پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

با حضور معاون وزیر صنعت صورت گرفت

 

افتتاح سومین نمایشگاه خودرو شهر آفتاب با رنگ و بویی متفاوت

صنعت خودروسازی ایران با دارابودن قدمتی بیش از پنج دهه، یکی از قدیمی‌ترین صنایع ایران محسوب می‌شود که بیش از 500 هزار موقعیت کاری به طور مستقیم ایجاد کرده است. در یک سال اخیر ممنوعیت واردات خودرو و از طرفی بازگشت تحریم‌ها، باعث شد چرخ این صنعت بزرگ در دست اندازهای متعددی بیافتد، اما فعالان این حوزه قصد تسلیم شدن ندارند. از این رو تصمیم گرفته شد که سومین نمایشگاه بین المللی خودروی تهران واقع در شهر آفتاب با رویکردی متفاوت نسبت به سال‌های پیش برگزار شود. امروز دوشنبه 17 دی ماه 97، مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه بین‌المللی خودروی تهران با هدف معرفی توانمندی‌ها و راهبردهای داخلی‌سازی قطعات با حضور محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب برگزار شد.  

سومین نمایشگاه خودروی تهران ازروز سه شنبه 18 دی ماه تا جمعه 21 دی ماه برپا بوده و برای بازدیدکنندگان از ساعت 10 صبح تا 18 بعد از ظهر امکان بازدید وجود دارد. با توجه به فضایی که تحریم‌ها برای صنعت خودروسازی و قطعه سازی کشور ایجاد کرده و خروج خودروسازان اروپایی، ژاپنی، کره‌ای و حتی برخی از خودروسازان چینی از بازار ایران، این نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته کاملا متفاوت است. چراکه تعداد خودروسازان حاضر در آن نسبت به گذشته کاهش داشته و تنها دو خودروساز بزرگ دولتی یعنی ایران خودرو و سایپا به همراه عظیم خودرو، سیف خودروو ریگان خودرو زینت بخش این نمایشگاه هستند و مابقی تمرکز نمایشگاه، روی نشان دادن توان داخلی سازی قطعات و توانمندی قطعه سازان است.

با توجه به اهمیت خدمات پس از فروش و جایگاه مهم خدمت رسانی در صنعت خودرو، علاوه بر شرکت‌های تولید کننده داخلی، شرکت‌های وارد کننده تجهیزات و قطعات خودرو نیز در نمایشگاه حضور دارند.
در نمایشگاه امسال هم مانند سال گذشته به منظور افزایش جذابیت، علاوه بر بخش اصلی نمایشگاه، برنامه‌های متنوع دیگری از جمله نمایشگاه خودرو‌های کلاسیک، نمایشگاه خودرو‌های آفرودی و همچنین بخش بازی‌های رایانه‌ای خودرو برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است.
 

نکته غم انگیز در این دوره از نمایشگاه، غیبت خودروسازانی است که سال گذشته با حضور و وعده های خود، باعث جذابیت شهر آفتاب شده بودند. امسال غیبت صتایع خودروسازی کرمان  با زیرمجموعه‌هایش یعنی شرکتهای کرمان موتور . خودروسازان بم و بخشی از سهامدارانش چون  مدیران خودرو،کارمانیا و خودروسازی راین نیز جای تعجب داشت.

به اعتقاد کارشناسان صنعت خودرو، یکی از معضلات این صنعت در ایران، دولتی بودن دو خودروساز اصلی یعنی ایران خودرو و سایپا است که به پشتوانه دولت از داخلی سازی و ارتقای کیفیت محصولات خود فاصله گرفته‌اند و به منظور غلبه بر بحران‌های خود، تنها راه را افزایش قیمت می‌دانند، ضمن اینکه با افزایش قیمت محصولات این دو شرکت هیچ ارتقای کیفی یا افزایش سطح تجهیزات رفاهی نیز دیده نمی‌شود و تازه تجهیزاتی مانند رینگ اسپرت و شیشه بالابر برقی عقب نیز از محصولاتشان حذف می‌شود!
به نظر می‌رسد تنها راه نجات صنعت خودرو از وضعیت کنونی، افزایش کیفی محصولات و خدمات پس از فروش، ایجاد ارتباط جدی و موثر با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان ایرانی و همچنین ارتباط با شرکت‌های خودرو سازی مطرح جهان برای ارتقای کیفیت این محصولات و همچنین شفاف سازی مالی و کوچک سازی بدنه اداری شرکت‌های خودروساز و استفاده از فناوری روز دنیا در بخش‌های طراحی، ساخت، تولید و عرضه خودرو است.

 

 
 
منبع خبر: