شنبه, 1 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

 

نبرد اروپایی جدید با چینی محبوب بازار؛ جک s5 بخریم یا پژو ۲۰۰۸؟

پژو برای مدت بسیار طولانی حاکم بلامنازع بازارهای ایران بود اما با گذشت زمان به تدریج از قدرت و محبوبیت خودروهای این شرکت فرانسوی در ایران کاسته شد و خودروهای متنوع چینی با آپشنهای جذاب جای خود را در بین خریداران ایرانی باز کردند.  

دوران افول پژو همزمان شد با ورود چینی‌های متنوع و ارزان قیمت به بازار ایران که منجر به حاکمیت مطلق آن‌ها در سال‌های اخیر شده است.

هر چند پژو در دوران اوج خود در ایران نیز هرگز شاسی بلند یا کراس اووری را به بازار ایران معرفی نکرده بود اما بعد از بازگشت مجدد به بازار ایران تصمیم گرفت با عرضه یک خودرو زیبا و جدید به نام پژو ۲۰۰۸ شانس خود را برای رقابت با شاسی بلندهای چینی محبوب بازار ایران امتحان کند.

اگر پژو ۲۰۰۸ بخواهد در ایران شرایط خوبی پیدا کند باید از پس رقابت با خودروهایی مانند جک s5 برآید.

امروزه خرید و فروش جک s5 به دلیل امکانات مناسب و قوای فنی خوبی که دارد از رقبای آن در ایران بیشتر است و حالا باید دید که پژو ۲۰۰۸ می‌تواند این بازار خوب را تهدید کند یا خیر.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که بین خرید جک s5 و پژو ۲۰۰۸ مردد مانده‌اید به شما پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

کیفیت ساخت و طراحی جک s5 و پژو ۲۰۰۸

زمانی که جک s5 برای اولین بار به ایران راه پیدا کرد جزو زیباترین خودروهای چینی بازار دسته‎بندی می‌شد.

طراحی اسپرت و جوان پسند یکی از ویژگی‌های مهم این خودرو است که همه به آن اشاره دارند. اما طراحی جک s5 کمی ساده و قدیمی است و در آن ظرافت و توجه به جزئیات دیده نمی‌شود.

با این حال کیفیت ساخت و مونتاژ خوب جک s5 به عنوان یک خودرو چینی در سطح بسیار خوبی قرار دارد.

کیفیت مونتاژ خوب این خودرو یکی از عواملی است که سبب شد بازار فروش جک s5 در ایران رونق بگیرد.

در مقابل پژو ۲۰۰۸ خودرو جدیدتری است و از طراحی به روزتری برای آن استفاده شده است.

برخلاف خودروهای چینی، طراحی اروپایی این خودرو با سلایق مردم ایران سازگارتر است و به همین دلیل در همان نگاه اول زیباتر از جک s5 به نظر می‌رسد.

علاوه بر این طراحی خودرو حس لوکس بودن را به خوبی القا می‌کند و از این نظر نیز در سطح بالاتری نسبت به رقیب چینی خود قرار می‌گیرد.

کیفیت ساخت پژو فرانسه قطعا بهتر از جک چینی است و این موضوع را در نگاه نزدیک به قسمت اتصال قطعات مختلف بدنه مشاهده خواهید کرد.

در مجموع در این بخش برتری با پژو ۲۰۰۸ است.

مشخصات فنی جک s5 و پژو ۲۰۰۸

نماینده جدید فرانسوی‌ها در بازار ایران به یک موتور چهار سیلندر توربوشارژ ۱٫۶ لیتری با قدرت خروجی ۱۶۳ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتون متر مجهز شده است.

این موتور عملکرد بسیار بهینه‌ای دارد و ترکیب آن با گیربکس شش دنده اتومات سبب شده است تا شتاب پژو ۲۰۰۸ به ۸٫۲ ثانیه برسد.

از طرف مصرف سوخت این خودرو نیز ۶٫۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر به صورت ترکیبی است که بسیار عالی است.

در مجموع پژو بار دیگر ثابت کرده هنوز هم می‌تواند با بهترین‌های جهان رقابت کند. در مقابل یکی از عواملی که بسیاری از افراد را در سال‌های پیش به خرید جک s5 علاقه‎مند کرده بود موتور قدرتمند و عملکرد فنی فوق العاده آن بود.

موتور دو لیتری توربو شارژ با خروجی ۱۷۴ اسب بخاری در کنار گیربکس شش دنده اتومات دو کلاچه از بهترین ترکیب‌های فنی موجود در بین خودروهای چینی این دسته است. اما ابعاد بیشتر و عملکرد ضعیف‌تر گیربکس سبب شده است جک با شتاب ۱۱٫۷ ثانیه‌ای حدود ۳٫۵ ثانیه کندتر از رقیب خود باشد.

ضمن این که مصرف ترکیبی ۷٫۷ لیتری نیز یک لیتر بیشتر از پژو ۲۰۰۸ است.

به این ترتیب در این بخش نیز برتری با مهمان فرانسوی بازار ایران است.

امکانات جک s5 و پژو ۲۰۰۸

هر دو خودرو امکانات مناسبی در مقایسه با سایر خودروهای هم قیمت خود دارند.

پژو ۲۰۰۸ به امکاناتی مانند کروز کنترل، کنترل کشش، ایربگ پرده‌ای و دی لایت مجهز شده است که در رقیب چینی حضور ندارد.

در مقابل سانروف، صندلی شش حالته برقی، کی‎لس و استارت دکمه‌ای، نویگیشن، پشت سری فعال، ترمز پارک برقی و کنترل سرعت در سرازیری امکاناتی است که تنها در جک s5 حضور دارد.

به این ترتیب با فاصله‌ای اندک می‌توان جک را داری عملکرد بهتری در این بخش دانست.

ارزش خرید جک s5 و پژو ۲۰۰۸

جک s5 و پژو ۲۰۰۸ هردو از خودروهای خوب بازار شاسی بلندهای ایران هستند که طرفداران زیادی نیز دارند.

در حال حاضر قیمت جک s5 در سایت دیوار حدود ۳۱۵ میلیون تومان است و قیمت معقول‌تری نسبت به پژو ۲۰۰۸ با قیمت ۳۸۰ میلیون تومانی دارد.

در مجموع افزایش قیمت روی ارزش خرید هر دو خودرو اثر نامناسبی گذاشته است با این حال به نظر می‌رسد با توجه با شریاط و تفات قیمت ۶۵ میلیونی بین این دو خودرو باید گفت ارزش خرید جک s5 کمی بیشتر از رقیب فرانسوی آن است.

منبع خبر: