چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

گروه هیوندای موتور می‌گوید در گیربکس خودروهای هیبریدی تحول شگرفی ایجاد کرده است.

 

کاهش 30 درصدی زمان تعویض دنده با تکنولوژی جدید هیوندای

هیوندای، کیا و جنسیس اولین تکنولوژی برای بهبود راندمان تعویض دنده‌ی خودروهای هیبریدی را معرفی کرده‌اند.  

این تکنولوژی که برای اولین بار به‌صورت انبوه روانه خط تولید می‌شود کنترل شیفت فعال ASC نام داشته و بنا به ادعای هیوندای می‌تواند زمان تعویض دنده را 30 درصد کاهش داده و درعین‌حال هیجان رانندگی و مصرف سوخت را نیز کاهش دهد.


این تکنولوژی تعویض دنده را 500 بار در هر ثانیه پایش کرده و به‌صورت دقیق سرعت چرخش گیربکس برای تعویض‌های سریع‌تر را تنظیم می‌کند. تکنولوژی ASC به پیشرانه‌ی الکتریکی خودروهای هیبریدی اجازه می‌دهد کنترل تعویض دنده‌ها را به دست بگیرند که این کار با نصب نرم‌افزار جدید در واحد کنترل هیبریدی HCU و به منظور کاهش زمان‌های تعویض صورت می‌پذیرد. شایان ذکر است سرعت تعویض دنده‌ی خودروهای هیبریدی معمولاً به خاطر نبود مبدل‌های گشتاور کندتر می‌باشد.

با تنظیم سرعت چرخش پیشرانه و گیربکس، زمان تعویض دنده با کاهش 30 درصدی از 500 به 350 میلی‌ثانیه می‌رسد. گفته شده ASC اگرچه زمان تعویض دنده را کاهش می‌دهد اما تعویض‌های نرم‌تری را به ارمغان می‌آورد.


اولین خودرویی که از این تکنولوژی سود می‌برد هیوندای سوناتا هیبریدی جدید است و در آینده محصولات بیشتری به این تکنولوژی مجهز خواهند شد.


معاون رئیس و مدیر بخش سیستم کنترل قوای محرکه‌ی گروه هیوندای می‌گوید:

توسعه‌ی اولین تکنولوژی ASC یک نوآوری قابل‌توجه است که با کنترل دقیق پیشرانه و گیربکس همراه می‌شود. این سیستم نه‌تنها باعث کاهش مصرف سوخت شده بلکه تجربه‌ی رانندگی جذاب‌تری را نیز به ارمغان می‌آورد.

نهایتاً هیوندای ادعا می‌کند این تکنولوژی جدید باعث افزایش دوام گیربکس شده و این کار با به حداقل رساندن اصطکاک قطعات در زمان تعویض دنده صورت می‌گیرد.

منبع خبر: