پس از بررسی موتورهای لامبدا سراغ سری بعدی موتورهای هیوندای میرویم
آشنایی با موتورهای هیوندای و کیا
پس از بررسی موتورهای لامبدا این هفته سراغ سری بعدی موتورهای هیوندای میرویم موتورهای تتا و دلتا.نخست به موتورهای دلتا میپردازیم. سری دلتا شامل دو موتور یکی به حجم 2.5 لیتر و دیگری به حجم 2.7 لیتر است.
G6BW
موتور نخست که 2493 سی سی حجم دارد بین سالهای 1999 تا 2005 روی هیوندای سوناتا قابل سفارش بود. این موتور توانایی تولید 168 اسب بخار قدرت و 226 نیوتون متر را داراست. این موتور دارای دو میلسوپاپ در بالا است و طول کورس سیلندر آن 75 میلیمتر است. G6BA
موتور بعدی با حجم 2656 سیسی و شش سیلندر وی شکل است و از بلوک و سر سیلندر آلومینیومی بهرهمند است. این موتور در بازار کشورمان نیز با مدلهای سانتافه و اسپرتیج و توسان و هیوندای کوپه عرضه میشد. این موتور 172 اسب بخار قدرت و 245 نیوتون متر گشتاور تولید میکند که البته در مدلهای مختلف ممکن است کمی ارقام تفاوت داشته باشند. این سری از سیستم سوخترسانی MPFI استفاده میکنند که در این سیستم ریل مشترک وجود ندارد. این سیستم امروزه کمتر استفاده میشود و سیستمهایCommon rail محبوبیت بیشتری دارند.
Theta engine
موتورهای تتا بخشی از برنامه ی آلیانس جهانی موتور است که سه کمپانی میتسوبیشی هیوندای و کرایسلر در آن عضویت دارند. این موتورها سومین موتورهای تمام آلومینیومی کمپانی هیوندای هستند و همگی آنها چهار سیلندر بنزینیاند. این موتورها نیز همانند سری لامبدا در موتور سازی آلاباما ساخته میشوند.
سری اول موتورهای تتا شامل دو گونه ی 2 و 2.4 لیتری بود. 2.0L – G4KA
این موتور دولیتری 143 اسب بخار قدرت و 190 نیوتون متر گشتاور دارد و ضریب تراکم آن 10.5 به 1 است. در این موتور بهجای تسمه تایم از زنجیر تایم استفاده شده است و وزن آن 143 کیلوگرم است. 2.4L – G4KC
این موتور نسخه ی 2.4 لیتری بوده و توان آن 162 اسب بخار و گشتاور آن 222 نیوتن متر است.
Theta II
نسل دوم موتورهای Theta با نام Theta II شناخته میشوند.
2.0L – G4KD این موتور دارای دو میلسوپاپ در سرسیلندر بوده که با روش متالورژی پودری ساخته شدهاند. همچنین سرسیلندر آن بدون شیم (تایپیت اتومات) بوده و اتاقک احتراق آن از طراحی Pent roof بهره میبرد. ] توضیح مترجم: اجازه بدهید کمی در مورد طراحی pent roof صحبت کنیم. این نوع اتاق احتراق شباهت زیادی به طرح موتورهای Hemi دارد با این تفاوت که بجای دو سوپاپ از چهار سوپاپ استفاده شده است. این نوع طراحی نخستین بار توسط کمپانی پژو در سال 1911 معرفی شد. این طراحی امروزه بسیار مورد استفاده قرار میگیرد چراکه دارای راندمان خوبی است و از حجم ثابت اسب بخار خروجی بیشتری را تحویل میدهد. بعضاً به این موتورها Quad cam نیز گفته میشود. سیستم تایمینگ این موتورها توسط کمپانی امریکایی بورگ وارنر تدارک دیده شده و از زنجیر تایم بیصدای انحصاری کمپانی استفاده میکند. همچنین سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها نیز فقط روی میلسوپاپ ورودی نصب شده است. بلوک موتور از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده که با یک فریم نردبانی سازه ی آن تقویت شده است. پمپ روغن آن نیز از نوع دوطبقه است. مانیفولد اگزوز نیز از فولاد ضدزنگ ساخته شده, این نوع فولاد مقاومت بسیار بالایی در برابر زنگزدگی دارد و میتواند سالها بدون خوردگی باقی ماند.
این موتور از سیستم سوخترسانی MPFI استفاده میکند و گونه ی 2 لیتری آن توانایی تولید 163 اسب بخار و 198 نیوتون متر گشتاور را داراست. این موتور در بازار کشورمان روی کیا اسپرتیج قابل سفارش است. همین موتور با مجهز شدن به سیستم تزریق مستقیم سوخت توانایی تولید 198 اسب بخار و 252 نیوتون متر گشتاور را داراست. نسخه ی 2.4 لیتری این موتور که در کشورمان همراه خودروها ی سوناتا, اپتیما, اسپرتیج و توسان عرضه میشود با ضریب کمپرس 10.5 به 1 توانی برابر با 177 اسب بخار و گشتاوری معادل 228 نیوتون متر را داراست.
مدل توربوشارژر 2 لیتری Theta II نیز عرضه شده است که در دو مدل سوناتا توربو و جنسیس کوپه قابل سفارش است. این موتور از توربو های مدل TD04 شرکت میتسوبیشی استفاده میکند و توانایی تولید 274 اسب بخار قدرت و 365 نیوتون متر گشتاور را داراست. با توجه به ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی سی این موتور میتواند گزینه ی مناسبی برای بازار کشورمان باشد. در پایان به لیست خودروهایی که از موتورهای Theta II استفاده میکنند میپردازیم:
مدل 2 لیتری
هیوندای جنسیس کوپه
کیا سراتو
کیا اسپرتیج
هیوندای iX35
هیوندای سوناتا
مدل 2.4 لیتری
کیا اپتیما
کیا اسپرتیج
کیا کادنزا
هیوندای سانتافه
هیوندای سوناتا
هیوندای توسان
کیا کارنز