتر، سنسور باران، سنسور پیشگیری تصادف عقب، چراغ شور و سردکن صندلی عقب تنها در این خودرو دیده می‌شود. در مقابل در هیوندای توسان امکاناتی مانند محفظه خنک کننده، نمایشگر 8 اینچی بزرگتر، مسیر یاب و سنسور تغییر لاین وجود دارد که در رقیب کره‌ای آن دیده نمی‌شود. در این بخش تصمیم‎گیری با شما است که کدام یک از این برتری‌ها اهمیت بیشتری دارد.

قیمت و ارزش خرید هیوندای توسان

قیمت هیوندای توسان 830 میلیون تومان است. این در حالی است که کیا اسپورتیج قیمتی در حدود 850 میلیون تومان دارد. قیمت‌های نجومی که برای این خودرو بسیار بالا به نظر می‌رسد اما شرایط بازار به سمتی پیش می‌رود که احتمال افزایش قیمت هر دو خودرو نیز وجود دارد. فاصله 20 میلیون تومانی بین این دو خودرو به دلیل برتری قوای فنی و لیست امکانات پربارتر کیا اسپورتیج است. هر دو خودرو پشتیبانی و بازار دست دوم بسیار خوبی دارند که تعیین ارزش خرید آن‌ها را در مقابل هم سخت‌تر می‌کند. در نهایت باید گفت استفاده روزمره و نیاز شما از خودروها در تعیین ارزش خرید آن‌ها نقش کلیدی دارد. اگر یک خودرو لوکس‌تر می‌خواهید، هیوندای توسان، و اگر شتاب و امکانات رفاهی بیشتر را مهمتر می دانید، هیوندای اسپرتیج، پیشنهاد ما به شما خواهد بود.

منبع خبر: