پنجشنبه, 30 فروردین 1403
منو اصلی

 

درخواست واردکنندگان برای رفع بلاتکلیفی خریداران؛

 

قول مساعد دولت برای تمدید مصوبه ترخیص وارداتی ها

به رغم پیگیری و مکاتبات صورت گرفته تاکنون مصوبه ترخیص خودروهای وارداتی تمدید نشده است هر چند وزارت صنعت قول مساعد داده که این مصوبه دوباره تمدید خواهد شد.  

مهلت مصوبه هیات دولت برای ترخیص خودروهای مانده در گمرک16 تیرماه به پایان رسید اما هنوز اختلاف نظر بر سر ترخیص خودروهای دپوشده در گمرک و تاخیر سازمان حمایت در اعلام مابه التفاوت نرخ ارز 4200 تومان با نرخ ارز سامانه سنا تعیین تکلیف خودروهای وارداتی را به معضلی جدی برای خریداران و واردکنندگان تبدیل کرده است.

هیات دولت در اردیبهشت‎ ماه امسال و بعد از اتمام فرصت 4 ماهه واردکنندگان برای ترخیص خودروهای دپوشده در گمرک با توجه به چالش‌هایی که در روند ترخیص خودروهای مانده در گمرک وجود داشت، این فرصت را برای 2 ماه دیگر یعنی تا 16 تیرماه سال جاری تمدید کرد تا واردکنندگان این امکان را بیابند با ترخیص خودروهای مانده در گمرک، به تعهدات خود به مشتریان عمل کنند اما عدم هماهنگی بین دستگاهها موجب فرصت سوزی و اتمام فرصت ترخیص خودروها شد و بخش زیادی از خودروها باز هم پشت درهای گمرک باقی ماند.

به دنبال اتمام مهلت ترخیص خودروها و ترخیص تنها یک سوم از خودروهای دپو شده در گمرک بود کهانجمن واردکنندگان طی نامه ای به وزیر صنعت و معاون اول رئیس جمهوری خواستار تمدید مجدد مهلت ترخیص خودروهای دپوشده در گمرکات از سوی هیات دولت شد این در حالی است که با وجود گذشت حدود 10 روز از اتمام مهلت ترخیص و درخواست انجمن تاکنون دولت با این درخواست موافقت نکرده است هر چند به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو وزارت صنعت اخیرا قول همکاری داده که این مصوبه مجدد تمدید خواهد شد.

مهدی دادفر در همین راستا به خبرنگار پرشین خودرو عنوان کرد: دولت به صورت تلویحی قول مساعد برای همکاری داده است و احتمال قریب به یقین مصوبه ترخیص خودروها به زودی تمدید می شود.

در مهلت 2 ماهه مصوبه دولت تنها 5000 خودرو ترخیص شد

به گفته وی ناهماهنگی در سیستم بانکی و سایر دستگاههای مرتبط موجب شد در مهلت تمدید شده 2 ماهه دولت روند ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک کند پیش‌رفته و در نهایت تنها 5000 خودرو از گمرکات امکان خروج پیدا کردند و همچنان 8 هزار خودرو در گمرک باقی است و برای ترخیص باید مصوبه دولت تمدید شود.

 

مهدی دادفر



دبیر انجمن واردکنندگان خودرو همچنین با توجه به بلاتکلیفی مشتریان و واردکنندگان در دریافت نرخ مابه التفاوت ارز گفت : یکی از چالش‌های اساسی که واردکنندگان طی 6 ماه گذشته با آن مواجه بودند و تاکنون نیز در این ارتباط تعیین تکلیفی صورت نگرفته است، مساله دریافت مابه التفاوت نرخ ارز 4200 تومانی با نرخ حواله سامانه سنا و همچنین هزینه‌های مربوط با روند ترخیص است.

دادفر افزود: البته با تاخیر طولانی سازمان حمایت در اعلام نرخ مابه التفاوت نرخ ارز، شرکت‌های وارد‌کننده مجاز شدند این مبالغ را از مشتریان خود به صورت علی الحساب اخذ کنند، البته پیش از دریافت باید لیست هزینه‌ها را به تایید سازمان حمایت می‌رساندند.

بی برنامه گی سازمان حمایت واردکنندگان را با چالشی ناخواسته با مشتریان رو به رو کرد

وی تاکید کرد: چنانچه سازمان حمایت در زمان مقرر به وظایف قانونی خود در این زمینه عمل می‌کرد، هم مشتری و هم واردکننده تکلیف خود را می‌دانستند. در واقع بی‌برنامگی سازمان حمایت سبب شده تا مشتریان برای تامین این رقم فشار مضاعفی را تحمل کنند و واردکنندگان برای مجاب کردن مشتریان با چالشی ناخواسته روبه‌رو شوند.

 

واردات خودرو



وی گفت: متاسفانه هنوز سازمان حمایت در خصوص نرخ مابه التفاوت ارز هیچ اظهار نظری نکرده و همچنان خریداران باید مابه التفاوت نرخ ارز را پرداخت کنند تا زمانی که سازمان حمایت این رقم را اعلام کند و پس از این زمان است که رقم مابه التفاوت برای شرکتها وجاهت قانونی خواهد داشت.

وی با اشاره به پی گیری انجمن از سازمان حمایت در خصوص لیست قیمت ها به خبرنگار پرشین خودرو گفت: انجمن واردکنندگان طی نامه ای از سازمان حمایت خواسته که هر چه سریعتر لیست هزینه و نرخ مابه التفاوت ارز را اعلام کند . البته سازمان حمایت در مرحله ای بنا داشت اعدادی را در خصوص نرخ مابه التفاوت اعلام کند که با توجه به انحرافاتی در اعداد و ارقام تهیه شده ، مقرر گردید تا اصلاحاتی در این زمینه صورت گیرد.

این مقام مسئول در انجمن واردکنندگان خودرو آخرین درخواست انجمن از سازمان حمایت جهت اعلام نرخ مابه التفاوت ارز را یک هفته قبل عنوان کرد و گفت: با توجه به اتفاقاتی که در نرخ ارز و سیر نزولی قیمت ها رخ داده بدون شک در اعلام قیمت های جدید تاثیر خواهد گذاشت.

دادفر شرایط کنونی و تاخیر در اعلام نرخ مابه التفاوت ارز را موجب نوعی تضاد دانست و یاد آور شد: البته از همان ابتدا انجمن نسبت به این مساله هشدار داد که با توجه به نوسان نرخ ارز این تضاد ایجاد خواهد شد.

به گفته وی در ابلاغ اولیه مصوبه ترخیص خودروها مابه التفاوت نرخ ارز 9 هزار تومان بود و بعدها به این عدد به 11 هزار تومان هم رسید و هم اکنون نیز با توجه به روند کاهشی نرخ ارز باید برای هر کالای خروجی از گمرک یک نوع نرخ مابه التفاوت ارائه شود که اقدام درستی نخواهد بود.

بابت بلاتکلیفی دو ساله خریداران عذرخواهی می کنیم

وی در ادامه خاطر نشان کرد: البته تاخیر سازمان حمایت در ارائه نرخ مابه التفاوت به دلیل متغییر بودن نرخ ارز است که این سازمان را دچار چالش کرده ضمن اینکه شاخص هایی که برای خروج و قیمت تمام شده این نوع خودروها باید در نظر گرفته شود هنوز به نقطه مشترکی نرسیده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه البته تاخیر صورت گرفته در اعلام لیست قیمت ها صحیح نیست، گفت: خریداران دو سال است که بلاتکلیف هستند و متاسفانه شرکتهای واردکنندگان نیز همانند خریداران گرفتار چنین تصمیمات و بلاتکلیفی شدند و ما نیز نمی توانیم هیچ کاری انجام دهیم جز اینکه از مردم عذر خواهی کنیم.

منبع خبر: