پنجشنبه, 9 فروردین 1403
منو اصلی

 

از بازاریابی تجربه محور چه می دانیم؟

 

بازاریابی تجربه محور برای ایجاد برندهای قدرتمند

خاطرات برای همیشه در ذهن ما باقی می ماند. اگر نقش خاطرات در زندگی روزمره و ذهن مان را حذف کنیم، دیگر جایی برای فعالیت بازاریابی و تعامل نزدیک برندها با مشتریان باقی نخواهد ماند. به همین خاطر اغلب برندها در تلاش برای ایجاد پیوندی میان خود و خاطرات مختلف یا نکات جذاب زندگی مشتریان هستند.  

این امر نقش مهمی در ثبت نام برندها در ذهن مشتریان دارد. به عنوان مثال، برندهایی نظیر گوگل، نایک یا اپل با همین شیوه موفق به جلب نظر دامنه وسیعی از مشتریان شده اند. اگر همین امروز برندهای فوق تمام فعالیت بازاریابی و تبلیغاتی شان را متوقف کنند، تا چند دهه بعد نیز در ذهن مخاطب باقی خواهند ماند.

ایجاد خاطرات جذاب برای مشتریان در فرآیند تولید محصولات مختلف اهمیت بسیار زیادی دارد. ما اغلب برندها را نه با شعارها یا نکات حرفه ای مرتبط با کسب و کار، بلکه خاطرات مان از محصولات شان به یاد می آوریم. همه مردم برند نایک را همراه با کفش های ورزشی راحت و بادوام به یاد می آورند. همین نکته اهمیت خلق خاطره و لحظات خوش برای مشتریان را نشان می دهد. حوزه بازاریابی تجربه محور به جای تکنیک های مختلف بازاریابی بر روی ایجاد لحظات شاد و لذت بخش برای مشتریان تاکید دارد.ایجاد لحظات جذاب و به یاد ماندنی برای مشتریان از مدت ها پیش مدنظر برندها قرار داشته است. این امر در دنیای پیش از سلطه اینترنت به شیوه های متفاوتی انجام می شد. اکنون با سلطه اینترنت بر تمام بخش های زندگی مدیریت برند و بالطبع بازاریابی تجربه محور وارد شرایط تازه ای شده است. پیشرفت حوزه های مختلف فناوری و دنیای اینترنت صرف نظر از تمام ویژگی های مثبت دارای برخی نکات منفی نیز هست. به عنوان مثال، افزایش رقابت در دنیای کسب و کار و بازاریابی کار برندها را دشوار کرده است. شاید تا همین چند دهه پیش حوزه های مختلف کسب و کار دارای فشار رقابت بسیار کمتری بود، اما اکنون شرایط به طور کل تغییر کرده است، بنابراین ما باید با شرایط تازه حوزه بازاریابی سازگار شویم. در ادامه برخی از نکات مهم در زمینه بازاریابی تجربه محور و سازگاری بهینه با شرایط جدید حاکم بر این حوزه را مورد بررسی و نقد قرار خواهیم داد.

1. به خودتان فرصت دهید

فعالیت اصولی در هر حوزه نیازمند اختصاص زمان مناسب است، بنابراین با ایجاد محدودیت زمانی برای طراحی کمپین بازاریابی تجربه محور در طول یک هفته یا یک ماه تمام اعتبار برندتان را به خطر نیندازید. وقتی ما امور مهم را در مدت زمانی محدود ساماندهی می کنیم، همیشه امکان بروز خطا وجود خواهد داشت. متاسفانه برخی از برندها در زمینه طراحی کمپین به دنبال صرف شانه خالی کردن از مسئولیت ها هستند. این امر اغلب نتیجه تلاش برای ساماندهی سریع امور است.

توصیه من در این بخش اختصاص زمان مناسب برای یافتن ایده، پردازش آن و سپس تبدیلش به یک کمپین جذاب است. مدت زمان مشخصی برای طراحی یک کمپین بازاریابی تجربه محور از نقطه آغازین تا پایان کار وجود ندارد، بنابراین با توجه به شرایط برند و زمان در دسترس تان پروژه را پیش ببرید. این امر فرصت بهینه ای در اختیار شما برای طراحی کمپینی جامع و تاثیرگذار خواهد گذاشت.

2. رویاپردازی و واقع نگری در کنار هم

ایده پردازی برای طراحی کمپین بازاریابی بدون رویاپردازی امکان پذیر نیست. اغلب کمپین های جذاب اندکی از سطح واقعیت های خشک و بی روح جاری فراتر می روند. همین امر نقش موثری در جلب نظر مخاطب هدف بازی می کند. اگر ما فقط به مشکلات و نکات جاری در زندگی روزمره فکر کنیم، کمپین مان هیچ گاه خاطره خوشی برای مخاطب ایجاد نخواهد کرد. تصور شرایط آرمانی و تاثیرگذاری عجیب و غریب محصولات مان بر روی زندگی مردم ایده چندان بدی برای توسعه بازاریابی تجربه محور محسوب نمی شود.

بی شک وقتی برند نایک کفش های خود را با همکاری قهرمان های دو و میدانی تبلیغ می کند، هدف تبدیل مشتریان به قهرمان های المپیک را ندارد. در اینجا صرف تقویت روحیه مشتریان برای رویاپردازی کافی است. نکته کلیدی در مورد رویاپردازی توجه به مسئله واقع نگری است. اگرچه کمپین ما باید ایده های جذاب و آرمانی در اختیار مخاطب قرار دهد، اما در عین حال عملکرد بیش از حد انتزاعی و آرمانی نیز نتیجه معکوس در پی خواهد داشت، بنابراین ما باید نوعی تعادل میان رویاپردازی و واقع نگری پیدا کنیم. این امر اوج هنر یک برند در بازاریابی تجربه محور محسوب می شود.

3. تقلید از دیگران ممنوع

تقلید صرف از دیگران هیچ گاه نتیجه مناسبی برای برندها در پی ندارد. بازاریابی تجربه محور باید مبتنی بر ترکیب ایده ها و شرایط منحصر به فرد هر برند باشد. در غیر این صورت تاثیرگذاری اش کاهش خواهد یافت. ما هر روزه شمار وسیعی از محتوای بازاریابی و تبلیغاتی را مورد بی توجهی قرار می دهیم. دلیل این امر ناتوانی برندهای مورد نظر در ایجاد لحظات منحصر به فرد و خلاقانه برای ماست.

بهترین راهکار برای طراحی ایده های بازاریابی تجربه محور هم اندیشی اعضای شرکت است. این امر تجربیات مختلف اعضای شرکت را ترکیب می کند. به این ترتیب امکان تولید داستان و جلب نظر مخاطب به شیوه ای تاثیرگذار فراهم خواهد شد. شاید در نگاه نخست استخراج یک ایده جذاب از دل بحث ها و هم اندیشی اعضای مختلف شرکت کار دشواری به نظر برسد. در این زمینه تا حدی حق با شماست، اما پس از چند بار تمرین و آزمون و خطا شیوه درست انجام کار برای ما آشکار خواهد شد.

4. نگاه عمیق تر به اطلاعات تجربی در دسترس

هر برند منبع بی نظیر اطلاعات پیرامون مشتریان است، بنابراین راهکار غلبه بر مشکلات در حوزه بازاریابی در دست خود برندها قرار دارد. متاسفانه امروزه بسیاری از برندها بر ارزیابی وضعیت کمپین های بازاریابی شان اقدام به استفاده صرف از داده های تحلیلی آژانس های مختلف می کنند. آمارهای مربوط به اکانت رسمی برندها در اینستاگرام یا دیگر شبکه های اجتماعی نیز در همین دسته قرار می گیرد. نکته منفی درباره تمرکز صرف بر روی آمارهای کمی ناتوانی آنها در زمینه توصیف عمیق وضعیت برندمان است.

مطلب مرتبط: بازاریابی تجربه‌ ای؛ روشی برای متفاوت بودن در رقابت

مدیران و کارمندان بهترین تحلیلگرهای وضعیت یک برند محسوب می شوند، بنابراین ما در راستای ارزیابی وضعیت بازاریابی و نکات مهم برای ارتقای کیفیت کمپین ها باید به ایده های کارمندان و مدیران توجه ویژه داشته باشیم. مدیریت این امر برای کسب و کارهای کوچک بسیار ساده خواهد بود، اما سایر برندهای بزرگ نیازمند ساز و کارهایی هدفمند هستند. این امر اغلب با ایجاد پلتفرمی هوشمند و یکپارچه برای مدیریت بحث ها امکان پذیر خواهد شد. پلتفرم موردنظر باید امکان اظهارنظر متقابل تمام اعضای شرکت و مدیریت بحث برای تمام افراد را فراهم سازد. خوشبختانه فناوری هوش مصنوعی در زمینه مدیریت و طبقه بندی داده های مختلف پیشرفت بسیار زیادی داشته است، بنابراین ما فرصت تحلیل حجم وسیعی از داده ها در مدت زمانی اندک را خواهیم داشت.

الگوی بازاریابی تجربه محور در مقایسه با سایر الگوها قدمت کمتری دارد. این امر تردیدها در زمینه استفاده از آن را افزایش می دهد. درست به همین خاطر برخی از برندها صرف نظر از تاثیرگذاری این شیوه، قید استفاده از آن را می زنند. با توجه به بحث های مطرح در این مقاله شما هیچ مانعی برای استفاده از الگوی بازاریابی تجربه محور نخواهید داشت. بنابراین هرچه زودتر دست به کار شوید. هرچه در زمینه استفاده از این شیوه های تازه بازاریابی فعال تر عمل کنیم، بازخورد بهتری از سوی مشتریان دریافت خواهیم کرد.

منبع خبر: