پنجشنبه, 9 فروردین 1403
منو اصلی

 

با نهایی شدن ادغام PSA و FCA؛

 

طلوع امپراطوری جدید در جهان خودرو

گروه فیات-کرایسلر (FCA) و پژو-سیتروئن (PSA) در روزهای پایانی سال ۲۰۱۹ میلادی تصمیم گرفتند تا اتحادشان را بعد از ماه های مذاکره اولیه، اغاز کنند. این اتحاد جدید چهارمین غول خودروسازی جهان از نظر تیراژ و سومین گروه خودرویی با بیش ترین درآمد را رقم می زند.  

در گروه خودروسازی PSA و FCA بر اساس مذاکرات نهایی، طی 12 تا 15 ماه آینده فعالیت روی نهایی سازی این ادغام را در دستور کار خواهند داشت تا در اولویت از بسته شدن کارخانه ها و اخراج کارگرهایشان در سراسر جهان جلوگیری و با اشتراک پلت فرم، قوای محرکه و دیگر قطعات 3.7 میلیارد یورو در سال، صرفه جویی کنند.
معادله اولیه این اتحاد در ظاهر ساده است و بر اساس منطق شکل گیری آن گریز ناپذیر بود. سال گذشته گروه PSA ، 3.4 میلیون خودرو در اروپا،خاورمیانه و آفریقا فروخت در حالی که سهم FCA از این بازار ها کمتر از نصف این آمار بود. آن سوی ماجرا، FCA 2.5 میلیون خودرو در آمریکا فروخت که این آمار برای PSA صفر بوده و در بازار کشورهای امریکای لاتین نیز FCA وضعیت بهتری از گروه PSA دارد. اگر آمار های فروش و بازارهای هر دو گروه را به هم متصل کنیم به نظر می رسد FCA و PSA نیمه گمشده یکدیگر بوده اند که سرانجام این اتحاد را شکل داده اند.
با ادغام این دو گروه، 14 برند زیر یک پرچم در جهان عرضه خواهند شد. فیات، کرایسلر، آبارت، مازراتی، آلفارومئو، داج،لانچیا، جیپ، RAM و واکسهال از گروه FCA و پژو، سیتروئن، اوپل و DS پس از این ادغام زیر پرچم گروهی که هنوز نامش مشخص نیست با مشترکات فراوان خواهند جنگید.
FCA و PSA با این ادغام، بر اساس آخرین آمار سالانه ظرفیت تولید 8.7 میلیون خودرو (رتبه چهارم جهان) و گردش نهایی حدود 170 میلیارد یورو (رتبه سوم جهان) را به ثبت خواهند رساند.
FCA و PSA هم اکنون در ابتدای مسیر ادغام هستند و مشخص نیست که چه تصمیماتی در آینده اخذ خواهد شد. نخستین حاصل این ادغام تصمیم دو گروه مبنی بر تولید تمام خودروهای سواری روی پلت فرم های اختصاصی PSA است که خبرش د وروز بعد از توافق نهایی، منتشر شد. با این شرایط برای مثال خودرویی مانند فیات 500 الکتریکی جدید، قطعا روی پلت فرم جدید پژو-سیتروئن سوار خواهد شد تا باز هم معادلات جهان خودرو تغییر کند. از طرف دیگر بخش زیادی از محصولات گروه کرایسلر از شاسی های نردبانی بهره می برند که در این محصولات، خودروهای جدید گروه PSA به سمت استفاده از شاسی های نردبانی پیش خواهند رفت و حتی ممکن است پژو وانتی در کلاس محصولات RAM به بازار معرفی کند.

منبع خبر: