پنجشنبه, 9 فروردین 1403
منو اصلی

 

 

رویارویی سانتافه و توسان: دو رقیب از یک خانواده

سانتافه خودروی مشهوری در دنیا است. این خودرو از نسل دوم به ایران راه پیدا کرد و کم کم در کشور ما هم شناخته شده شد. در مقابل توسان هم آنقدرها ناشناخته نیست. توسان به خاطر ابعاد و مشخصات فنی به عنوان رقیبی برای سانتافه شناخته می‌شود؛ اما آیا توسان واقعا در حد و اندازه سانتافه است؟  

همانطور که گفته شد سانتافه در نسل دوم، یعنی سال 2007 وارد ایران شد. هیوندای سانتافه 2012 هم در دسته‌بندی نسل سوم هیوندای قرار دارد که پنج ستاره ایمنی از euroNCAP گرفته است. فضای بزرگ این خودرو، مهم‌ترین مزیتی است که با باز کردن در آن به چشممان می‌آید. صندلی‌ها چرم هستند و حس خوبی را منتقل می‌کنند. با همه این اوصاف سانتافه کابینی دمده و قدیمی دارد. ضبطی که هیچ هیجانی نمی‌آورد، فرمانی که بسیار معمولی و داشبوردی که بسیار قدیمی است از نقطه ضعف‌های سانتافه‌های نسل اول تا سوم آن بوده است. در عوض امکانات رفاهی آن هنوز هم قدیمی نشده. سانتافه ترمز پارک الکترونیک، کروز کنترل، استارت دکمه‌ای، گرمکن صندلی جلو، آینه وسط الکتروکرومیک، دوربین عقب و سانروف پاناروما دارد ولی همچنان به پای آپشن‌های توسان نمی‌رسد.


اگر سراغ موتور برویم مشخص می‌شود که چرا این خودروی عضلانی حتی بعد از ممنوعیت واردات خودروهای بالای سه لیتری عرضه گسترده‌ای در ایران داشته است. پیشرانه سانتافه 2.4 لیتر حجم دارد  که قادر است 190 اسب بخار قدرت تولید کند.

وزن هزار و 500 کیلویی سانتافه نمی‌گذارد که شتابی عالی داشته باشد و به خصوص وقتی با یک سربالایی تندی روبرو می‌شویم ما را ناامید هم می‌کند. سانتافه 2018 که در نسل چهارم این خودرو قرار می‌گیرد هنوز به بازارهای ایران نرسیده اما همه سایت هاپر از آگهی مدل‌های قدیمی‌تر تا سال 2007 است. بازار دست دوم این خودرو بسیار جذاب است. هر زمان که قصد خرید یا فروشش را داشته باشیم ، می‌توانیم تصمیم خود را عملی کنیم.

توسان؛ امکانات رفاهی بیشتر

شاید سانتافه در سال‌های اول رقیب بزرگی نداشت اما هیوندا با تولید توسان سعی کرد که داخل محصولات خودش حریف دیگری برای سانتافه بسازد. توسان نه فقط کابین مدرن‌تر بلکه طراحی بیرونی زیباتری هم دارد. وقتی از توسان حرف می‌زنیم در واقع از چند نسل توسان صحبت می‌کنیم که با موتورهای متفاوت ساخته شد. چون در اشاره به سانتافه بیشتر مدل 2013 تا 2016 را بررسی کردیم، این بار هم سراغ مدلی از توسان می‌رویم که بین سال‌های2016 تا 2017 تولید شد. موتور این مدل دو لیتری و در واقع کوچک‌تر از سانتافه بود. در نتیجه میزان قدرتی که این خودرو تولید می‌کرد 160 اسب بخار و چند پله پایین‌تر از سانتافه است. این در حالی بود که توسان مدل 2008 تا 2010 هم موتور بزرگ‌تر و هم قدرت بیشتری دارد اما به جعبه دنده قدیمی مجهز شده است. تفاوت دیگری که نسل آخر توسان با سانتافه دارد در جعبه دنده این دو خودرو بوده که سانتافه قدرت تولیدی موتور را با گیربگس شش سرعته تیپ ترونیک ولی توسان با گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها می‌رساند. با وجود سبک‌تر شدن توسان به خاطر همین تفاوت‌ها عملا شتاب دو خودرو با هم فرق زیادی ندارند. تنها برتری فنی توسان نسبت به سانتافه مصرف کمتر بنزین در آن است. توسان برای 100 کیلومتر نیاز به حدود 8 لیتر بنزین ولی سانتافه 11 لیتر بنزین دارد.

با اینکه هیوندای توسان کوچک‌تر و از نظر فنی ضعیف‌تر است آپشن‌های بیشتری دارد. برای مثال در توسان یک سیستم هشدار برخورد از جلو، ترمز خودکار، چراغ‌های هوشمند جلو و LED به کار رفته است. همچنین توسان در شهر نسبت به دیگر محصول  کمپانی تویوتا سواری بهتری به راننده می‌دهد. با وجود جدیدتر بودن این خودرو، خیلی هم ناشناخته نیست و هر زمان قصد خرید آن را داشتیم ، می‌توانیم بهترین و جدیدترین نمونه آن را بررسی کنیم.

منبع خبر: