جمعه, 10 فروردین 1403
منو اصلی

 

تحقق یک رویای ۶۰ ساله

 

خودروی ملی ترکیه با برند توگ در 5 مدل برقی عرضه میشود.

ترکیه به قول رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور بالاخره رویای ۶۰ ساله خود را مبنی بر ساخت یک خودروی کاملا داخلی عملی کرد تا این کشور حالا دیگر یک مونتاژکننده نباشد و به جمع خودروسازان جهانی بپیوندد. دو روز پیش بود که ترکیه در مراسمی با حضور اردوغان، از نخستین خودروی ملی خود به نام توگ (TOGG) رونمایی کرد. این خودرو که در پنج مدل مختلف به تولید می‌رسد و کاملا برقی است، در سال ۲۰۲۲ به تولید انبوه خواهد رسید.  

دو خودروی مفهومی الکتریکی که یکی کراس‌اوور و دیگر سدان است که به عنوان نخستین خودروهای ملی ترکیه اخیرا رونمایی شد. این دو خودرو توسطی شرکتی به نام توگ که مخفف TOGG, Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu است تولید خواهند شد و در حقیقت این شرکت نخستین کمپانی خودروسازی ترکیه خواهد بود. رونمایی از این خودروها نیز در یک مراسم عمومی و با حضور اردوغان، رئیس جمهور این کشور صورت گرفت.

این خودروها قرار است در ۵ مدل مختلف در سال ۲۰۲۲ عرضه شوند که قول قیمت پایین آن نیز داده شده است. پیشرانه الکتریکی و باتری‌های این خودرو کاملا توسط مهندسان ترکیه طراحی و ساخته شده است. خریداران نیز می‌توانند از بین ۲ پکیج باتری لیتوم یونی یکی را انتخاب کنند. پکیج کوچک‌تر قابلیت پیمایش ۱۸۶ مایل را دارد و نمونه بزگتر ۳۰۰ مایل را با یک بار شارژ طی می‌کند. نکته مهم نیز این است که این باتری با ۳۰ دقیقه شارژ تا ۸۰ درصد پر می‌شوند.

نسخه‌های پایه توانی در حدود ۲۰۰ اسب‌بخار را دارند در حالی که یک نسخه ۴۰۰ اسب‌بخاری نیز در دسترس خریداران قرار می‌گیرد. در نتیجه در مدلی که بهترین مشخصات فنی را دارد رقم شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت تنها ۴.۸ ثانیه اعلام شده است. در بخش طراحی داخلی نیز نکته‌ای که به شدت جلب توجه می‌کند استفاده از ۴ مانیتور لمسی است که پیش از این در پورشه تایکان نیز شاهد آن بودیم. در نتیجه استفاده از این شیوه طراحی، استفاده از کلید‌های فیزیکی تا حد زیادی پایین آمده و تنها این کلید‌ها به تغییرات در وضعیت گیربکس و ترمز پارک محدود می‌شود.

با همه موارد و نقاط قوت سدان و شاسی‌بلند توگ اما ابهاماتی در مورد آن‌ها وجود دارد. به سرعت پس از این که تصاویر دو خودروی مفهومی و ملی ترکیه منتشر شد بسیاری از افراد آن‌ها را به طراحی‌های شرکت پینین فارینا نسبت دادند. بنابراین چنین سوالی مطرح می‌شود که آیا این ۲ خودرو در حقیقت نمونه‌های تولید انبوه محصولات پینین فارینا هستند؟

پینین فارینا یک شرکت طراحی خودرو و بدنه‌سازی ایتالیایی است که فعالیت‌های مختلفی را در این صنعت انجام داده است. در مورد ۲ خودروی ترکیه نیز باید گفت که شباهت‌های غیر قابل انکاری میان کراس‌اوور توگ و پینین فارینا وجود دارد. البته برند توگ نیز اعلام کرده که همکاری‌هایی در این زمینه با پینین فارینا داشته است. آخرین چیزی که از پینین فارینا شنیده‌ایم این بوده که در حال کار روی طراحی یک خودروی مفهومی با یک گروه از هنگ کنگ است که در زمینه خودروهای هیبرید فعالیت می‌کنند. در مورد سدان مفهومی پنین فارینا نیز که H600 نام دارد نیز می‌توان گفت باز هم به مدل سدان توگ شباهت دارد.

 

کراس‌اوور و سدان مفهومی پینین فارینا به ترتیب مربوط به سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷ هستند. با در نظر گرفتن تمام این موارد، سوالی در ذهن مخاطبان نقش می‌بندد که آیا توگ، تولیدکننده محصولات پینین فارینا خواهد بود؟ این شرکت ایتالیایی پیش از این گفته که در حال همکاری با چند شرکت دیگر است و همچنان در مورد این قضیه ابهاماتی مطرح است و باید منتظر ماند و دید که در آینده چه اطلاعات دیگری از این همکاری و جزئیات آن منتشر خواهد شد.

منبع خبر: