پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

 

اولین تجربه رانندگی با نسخه پیش‌تولیدی نیسان جوک جدید

نسل جدید نیسان جوک مدت‌های زیادی است که در صف معرفی قرار دارد اما اگر نیسان بتواند محبوبیت نسل پیشین را تکرار کند در آینده‌ای نه چندان دور شاهد خبرسازی بیشتر این خودرو خواهیم بود.  

اکثر خودروها بین هفت تا هشت سال در خط تولید باقی می‌مانند اما نسل اول جوک هم‌اکنون نه‌سالگی خود را جشن می‌گیرد. طول عمر زیادتر این خودرو تنها به موفقیتش در بازار مربوط نیست بلکه به فرایند طولانی توسعه‌ی نسل دوم آن‌هم مربوط می‌شود. البته این را هم بدانید که اولین نسل فروش بیش از 1 میلیون دستگاهی در سراسر جهان را ثبت کرده است.


اولین نسل جوک بی‌شک در کلاس شاسی بلندهای کوچک یک محصول کاملاً متفاوت بوده است. این بار اما هدف نیسان مدرنیزه کردن کامل جوک بوده تا بتواند آن را به خودرویی لوکس‌تر با سواری بهتر و فضای کابین و بار بیشتر تبدیل کرده و البته همچنان موقعیت منحصربه‌فرد نسل اول را حفظ نماید.


واضح است که جوک همچنان یک کراس اوور پف کرده با قوس‌های چرخ عجیب، چراغ‌های جلوی جداگانه، خط سقف خمیده و دستگیره‌های درب پشتی مخفی باقی خواهد ماند. به نظر می‌رسد این خودرو طویل‌تر از قبل بوده اما اصول طراحی مدل قبلی را حفظ کرده است. البته مدیر طراحی نیسان اروپا می‌گوید تیمش روی اینکه طراحی نسل جدید این خودرو کاربردی‌تر باشد کار کرده‌اند. به همین دلیل است که چراغ‌های عقب نسل جدید جوک به درب پشتی وصل شده‌اند و این امر باعث شده دسترسی بهتری به محفظه بار 422 لیتری فراهم شود.


جوک از پلتفرم جدیدی با نام CMF-B استفاده می‌کند. این پلتفرم مخصوص رنو-نیسان-میتسوبیشی است که در مدل‌های جدید کلیو و کپچر هم بکار رفته و خود کپچر یک رقیب درون خانواده برای جوک محسوب می‌شود.


نیسان ادعا می‌کند مزیت‌های اصلی استفاده از این پلتفرم را می‌توان در فضاسازی بدنه و کابین و همچنین استحکام خودرو دید. فاصله‌ی بین محوری جوک جدید 105 میلی‌متر افزایش یافته و بدنه نیز 35 میلی‌متر پهن‌تر و 75 میلی‌متر قدبلندتر است. این خودرو به لطف استفاده‌ی بیشتر از فولاد با کشش بالا مستحکم‌تر بوده و ادعا شده 23 کیلوگرم سبک‌تر از قبل است. عملکرد تصادف این خودرو بهبود یافته و نیسان هم از 5 ستاره‌ای شدن آن در یورو انکاپ مطمئن است.


در آینده نسخه‌های الکتریکی شده‌ی جوک هم عرضه خواهند شد اما در زمان رونمایی فقط پیشرانه‌های بنزینی قابل انتخاب خواهند بود. نسخه‌ی پیش‌تولیدی تست شده از همان پیشرانه‌ی 1 لیتری توربوی میکرا N اسپورت استفاده کرده است. این پیشرانه در حالت اووربوست قدرت 115 اسبی و گشتاور 200 نیوتون متری داشته و قدرت خود را از طریق گیربکس 6 سرعته دستی به چرخ های جلو می‌فرستد.


نسخه‌ی اتوماتیک هم در دسترس خواهد بود که گیربکس آن از نوع 7 سرعته دوکلاچه می‌باشد. این گیربکس بیشتر مناسب بازارهای اروپایی بوده و بهتر از CVT نسل پیشین می‌باشد. جوک در تأسیسات ساندرلند نیسان در بریتانیا تولید خواهد شد.


آزمایش‌های زیادی این خودرو صورت گرفته تا آن را با شرایط جاده‌های اروپا هماهنگ کند. همچنین تست‌های پرفورمنس دینامیکی جوک در آلمان انجام شده‌اند.


زمانی که پشت فرمان نسخه‌ی پیش‌تولیدی این خودرو نشستیم چنین چیزی را سریعاً متوجه شدیم. حتی این تست کوتاه نشان داد که جوک بسیار بهتر از قبل ظاهر می‌شود.


موقعیت رانندگی خودرو کاملاً بهبود یافته و تمامی دکمه‌ها در دسترس بوده و صندلی‌ها نیز تنظیمات مناسبی دارد. خود فرمان به‌صورت تلسکوپی قابل تنظیم بوده و اهرم تعویض دنده نیز بهتر شده است. این گیربکس تعویض‌های کوتاه‌تری دارد.


سیستم تعلیق و فرمان خودروی حاضر در تست تقریباً مراحل نهایی را پشت سر گذاشته و کاراکتر اسپورت جوک جدید را به نمایش می‌گذارند. جوک در مسیر سنگ‌فرش کمی سفت تر از رقبا بوده اما خب همین ویژگی باعث ایجاد کنترل زیاد حرکات بدنه شده است. قطعاً نسل جدید جوک پایداری بیشتری نسبت به نسل قبل دارد.


مهندسان نیسان روی چگونگی واکنش خودرو به تغییر جهت‌های ناگهانی تمرکز داشته‌اند و خودرو هم عملکرد خوبی را نشان می‌دهد. فرمان دقیق‌تر بوده و احساس واکنش‌های سریعی را دارد اما همچنان فاقد بازخورد است.


پیشرانه هنوز جای کار دارد چراکه در حالت درجا لرزش‌های محسوسی دارد اما در کل نیروگاه کوچک و خوبی بوده و قدرت خوبی را به جوک اعطا می‌کند.


گیربکس 6 سرعته دستی هم بهتر از نمونه‌ی قبلی بوده اما عمل تعویض دنده خیلی تیز نیست. نیسان می‌گوید این ویژگی گیربکس بهبود خواهد یافت.


چیز زیادی درباره‌ی میدان دید جوک جدید نمی‌توان گفت زیرا شیشه‌های عقب خودرو پوشانده شده بود. همچنین کابین نیز قابل‌مشاهده نیست هرچند برخی از ویژگی‌های جوک قدیمی در آن حفظ شده است.

یک صفحه لمسی 8 اینچی جدید در بالای داشبورد خودنمایی خواهد کرد و پشت آمپرهای دیجیتالی 7 اینچی نیز در دسترس خواهند بود. در کل طراحی اسپورتی را برای کابین خواهیم دید. نیسان قول داده شخصی‌سازی زیادی را در نظر بگیرد.


بر پایه‌ی تست کوتاه نسخه‌ی پیش‌تولیدی نیسان جوک جدید می‌توان گفت تیم‌های طراحی و مهندسی این شرکت کارهای جدی‌ای را انجام داده‌اند. حتی خودرو در این لحظه نیز تفاوت‌های ساختاری خود با نسل پیشین را نشان می‌دهد. پلتفرم و پیشرانه‌ی جدید باعث شده‌اند سواری جوک بهتر باشد. شاید مشتریان این خودرو بخواهند منتظر تست و مقایسه‌ی جوک جدید با رقبا بمانند اما از نظر ما این خودرو بازهم طوفانی در کلاس خود به پا خواهد کرد.

مشخصات نیسان جوک 1.0 DIG-T 117PS

  • قیمت: از 16500 پوند (تخمینی)
  • پیشرانه: 3 سیلندر 1 لیتری توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: 115 اسب بخار/200 نیوتون متر
  • گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر: 10.2 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 193 کیلومتر در ساعت (تخمینی)
  • مصرف سوخت: 6.3 لیتر در هر صد کیلومتر (تخمینی)
منبع خبر: