جمعه, 10 فروردین 1403
منو اصلی

 

آنچه باید بدانید.

 

چگونه از درگیر شدن با افسردگی در محل کار جلوگیری کنیم

بنا بر آمارها، محل کار مهم ترین مکانی محسوب می شود که می تواند زمینه ابتلا به افسردگی را در فرد ایجاد کند. به همین خاطر نیز ضروری است تا اقدامی را برای حفظ سلامتی خود انجام دهید. فراموش نکنید که همواره پیشگیری، بهتر از درمان بوده و ابتلا به این بیماری می تواند به صورت کامل موقعیت شغلی شما را نابود سازد. در همین راستا به بررسی پنج اقدام موثر خواهیم پرداخت.  

1-مطالعه کنید

هیچ چیز به اندازه کتاب نمی تواند افراد را به آرامش برساند. به همین خاطر نیز توصیه می شود تا پس از آنکه حس بدی را به دست آوردید مقداری مطالعه داشته باشید. در این رابطه ابدا حجم مطالعه مدنظر نبوده و تنها مهم است که برای مدتی از شرایط فعلی فاصله بگیرید. همچنین در انتخاب کتاب تنها به نوع سلیقه خود توجه داشته باشید. جالب است بدانید که بنا بر تحقیقات انجام شده، میزان ابتلا به افسردگی در بین افراد کتاب باز، بسیار پایین است.

2-تحرک داشته باشید

این امر که مشغول به انجام کاری نباشید، بدون شک باعث خواهد شد تا ذهن شما به سمت افکاری سوق داده شود که ممکن است تاثیر بسیار بدی را در روحیه شما به همراه داشته باشد، با این حال این امر به معنای کار کردن مدام نبوده و شما می توانید بخشی از زمان استراحت خود را به قدم زدن در پارک نزدیک محل کار خود اختصاص دهید. همچنین در ادیان مختلف روش های متفاوتی برای خالی کردن ذهن و کسب آرامش وجود دارد. برای مثال در تبت، کاسه ای ساخته می شود که پیروان آیین بودا بر این باور هستند که ضربه زدن به آن باعث دور شدن افکار منفی از ذهن و در اصطلاح پاکسازی خواهد شد. به همین خاطر می توانید چنین ابزاری را مورد آزمایش قرار دهید. همچنین این جمله را همواره به خاطر داشته باشید که بیش از 80درصد نگرانی های افراد هرگز اتفاق نخواهد افتاد.

3-به صورت مداوم از یک روانشناس کمک بگیرید

یکی از حقایق تلخ جهان این است که افراد برای بیماری های ساده خود که با کمی مراقبت نیز خوب خواهد شد، سریعا به پزشک مراجعه می کنند، با این حال برای سلامت روح خود ابدا برنامه ای ندارند. این امر در حالی است که ذهن نیز به اندازه جسم مهم بوده و می تواند در معرض انواع بیماری ها قرار گیرد. به همین خاطر نباید در این رابطه کوتاهی کنید. بدون شک مراجعه ماهانه به یک روانشناس، کمک خواهد کرد تا در صورت بروز نخستین نشانه های ابتلا به بیماری هایی نظیر افسردگی، به سرعت آن را برطرف کنید. همچنین ضروری است تا کمالگرایی را کنار بگذارید. درواقع رسیدن به بالاترین سطح کیفیت عملا غیرممکن بوده و در این رابطه جف بزوس(ثروتمندترین فرد جهان) اعلام کرده است که برای تصمیم‎گیری های خود تنها به 70درصد اطمینان نیاز دارد.

4-نه گفتن را حق طبیعی خود بدانید

این امر که تصور کنید که باید به پاسخ های دیگران جواب مثبت را بدهید، باعث خواهد شد عملا انجام هیچ برنامه ای میسر نباشد. این امر فشار بیش از حدی را بر روی شما خواهد داشت. به همین خاطر نیز لازم است تا نه گفتن را حق طبیعی خود دانسته و هیچ چیز را مهم تر از آرامش خود تصور نکنید. همچنین فراموش نکنید که انجام برخی از کارها نظیر ورزش مداوم و گوش دادن به موسیقی نیز در این زمینه موثر است.

5-میان کار و زندگی شخصی خود تعادل ایجاد کنید

شاید این امر را باید مهم ترین دلیل ابتلای کارمندان به افسردگی دانست. درواقع اگر از همان ابتدا در تلاش برای ایجاد تعادلی درست میان کار و زندگی شخصی خود نباشید، بدون شک پس از مدتی با انواع مشکلات مواجه خواهید شد که بیماری های روحی تنها یکی از آنها محسوب می شود. برای این موضوع خوشبختانه امروزه مقالات و سخنرانی های متعددی وجود دارد که می تواند شما را نسبت به تمامی اقدامات ضروری، آگاه سازد. همچنین فراموش نکنید که شما باید برای چندین سال فعالیت آماده باشید. به همین خاطر با فشار بیش از حد، موفقیت طولانی مدت خود را نابود نکنید.

در نهایت استفاده از تجربیات افراد مختلف، می-تواند راهنمای عمل بسیار خوبی برای شما باشد.

منبع خبر: