پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

/ روشن شدن وضع استاندارد خودروهای پرتیراژ داخلی؛

 

آزمون استاندارد بسیاری از خودروهای ساخت داخل نهایی شد

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: آزمون‌های استانداردی بسیاری از خودروهای ساخت داخل نهایی شده و بر اساس بررسی ها بیشتر این محصولات موفق به کسب استانداردهای 85 گانه شدند.  

 در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به آغاز بررسی استانداردهای 85 گانه در خودروهای ساخت داخل، اظهار داشت: در جلسه شورای عالی استاندارد که در اسفند ماه برگزار شد مقرر گردید بررسی های سازمان استاندارد در خصوص وضعیت استانداردهای 85 گانه در تولیدات خودروسازان اجرایی و همزمان وزارت صمت نیز برنامه خود را به سازمان استاندارد ارائه کند و در ادامه پس از تدوین گزارشی مشترک، نتایج آن به شورای عالی استاندارد ارائه شود.

وی اضافه کرد: بر اساس توافقات صورت گرفته تا شهریور ماه، جلسه بعدی شورای عالی استاندارد برگزار و نتایج آزمون ها و بررسی های استاندارد های 85 گانه خودروها به این شورا ارائه می شود تا معاون اول رئیس جمهوری در این زمینه اعلام نظر و تصمیم گیری کند.

به گفته پیروزبخت، در حال حاضر آزمون‌های استانداردی بسیاری از خودروهای ساخت داخل نهایی شده و بیشتر آنها موفق به کسب این استانداردهای 85 گانه شدند.

وی همچنین به تعامل و همکاری خوب سازمان ملی استاندارد با خودروسازان در جریان تحریم های جدید اشاره کرد و افزود: سازمان استاندارد به دنبال ایجاد برخی موانع و مشکلات در اجرای برنامه های توسعه ای در شرکتهای خودروسازی، تلاش کرد تا نهایت همکاری را با شرکتهای خودروساز داشته باشد البته تاکنون تغییری در استانداردهای خودروها صورت نگرفته است.

 

خط تولید



رئیس سازمان ملی استاندارد در ادامه با توجه به اظهارات اخیر رئیس پلیس راهور در خصوص وضع ایمنی برخی خودروهای داخلی و لزوم جلوگیری از تردد برخی از خودروهای پرتیراژ در کشور گفت: باید در حوادث رانندگی هر سه مولفه انسان، جاده و خودرو با هم در نظر گرفته شود بنابراین خودروهای پرتیراژ داخلی تنها عامل تصادفات جاده ای نیستند و عامل انسانی بخش مهمی از بروز مشکلات و حوادث رانندگی است.

پیروزبخت در ادامه با طرح این سوال که آیا تمام رانندگانی که در جاده ها تردد می کنند با رعایت تمام نکات ایمنی و قوانین رانندگی می کنند، خاطر نشان کرد: بسیاری از حوادثی که توسط خودروهای پرتیراژ داخلی در جاده ها رخ می دهد به دلیل خطای رانندگان و عدم استفاده صحیح از خودرو است و چنانچه رانندگان به درستی در جاده ها رانندگی کنند شاهد چنین حوادثی نخواهیم بود.

وی همچنین به عدم جایگاه قانونی پلیس در خصوص کیفیت و ایمنی خودروها پرداخت و اظهار کرد: سازمان استاندارد مرجع نهایی تعیین کیفیت و استاندارد محصولات تولیدی خودروسازان است و پلیس در این زمینه اختیاری ندارد.

 

قطعات خودرو



رئیس سازمان استاندارد تصریح کرد: بر اساس قانون آزمون استاندارد 85 گانه و 3 استاندارد زیست محیطی از وظایف قانونی سازمان استاندارد و محیط زیست است و این دو سازمان تکلیف نهایی در این زمینه را مشخص می کنند.

پیروزبخت در خصوص استاندارد پراید گفت: هر چند آزمون‌های استانداردی بسیاری از خودروهای ساخت داخل نهایی شده اما همچنان بررسی استانداردهای 85 گانه تمام محصولات داخلی به اتمام نرسیده است و در صورت اتمام تست های مربوطه و ارائه گزارش به شورای عالی استاندارد، نتیجه آزمون های استانداردی خودروها اعلام می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تاکنون آزمون استاندارد خودروهایی که مورد شبهه مردم است به اتمام نرسیده است.

منبع خبر: