پنجشنبه, 9 فروردین 1403
منو اصلی

 

مشاوره خریدبرگزیده‌ها

 

جک J4 بخریم یا دانگ فنگ S30؟

چند سالی هست که خودرو سازی ما به علت سیاست های اشتباه و بازار انحصاری دچار مشکلات زیادی شده است و حالا خودروها قیمت های عجیب و غریبی پیدا کرده اند، مدیران این صنعت هم تصمیم گرفته اند به جای خودرو های بروز و باکیفیت اروپایی و...به سراغ محصولات چینی بروند.در این مرحله با ما همراه باشید تا دو خودروی تازه وارد به بازار کشور را با هم مقایسه کنیم .  

جک j4 یک سدان کم مصرف و اقتصادی است که پس از ورود موفق j5 به بازار توسط کرمان موتور عرضه شده است تا بازار اتوماتیک های ارزان قیمت را تصاحب کند.

از سوی دیگر ایران خودرو هم پس از فروش دانگ فنگ H30 CROSS و استقبال نسبتاً موفق ازآن، تصمیم به عرضه مدل صندوقدار همین برند یعنی S30 کرد.

طراحی خارجی

جک j4 دارای طراحی نسبتاً زیبا و قابل قبولی بوده و طراحی و خطوط به کار رفته در بدنه آن هماهنگ است. در نمای جلو شاهد چراغ بادامی شکل و ساده هستیم. جلو پنجره هم طراحی مناسب و معمولی دارد و ما را به یاد سونوتای YF می‌اندازد. در قسمت کناری هم طراحی ساده ای دیده میشود که نکته خاصی ندارد. طراحی عقب هم زیبا و قابل قبول است و شباهت زیادی به چراغ  های برادر بزرگتر خود یعنی j5 دارد و باید آن را یادگاری کمپانی پینین فارینا ایتالیا در این خودرو دانست .

جک J4

جک J4

جک J4

از سوی دیگر دانگ فنگ s30 دارای یک طراحی ساده و قدیمی است. در نمای جلو شاهد چراغ های کشیده با گرافیک ساده هستیم که به جلوپنجره ای ظریف و خوش‌تراش ختم میشوند. نمای کناری هم  طراحی معمولی دارد، رینگ ها هم در مقایسه با H30 CROSS کمی کوچکتر شده اند و به همین علت کمی از زیبایی این نما کاسته شده است ( البته اگر این خودرو با رینگ فولادی عرضه نشود ) ولی طراحی نمای عقب نسبت به بخش های دیگر بهتر است. طراحی چراغ های عقب هم راضی کننده بوده و در مقایسه با مدل کراس کمی بهتر شده است

.

در نهایت باید گفت هر دو خودرو طراحی ساده ای دارند اما به اعتقاد کارشناسان جک j4 از طراحی هماهنگ تر و بروزتری بهره میبرد ولی این مشتریان هستند که باید تصمیم بگیرند کدام خودرو با سلیقه آنها تناسب دارد.

طراحی داخلی

جک j4 در نمای داخلی خود طراحی بسیار زیبا و هماهنگی دارد که از هیوندای اکسنت کپی برداری شده است و می‌توان هماهنگی خاصی بین کلیه عناصر خودرو و خطوط تشکیل دهنده آنها مشاهده کرد. ولی کرمان موتور با حذف صفحه نمایش کمی از زیبایی آن کاسته است. کیفیت مواد استفاده در داخل کابین هم چندان مناسب نیست ولی از خودرو‌هایی مانند بسترن B30، جیلی GC6 و تندر پلاس بهتر است.کابین j4دانگ فنگ S30 طراحی داخلی مناسبی دارد که هماهنگ و خوب ارزیابی میشود ولی اندازه صفحه نمایش کمی کوچک است و کلید های کنترلی روی فرمان قرار ندارند. کیفیت مواد استفاده شده در داخل کابین هم چندان مناسب نیست ولی با توجه به بازه قیمتی خوب ارزیابی میشود.کابین s30

در پایان باید گفت جک J4 خودروی بروزتری بوده و طراحی کابین آن بهتر است. در مقابل دانگ فنگ هم طراحی مناسبی دارد که ممکن است شما آن را دوست داشته باشید!

مقایسه ابعاد و جاداری

فضای داخلی j4 جادار است و با داشتن فاصله دو محور 2560 میلی متر و عرض 1720 میلی متری انتخابی مناسب برای خانواده هاست ولی اگر فضای بیشتری می‌خواهید S30 انتخاب بهتری است حجم صندوق این خودرو 550 لیتر جا دارد و از صندوق دانگ فنگ بزرگتر است.

 

کابین دانگ فنگ S30 به علت فاصله دو محور 2610 میلی متری و عرض 1740 میلی متری بسیار جادار است و جای پای وسیع تری را در اختیار سرنشینان قرار میدهد. حجم صندوق عقب این خودرو 487 لیتر است که از j4 کمتر است.

s30

s30پیشرانه و عملکرد

جک j4 از یک موتور 4 سیلندر تنفس طبیعی با حجم 1500 سی سی بهره میبرد که 103 اسب بخار قدرت در 6000 دور و 146 نیوتون گشتاور را در 4500 دور در اختیار راننده قرار می‌دهد که نسبت به موتور S30 بروز تر و پر بازده تر است و به یک گیربکس اتوماتیک CVT مجهز شده است. حداکثر سرعت این خودرو 180 km/h و مصرف سوخت هم 6.2 لیتر در هر 100کیلومتر اعلام شده است و می‌تواند در زمانی بین 11 تا 13 ثانیه به سرعت 100km/h برسد. تعلیق خودرو نیز نرم است و در ناهمواری ها ضربات کمی به کابین وارد می شود.دانگ فنگ از یک پیشرانه نام  آشنا به نام TU5 استفاده می‌کند که 1600 سی سی حجم دارد و باید خیال خود را از بابت قطعات یدکی آن راحت کنید. این موتور می‌تواند 105 اسب بخار قدرت در 5750 دور و 142 نیوتون گشتاور را در 4000 دور تولید کند و به منظور انتقال قدرت به جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک مجهز شده است. حداکثر سرعت این خودرو 180km/h اعلام شده است.

شتاب صفر تا صد این خودرو  بین 12.5 تا 14 ثانیه است و دارای مصرف سوخت ترکیبی 7.04 لیتری در هر 100 کیلومتر است. کیفیت سواری هم تقریباً مناسب است ولی با توجه به وزن 1240 کیلو گرمی خودرو در سربالایی ها دچار مشکل می‌شود. سواری خودرو هم  خشک بوده و در ناهمواری ها و دست انداز ها به خوبی عمل نمی‌کند.s30جک J4 بدلیل مصرف سوخت کمتر، موتور پر بازده تر، قدرت تقریبا برابر و گشتاور بیشتر نسبت به دانگ فنگ S30 از راندمان بهتری برخوردار است و همچنین جک J4 بدلیل وزن کمتر و داشتن قدرت یکسان کاملا چالاکتر از رقیب خود بوده و دارای شتاب بهتری است. در زمینه انتقال قدرت هم هر دو از گیربکس های مناسبی برخوردار هستند ولی 4 دنده بودن گیربکس S30 راندمان آن را کاهش داده و موجب افزایش مصرف سوخت شده است. البته بعضی هم رانندگی با گیربکس های CVT را نمی‌پسندند و گیربکس های AT را به آنها ترجیح می‌دهند.

در پایین می‌توان j4 را با کمی اغماض برنده این بخش اعلام کرد.

امکانات ایمنی و رفاهی

جک j4 به امکاناتی نظیر ترمز دیسکی جلو به همراه EBD , ABS ،کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، رادیو، ورودی USB و 6 عدد بلندگو، کنترل فشار باد لاستیک ها TPMS، سنسور نور، چراغهای جلو مجهز به سیستم مشایعت تا درب منزل، ایزوفیکس، کروز کنترل، آینه های جانبی برقی با گرمکن، روکش صندلی چرم، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و … مجهز است.

S30 هم امکاناتی مانند ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده، ترمز عقب دیسکی توپر، سیستم ترمز ضد قفل با سیستم توزیع الکترونیکی نیروABS , EBD، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، صفحه نمایشی لمسی 6.5 اینچی با قابلیت پخش فایل‌های تصویری و دارای پورت AUX ،USB و GPS، کارت SD و بلوتوث، 4عدد بلندگو و 2 عدد تیوتر،فرمان هیدرولیکی، با قابلیت تنظیم در 4 حالت، صندلی چرمی کرم، روکش چرمی غربیلک فرمان، تزئینات طرح متال، آیینه های جانبی و سپرهای هم رنگ بدنه، رینگ اسپرت آلومینیومی 15 اینچی و… است.

 در این بخش به نظر می‌رسد که s30 کمی بهتر از j4 عمل کرده و دارای امکانات رفاهی و ایمنی بیشتری است.

بدنه و امنیت

جک j4 دارای بدنه‌ای بروزتر و جدیدتر است و بنا بر ادعای سازنده در بدنه و شاسی جک J4 از فولاد مستحکم با مقاومت بالا استفاده شده و در نسخه فول توانسته 5 ستاره ایمنی را از سازمان استاندارد چینی CNCAP بدست آورد. ( البته تعداد ایربگ‌های نمونه داخلی کمتر است )

S30 از بدنه ای قدیمی و غیر استاندارد بهره می‌برد و توانسته از موسسه ایمنی C-NCAP که مربوط به کشور چینی بوده تنها 3 ستاره ایمنی را دریافت کند، در حالی که بیشتر خودرو ها در این تست نامعتبر به راحتی 5 ستاره را دریافت می‌کنند.

درپایان می‌توان به راحتی جک j4 را برنده این مقایسه اعلام کرد.

منبع خبر: