شنبه, 1 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

با مطالبه‌گری باید دولت را از خواب‌آلودگی بیرون آورد

 

آیتی: پیشنهاد استعفای روحانی «خیانت» است

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: پیشنهاد استعفای روحانی کار خطرناکی است و حتی نوعی براندازی و خیانت محسوب می‌شود.  

عباس عبدی از تئوریسین‌های جریان اصلاحات طی گفت‌وگویی که با نشریه صدا از ارگان رسمی حزب کارگزاران سازندگی اخیراً گفته بود که حسن روحانی از مسئولیت خود در دولت استعفا کند.

وی تأکید کرده بود رئیس جمهور می‌تواند استعفا بدهد و کنار برود و بعد تصمیم بگیرند انتخابات زودرس برگزار کنند البته در اصل 131 قانون اساسی وجود دارد که مقام رهبری می‌توانند کسی را به عنوان رئیس جمهور معرفی کنند تا زمانی که اتنخابات مجدد برگزار شود. معاون اول هم همزمان استعفا دهد تا شائبه دیگری پیش نیاید.

علی ربیعی سخنگوی دولت هم در واکنش به اظهارات عباس عبدی گفته است که استعفای حسن روحانی نه مطرح است و نه در دولت طرفداری دارد.

مهدی آیتی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو سابق شورای مرکزی حزب اعتماد ملی اما نظر دیگری در این خصوص دارد و در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس اظهار داشت: یکی از مسائلی که باید به لحاظ تحلیل سیاسی و آسیب‌شناسی سیاسی به آن پرداخته شود بحث تاریخ مصرف گذشتن شخصیت‌‌های سیاسی و اندیشه‌های سیاسی است.

وی افزود: وقتی شما اعتقاد دارید که در دنیا هر تفکری همچون سیاسی، فلسفی و روان‌شناسی مرتب متحول می‌شود و سپس پیشرفته یافته و تکمیل می‌شود و نظریه جدید می‌آید باید بر طبق همین قاعده حرکت کنید. متأسفانه برخی اوقات ما گرفتار تفکراتی هستیم که در دهه‌های گذشته از آن پیروی می‌کردیم و بحث استعفای کابینه نیز در همین چارچوب می‌گنجد. بنابراین بحث استعفای رئیس جمهور یک بحث تاریخ مصرف گذشته است و دوره آن تمام شده است. البته کس

عضو سابق حزب اعتماد ملی معتقد است که استعفای روحانی می‌تواند آسیب جدی به حاکمیت وارد کند  و عظمت و شکوه جمهوری اسلامی را زیر سؤال ببرد. نه تنها دولت بلکه هر کدام از ارکان نظام یعنی قوه قضاییه، مجلس و نهادهای انقلابی از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند نیز این آسیب را متوجه حاکمیت می‌کند.

آیتی گفت: روحانی اگر استعفا کند حتی ممکن است مجرم و متهم شناخته شود و طبق قانون استعفای وی قابلیت پیگرد قانونی یابد. صلاح هم نیست که در شرایطی که کشور در محاصره اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی قرار گرفته مقام عالی دولت شانه خالی کند و استعفا دهد. این کار خیلی خطرناک است و حتی نوعی براندازی و خیانت محسوب می‌شود. البته من اعتقاد ندارم کسانی که این موضوع را مطرح می‌کنند قصدشان براندازی و خیانت باشد قطعا از سر خیرخواهی است چرا که آنها فکر می‌کنند با راه‌حل‌های شوک‌آمیز و ایجاد فضای جدید شاید بتوان کاری کنند. اما معتقدم که در این شرایط همه مسئولان باید سنگر را حفظ و مشکلات مردم را حل کنند.

وی معتقد است که باید نهادهای نظارتی، NGOها، رسانه‌ها، مجلس و ... از دولت مطالبه‌گری خود را افزایش داده تا روحانی و کابینه‌اش را از خواب‌آلودگی بیرون بیاورند.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: اینکه برخی‌ها در مجلس بنشینند و طرح استیضاح رئیس جمهور را رقم بزنند و مسئله بنی‌صدر را زنده کنند در شرایط فعلی برای کشور بسیار هزینه‌ساز است.

آیتی خاطرنشان کرد: می‌گویند روحانی استعفا دهد و انتخابات زودرس برگزار کنید از دولت حسن روحانی یک سال و نیم بیشتر باقی نمانده و باید تحمل کنیم. شما تا بخواهید مقدمات انتخابات زودرس را برگزار کنند دولتی روحانی نیز تمام شده البته انتخابات زودرس کشور را دچار هرج و مرج و بی‌قانونی می‌کند. بنابراین فقط با مطالبه‌گری باید دولت را از فشل بودن بیرون بیاورید.

به گزارش فارس، مهدی آیتی از جمله شخصیت‌های اصلاح‌طلب است که سال 94 طی گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس اظهار داشته بود که اصلاح‌طلبان نباید در دور دوم حسن روحانی را نامزد خود اعلام کنند چرا که در دوره اول دولت روحانی به پایان رسیده و هیچکدام از وعده‌ها عملی نشد.

منبع خبر: