سه‌شنبه, 4 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

 

تقابل اصیل‌زاده‌ها؛ النترا بخریم یا مزدا 3

خودروهای لوکس و نیمه لوکسی که در بازار داخلی خریدوفروش می‌شوند رفتار عجیبی دارند. برای مثال فول آپشن‎ترین خودرو ممکن می‌توانند هم قیمت و یا حتی گران‌تر از خودرویی 9 ساله باشد. پس فقط دانستن شرایط فیزیکی یک خودرو دلیلی بر انتخاب آن نمی‌شود.  

از همین رو در مقایسه خریدوفروش هیوندای النترا و خودرویی چون مزدا 3 ناچاریم تا به بررسی تمامی فیچر ها و زوایای آن‌ها بپردازیم تا حق مطلب را در مورد این دو خودرو استثنایی ادا کرده باشیم. از همین رو برای عادلانه‌تر شدن این بررسی به وضع ویژگی‌های مدل 2017 هیوندای النترا و مدل 2012 مزدا 3 می‌پردازیم چون نزدیک‌ترین تنظیمات ممکن به یکدیگر را دارند. برای این کار هم طبق معمول به سراغ ویژگی‌ها فنی، ویژگی‌های ظاهری و درنهایت امکانات رفاهی آن‌ها می‌رویم تا تصمیم‌گیری برای خریداران این دو مدل ساده‌تر شود.

خریدوفروش هیوندای النترا معمولاً با موتور 2000 سی‌سی‌اش در مردمان خودروباز رایج می‌شود. پس وقتی‌که متوجه مشخصات فنی مزدا 3 می‌شویم اوضاع جالب‌تر می‌شود چون برای یک خودرو حداقل 7 ساله، 2000 سی‌سی حجم مناسبی به نظر می‌آید. هردوی این خودروها 4 سیلندر هستند و 16 سوپاپ را در پنل خود جای‌داده‌اند، از همین رو 6200 تا 6500 دور در دقیقه عددی منطقی برای دوران آن‌ها به نظر می‌رسد. هیوندای النترا با این تنظیمات موفق می‌شود تا عدد فوق‌العاده 152 اسب بخار را به‌عنوان نیرومحرکه خود ثبت کند که سرعت شتاب فوق‌العاده‌ای را ثبت کرده است. هیوندای النترا موفق می‌شود تا تنها در 10 ثانیه سرعتش را از صفر به صد برساند و خیلی نمی‌کشد تا به بیشینه سرعت 202 کیلومتر ب ساعت خود برسد. این هم در حالی است که مزدا 3 با 145 اسب بخار به 210 کیلومتر می‌رسد و شتابش هم حداقل 2 صدم ثانیه از هیوندای بهتر است. این مقایسه یکی از همان موردهایی است که در آن بزرگی عدد دلیلی بر قدرت بیشتر نیست.

 

 

 

 همچنین اگر بخواهید میان ظاهر این دو سری تصمیم بگیرید هم نمی‌توانید اعداد را معیاری بر محاسبات خود قرار دهید. این موضوع که مزدا 3 خودرویی قدیمی است باعث می‌شود تا طراحی منحصربه‌فرد اما از مد افتاده‌ای داشته باشد توان رقابت با ظاهر خودرویی چون النترا را نداشته باشد. مزدا 3 خودرویی جمع‌وجور با بدنه‌ای مقعر است و این در حالی است که هیوندای النترا با بدنه‌ای کشیده، چراغ‌هایی کشیده‌تر و بدنه‌ای تیز طراحی‌شده است و به‌مراتب خودرویی مدرن‌تر به نظر می‌آید. این تفاوت‌های ظاهری در طراحی هم باعث می‌شود تا برخی از خریداران همین‌جا تصمیم نهایی خود را بر اساس ظاهر این دو خودرو بگیرند. اما دست نگه‌دارید چون این مقایسه ما خیلی شبیه به ضرب‌المثل فلفل نبین چه ریزه است.

 

 

وقتی از خودرویی با این سن و سال صحبت می‌کنیم انتظار نداریم که تا این اندازه مدرن و فول آپشن باشد اما مزدا 3 واقعاً خودرویی است که برای 10 سال بعد خود طراحی‌شده است. این یعنی هر کیت ایمنی‌که در النترا به‌کاررفته است در مزدا 3 هم حضور دارد و می‌توانید انتظار این ست‌های ترمز را برای هردوی این خودرو ها ها داشته باشید: «ترمزهای دیسکی جلو و عقب – ABS – ESC – EBD- TRC – BA – DSC). به‌اضافه این موارد تعداد 6 کیسه هوا با بهترین طراحی ممکن را اضافه کنید تا مزدا 3 به‌صورت تمام‌کمال به رقابت با هیوندای النترا بپردازد. البته تمام امکانات به‌کاررفته در مزدا 3 قدیمی هستند و برای مثال هیوندای النترا به سیستم صوتی اینفینتی مجهز شده است که کیفیتی وصف‌نشدنی دارد. یا مثلاً وقتی در مورد سیستم‌های نویگیشن صحبت می‌کنیم النترا با صفحه‌نمایش تمام لمسی خود رابط کاربری بهتری را نسبت به مزدا 3 ارائه می‌کند. این رابط کاربری هم در راستای استفاده بهینه از این امکانات رفاهی طراحی‌شده است که در بین هردوی این خودروها مشترک است:

«فرمان برقی – رینگ 17 اینچی آلومینیومی – گرمکن صندلی جلو و عقب – سیستم تشخیص نقطه کور – سیستم کنترل فشار باد لاستیک TPMS – کروز کنترل – سیستم کمکی پارک جلو و عقب – دوربین عقب – سیستم ورود بدون کلید – سانروف – قابلیت نوع انتخاب رانندگی DMS – آینه وسط الکتروکرومیک – روکش چرمی صندلی‌ها – حافظه صندلی راننده – سردکن صندلی جلو – تهویه مطبوع دوگانه – حسگر نور – چراغ مخصوص روز – حسگر باران»

 

 

البته این پایان ماجرا نیست چون هیوندای النترا به امکانات رفاهی بیشتری مجهز شده است و بودجه اولیه خرید این خودرو را بالا می‌برند. قیمت هیوندای النترا از 350 میلیون تومان شروع می‌شود و تا 400 میلیون تومان هم پیش می‌رود. این تفاوت قیمت هم بر اساس مدل‌های سفارشی‌اش مشخص می‌شود. در همین حین مزدا 3 هم‌، چنین شرایط قیمتی‌ای دارد اما اختلاف قیمتش با کارکرد و سال تولیدش مشخص می‌شود. پس انتخاب کنید، خودرو قدیمی فول آپشن می‌خواهید یا مدرن فول آپشن؟

 

منبع : ویرلن

 

منبع خبر: