جمعه, 10 فروردین 1403
منو اصلی

 

8000 خودرو وارداتی چشم انتظار تصمیم دولت؛

 

پیش نویس تمدید مصوبه ترخیص خودروها به هیات دولت ارجاع شد

پیش نویس تمدید مصوبه ترخیص خودروهای مانده در گمرک تدوین و برای طرح در هیات دولت به معاون اول رئیس جمهوری ارجاع شده است.  

 در حالی به آخرین ماه تابستان 98 نزدیک می شویم که کماکان بخش مهمی از خودروهای دپو در گمرکات در این روزهای داغ تابستان بلاتکلیف هستند خودروهایی که با وجود طی نمودن مراحل قانونی ورود به کشور و به رغم بازتاب گسترده نارضایتی خریداران و طرح شکواییه‌های آ‎ن‎ها در مجامع قضایی و سازمان تعزیرات حکومتی تاکنون گشایشی در کارشان حاصل نشده است.

این شرایط در حالی ادامه دارد که مهلت مصوبه هیات دولت برای ترخیص خودروهای مانده در گمرک 16 تیرماه به پایان رسیده و با وجود قول مساعد وزارت صنعت در خصوص تمدید این مصوبه تاکنون دولت با این درخواست موافقت نکرده است.

با اتمام مهلت ترخیص خودروها و خروج تنها یک سوم از خودروهای دپو شده در گمرکات بود که انجمن واردکنندگان طی نامه ای به وزیر صنعت و معاون اول رئیس جمهوری خواستار تمدید مجدد مهلت ترخیص خودروهای دپوشده در گمرکات از سوی هیات دولت شد این در حالی است که با گذشت نزدیک به یک ماه و نیم از اتمام مهلت ترخیص و درخواست انجمن ،خبرها حکایت از تدوین و ارجاع پیش نویش تمدید این مصوبه به دفتر معاون اول رئیس جمهوری دارد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در همین زمینه با اشاره به عدم اطلاع دقیق از تمدید مصوبه ترخیص خودروهای مانده در گمرک به خبرنگار پرشین خودرو گفت: بر اساس آخرین اطلاعات پیش نویس تمدید مصوبه ترخیص خودروهای مانده در گمرک توسط مشاور اقتصادی معاون اول رئیس جمهور تدوین و برای طرح در هیات دولت به معاون اول رئیس جمهور ارجاع شده است.

مهدی دادفر با اشاره به تاخیر دولت در تمدید مصوبه ترخیص خودروها، ابراز امیدواری می کند که هر چه سریعتر دولت در خصوص تمدید مصوبه ترخیص خودروها تصمیم گیری نماید زیرا به دلیل شرایط موجود هر زمان این مصوبه تمدید شود باز هم بسیار دیر خواهد بود.

 

مهدی دادفر



به گفته وی تاکنون 6700 دستگاه خودرو از گمرکات ترخیص و همچنان بالغ بر 8 هزار دستگاه خودرو در گمرک باقی است و برای ترخیص در انتظار تمدید مصوبه دولت است.


با کم کاری سازمان حمایت، چالش مشتریان و واردکنندگان تداوم دارد / سازمان حمایت ابلاغیه نرخ مابه التفاوت ارز را اعلام نکرد

دادفر در ادامه در خصوص اعلام نرخ مابه التفاوت ارز توسط سازمان حمایت گفت: متاسفانه تاکنون سازمان حمایت در خصوص نرخ مابه التفاوت ارز هیچ اظهار نظری نکرده و همچنان خریداران باید مابه التفاوت نرخ ارز را پرداخت کنند تا زمانی که سازمان حمایت این رقم را اعلام کند و پس از این زمان است که رقم مابه التفاوت برای شرکتها وجاهت قانونی خواهد داشت.

این مقام مسئول در انجمن واردکنندگان خودرو افزود: با تاخیر طولانی سازمان حمایت در اعلام نرخ مابه التفاوت نرخ ارز، همچنان شرکت‌های وارد‌کننده این مبالغ را از مشتریان خود به صورت علی الحساب اخذ می کنند، البته پیش از دریافت باید لیست هزینه‌ها به تایید سازمان حمایت رسیده باشد.

به گفته دادفر عدم تعیین نرخ مابه التفاوت نرخ ارز از چالش‌های اساسی واردکنندگان در چند ماه گذشته است و با وجود پی گیری ها کماکان مساله دریافت مابه التفاوت نرخ ارز 4200 تومانی با نرخ حواله سامانه سنا و همچنین هزینه‌های مربوط با روند ترخیص ادامه دارد و تاکنون ابلاغیه ای توسط سازمان حمایت صادر نشده است.


واردات حق قانونی واردکنندگان است

وی در ادامه به تلاش واردکنندگان برای آزادسازی واردات خودرو پرداخت و به پرشین خودرو گفت: آزادسازی واردات خواست اصلی واردکنندگان است و معتقدیم به هر نحو شده باید ممنوعیت واردات خودرو برداشته شود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ایران، یاد آور شد: متاسفانه زمانی که از فشار وارد کنندگان در این زمینه کاسته می شود به نظر مسئولان موضوع ممنوعیت واردات عادی می آید و این گونه القا می شود که باید از ابتدا واردات خودرو متوقف می گردید در حالی که واردات حق قانونی واردکنندگان است.

دادفر خاطرنشان کرد: با این حال و به رغم پی گیری ها صورت گرفته تاکنون نتیجه ای در خصوص رفع ممنوعیت واردات خودرو صورت نگرفته با این وجود واردکنندگان به این شرایط قانع نخواهند شد چرا که واردات ، کسب و کار واردکنندگان است و اجازه نمی دهیم کسب و کار واردکنندگان را تعطیل کنند.


فعالیت تنها 8 شرکتی وارداتی در کشور / با بی ثباتی ارز و عدم ترخیص خودروها قیمت وارداتی افزایش می یابد

دادفر همچنین به تبعات توقف واردات خودرو بر تعطیلی بخش مهمی از شرکتهای واردکنندگان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر اغلب واردکنندگان تعطیل شدند و تنها 8 شرکت وارداتی فعال هستند و این تعداد نیز منتظر ترخیص و تحویل آنها به مشتریان هستند و به طور قطع با ادامه این جریان تعطیل خواهند شد و پس از آن صرفا بحث خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی باقی خواهند ماند.

وی در پایان با توجه به افت قیمت خودروهای وارداتی پس از ترخیص بخشی از خودروهای دپو شده در بازار گفت: با ترخیص بخشی از خودروهای وارداتی حباب قیمت در بازار وارداتی ها از بین رفت و قیمت وارداتی ها به کف رسید اما همچنان بازار در انتظار ادامه ترخیص باقی خودروهاست و در صورت عدم تمدید مصوبه ترخیص خودروها و بی ثباتی بازار ارز، قیمت وارداتی ها مجدد افزایش خواهد یافت.

منبع خبر: