پنجشنبه, 9 فروردین 1403
منو اصلی

 

معنای مدیریت نو ظهور

 

بازاریابی در عصر دیجیتال چگونه خواهد بود؟

مهارت بازاریابان به چالش کشیده خواهد شد. ظهور فناوری‌های نوین و استفاده روزمره از آنها، بازاریابان را در جهت کسب مهارت‌های جدید سوق می‌دهد. صدای مفاهیم نوظهوری مانند نوروساینس، بازاریابی عصبی، گیمیفیکیشن، اقتصاد رفتاری و... بلندتر از همیشه از دنیای بازاریابان به گوش می‌رسد. دانش آموختگان رشته‌های مهندسی به تازگی توانسته‌اند سلطه بازاریابی را از چنگ طراحان گرافیک و حتی مدیریت درآورند. در این میان، فرصت‌ها و تهدیدها دو روی یک سکه اند؛ سکه‌ای به نام انقلاب صنعتی چهارم!  

 

تحولات سریع فناوری‌های بازاریابی، مجال نفس گرفتن و همگام شدن با آن را از بازاریابان ربوده است. یادگیری و تغییرِ پیوسته، خود را میان تار و پودِ بقای سازمان‌ها گره زده‌اند. چالش اینجاست که تغییر لزوما به معنای همگام شدن نیست، اما برای همگام شدن، تغییر اجتناب ناپذیر است. بخش‌های بازاریابی، فروش و تبلیغات نیز باید روند تکاملی متناسبی را با یکدیگر طی کنند تا تغییر به آسانی شکل گیرد. بازاریابی سنتی و دیجیتال، مانند شمال و جنوب یک نقشه، دور به نظر می‌رسند؛ اما زمان آن رسیده تا نقشه را تا بزنیم. بازاریابی سنتی نیز اگر بخواهد پایدار بماند نیاز به تحول دارد. باید واکاوی شود و از علوم نوظهوری مانند نورومارکتینگ کمک بگیرد تا زنده بماند.  بازاریابی در آینده رفته رفته به سوی خدماتی شدن گام برمی دارد. به لطف تلفن‌های هوشمند، ما می‌توانیم اطلاعات وسیعی از مشتریانمان را به‌دست آوریم. این پیشرفت به درک بهتر مشتریانمان کمک می‌کند اما درعین حال توقع آنها را نیز افزایش داده است. خدمت شخصی‌سازی شده کمک می‌کند تا مشتری تجربه هیجان‌انگیزی از ارتباط با ما داشته باشد؛ و این تغییر باعث شده تا چنین خدماتی به‌طور قابل توجهی برای بازاریابی مهم باشند.

این تحول به معنی آن است که باید روی استراتژی‌های تبلیغات تمرکز کنیم؛ اما سوال اینجاست که برندها چطور می‌توانند خود را متمایز کرده و از پتانسیل بالقوه مشتریان استفاده کنند؟ روی ابزارهایی که رفتار و اطلاعات مشتریانتان را تحلیل می‌کند سرمایه‌گذاری کنید؛ چرا که بازاریابی درآینده به‌عنوان خدمت به درگیری در کل فرآیندِ خرید مشتری و تجربه آن می‌اندیشد. مشتریان ترجیح می‌دهند کسب وکارها با هم همکاری داشته باشند تا بتوانند مجموعه‌ای از خدمات مورد نیازشان را به آنها ارائه دهند. به‌طور مثال می‌توانید برای شروع به تجربه و مسیر خرید مشتریانتان توجه کرده و آنها را آنالیز کنید تا بتوانید الگویی از رفتار آنها داشته باشید. آینده بازاریابی این است! نه فقط تشخیص اینکه مشتری چه زمانی به چه چیزی نیاز دارد، بلکه برطرف کردن نیاز مشتری، آن هم درست زمانی که چیزی می‌خواهد و در لحظه نیازش! ما باید بتوانیم خدمات مورد نظر آنها را در زمان درست ارائه دهیم. شرکت فورد بخشی کامل به نام «فُرد پس» ایجاد کرده است و قصد دارد تمام کارهایی را که مشتریان از نقطه الف تا ی انجام می‌دهند در لحظه برایشان انجام دهد؛ از موسیقی‌ای که گوش خواهند کرد گرفته تا غذایی که سفارش خواهند داد!

مفاهیم بسیاری در بازاریابی تغییر کرده‌اند، اما اهمیت برخی از آنها هنوز هم غیرقابل انکار است. شناخت و درک مشتری یکی از آنهاست. در عصر دیجیتال مفهوم این عبارت به معنی فهمیدن همه چیز درباره مشتری است؛ که شامل تصمیمات و حتی مسیر خرید محصول و خدماتشان هم می‌شود. کسب وکار‌ها باید بتوانند مسیر ذهنی مشتریان را شناسایی کنند تا آنها را وفادار نگه دارند و کاری کنند تا خودشان از آن کسب وکار دفاع کنند. مفهوم بعدی مزیت رقابتی است. شرکت‌ها نیاز دارند تا همواره و در هرشرایطی مزیت رقابتی خود را حفظ کنند. سازمان‌ها و کسب وکارها باید در خلق مدل خود، پیوسته خلاق و به روز باشند. دانش بازاریابی نیز اهمیت خود را حفظ کرده است، اما با مفهومی جدید! درست است که همیشه جنبه‌ای ثابت از علم بازاریابی درگذشته وجود داشته است، اما با پیشرفت نورومارکتینگ یا داده‌های بزرگ، این مفاهیم پایه نیز در حال رشدند و تغییر می‌کنند. همچنین مفهوم اعتماد چه برای مشتریان و چه برای سازمان‌ها متفاوت از گذشته است. اکنون اطمینان از خوب بودن خدمات یا محصول برای مشتریان کافی نیست. آنها می‌خواهند سازمان‌ها ارزش قابل توجهی ارائه داده و خود نیز با آن ارزش‌ها زندگی کنند!

فرآیند دیجیتالی شدن تصمیم‌گیری در خرید و انجام آن تحت بستر وب، موجب شده تا مردم به راحتی بتوانند ساعت‌ها به دنبال محصول دلخواه خود بگردند، تحقیق کنند و آنچه واقعا می‌خواهند را به دست آورند. همزمان ترندها باعث شده‌اند تا مشتریانِ هر محصولی بیش از پیش مطمئن باشند که به دنبال چه چیزی هستند. ایجاد ارتباطات و پیام‌های متناسب، ارتباطات شخصی‌سازی شده را آسان کرده، به درستی پیام برند را منتقل می‌کند و موجب بهتر دیده شدن تفاوت سازمان یا کسب وکار شما نسبت به سایرین می‌شود. همایش ملی بازاریابی در عصر دیجیتال، به همت موسسه توسعه مدیریت و فن معنا، ۱۷ مردادماه ۹۸، در محل دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود. تاثیر انقلاب دیجیتال بر آینده مفاهیم، ابزارها و مشاغل بازاریابی بررسی می‌شود و همزمان با آن نمایشگاهی برای ارائه دستاوردهای شرکت‌های برتر و فعال بازاریابی، برای بازدید مخاطبان در نظر گرفته شده است. همچنین آشناسازی با آخرین مسائل و دستاوردهای حوزه بازاریابی، در اختیار مدیران عامل، مدیران بازاریابی، تبلیغات و فروش و نیز فعالان حوزه بازاریابی قرار خواهد گرفت.

 

تحولات سریع فناوری‌های بازاریابی، مجال نفس گرفتن و همگام شدن با آن را از بازاریابان ربوده است. یادگیری و تغییرِ پیوسته، خود را میان تار و پودِ بقای سازمان‌ها گره زده‌اند. چالش اینجاست که تغییر لزوما به معنای همگام شدن نیست، اما برای همگام شدن، تغییر اجتناب ناپذیر است. بخش‌های بازاریابی، فروش و تبلیغات نیز باید روند تکاملی متناسبی را با یکدیگر طی کنند تا تغییر به آسانی شکل گیرد. بازاریابی سنتی و دیجیتال، مانند شمال و جنوب یک نقشه، دور به نظر می‌رسند؛ اما زمان آن رسیده تا نقشه را تا بزنیم. بازاریابی سنتی نیز اگر بخواهد پایدار بماند نیاز به تحول دارد. باید واکاوی شود و از علوم نوظهوری مانند نورومارکتینگ کمک بگیرد تا زنده بماند.  بازاریابی در آینده رفته رفته به سوی خدماتی شدن گام برمی دارد. به لطف تلفن‌های هوشمند، ما می‌توانیم اطلاعات وسیعی از مشتریانمان را به‌دست آوریم. این پیشرفت به درک بهتر مشتریانمان کمک می‌کند اما درعین حال توقع آنها را نیز افزایش داده است. خدمت شخصی‌سازی شده کمک می‌کند تا مشتری تجربه هیجان‌انگیزی از ارتباط با ما داشته باشد؛ و این تغییر باعث شده تا چنین خدماتی به‌طور قابل توجهی برای بازاریابی مهم باشند.

این تحول به معنی آن است که باید روی استراتژی‌های تبلیغات تمرکز کنیم؛ اما سوال اینجاست که برندها چطور می‌توانند خود را متمایز کرده و از پتانسیل بالقوه مشتریان استفاده کنند؟ روی ابزارهایی که رفتار و اطلاعات مشتریانتان را تحلیل می‌کند سرمایه‌گذاری کنید؛ چرا که بازاریابی درآینده به‌عنوان خدمت به درگیری در کل فرآیندِ خرید مشتری و تجربه آن می‌اندیشد. مشتریان ترجیح می‌دهند کسب وکارها با هم همکاری داشته باشند تا بتوانند مجموعه‌ای از خدمات مورد نیازشان را به آنها ارائه دهند. به‌طور مثال می‌توانید برای شروع به تجربه و مسیر خرید مشتریانتان توجه کرده و آنها را آنالیز کنید تا بتوانید الگویی از رفتار آنها داشته باشید. آینده بازاریابی این است! نه فقط تشخیص اینکه مشتری چه زمانی به چه چیزی نیاز دارد، بلکه برطرف کردن نیاز مشتری، آن هم درست زمانی که چیزی می‌خواهد و در لحظه نیازش! ما باید بتوانیم خدمات مورد نظر آنها را در زمان درست ارائه دهیم. شرکت فورد بخشی کامل به نام «فُرد پس» ایجاد کرده است و قصد دارد تمام کارهایی را که مشتریان از نقطه الف تا ی انجام می‌دهند در لحظه برایشان انجام دهد؛ از موسیقی‌ای که گوش خواهند کرد گرفته تا غذایی که سفارش خواهند داد!

مفاهیم بسیاری در بازاریابی تغییر کرده‌اند، اما اهمیت برخی از آنها هنوز هم غیرقابل انکار است. شناخت و درک مشتری یکی از آنهاست. در عصر دیجیتال مفهوم این عبارت به معنی فهمیدن همه چیز درباره مشتری است؛ که شامل تصمیمات و حتی مسیر خرید محصول و خدماتشان هم می‌شود. کسب وکار‌ها باید بتوانند مسیر ذهنی مشتریان را شناسایی کنند تا آنها را وفادار نگه دارند و کاری کنند تا خودشان از آن کسب وکار دفاع کنند. مفهوم بعدی مزیت رقابتی است. شرکت‌ها نیاز دارند تا همواره و در هرشرایطی مزیت رقابتی خود را حفظ کنند. سازمان‌ها و کسب وکارها باید در خلق مدل خود، پیوسته خلاق و به روز باشند. دانش بازاریابی نیز اهمیت خود را حفظ کرده است، اما با مفهومی جدید! درست است که همیشه جنبه‌ای ثابت از علم بازاریابی درگذشته وجود داشته است، اما با پیشرفت نورومارکتینگ یا داده‌های بزرگ، این مفاهیم پایه نیز در حال رشدند و تغییر می‌کنند. همچنین مفهوم اعتماد چه برای مشتریان و چه برای سازمان‌ها متفاوت از گذشته است. اکنون اطمینان از خوب بودن خدمات یا محصول برای مشتریان کافی نیست. آنها می‌خواهند سازمان‌ها ارزش قابل توجهی ارائه داده و خود نیز با آن ارزش‌ها زندگی کنند!

فرآیند دیجیتالی شدن تصمیم‌گیری در خرید و انجام آن تحت بستر وب، موجب شده تا مردم به راحتی بتوانند ساعت‌ها به دنبال محصول دلخواه خود بگردند، تحقیق کنند و آنچه واقعا می‌خواهند را به دست آورند. همزمان ترندها باعث شده‌اند تا مشتریانِ هر محصولی بیش از پیش مطمئن باشند که به دنبال چه چیزی هستند. ایجاد ارتباطات و پیام‌های متناسب، ارتباطات شخصی‌سازی شده را آسان کرده، به درستی پیام برند را منتقل می‌کند و موجب بهتر دیده شدن تفاوت سازمان یا کسب وکار شما نسبت به سایرین می‌شود. همایش ملی بازاریابی در عصر دیجیتال، به همت موسسه توسعه مدیریت و فن معنا، ۱۷ مردادماه ۹۸، در محل دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود. تاثیر انقلاب دیجیتال بر آینده مفاهیم، ابزارها و مشاغل بازاریابی بررسی می‌شود و همزمان با آن نمایشگاهی برای ارائه دستاوردهای شرکت‌های برتر و فعال بازاریابی، برای بازدید مخاطبان در نظر گرفته شده است. همچنین آشناسازی با آخرین مسائل و دستاوردهای حوزه بازاریابی، در اختیار مدیران عامل، مدیران بازاریابی، تبلیغات و فروش و نیز فعالان حوزه بازاریابی قرار خواهد گرفت.

 

منبع خبر: