شنبه, 1 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

خبرگوناگون

 

شیشه‌های خودرویی هوشمند بی‌ام‌و، چه قابلیت‌هایی دارند؟

در نمایشگاه اخیر مربوط به ادوات و تجهیزات الکترونیکی موسوم به CES، شرکت بی ام و بر اساس فلسفه و نوع فکر خودش از آینده خودروها و حمل‌ونقل، تعدادی از آخرین فن‌آوری‌هایی که تولید کرده بود را به نمایش عمومی گذاشت. این خودروساز باواریایی، همچنین مطابق انتظارات کسانی که در این نمایشگاه شرکت کرده بودند، فن‌آوری‌های مربوط به خودروهای خودران را نیز در معرض دید مردم قرارداد.  

اکنون، یک گجت حیرت‌انگیز و تمام‌عیار دیگر از طرف بی ام و به نمایش گذاشته‌شده است که قرار است بر روی خودروهای نسل بعدی این شرکت که همان پرچم‌دارهای بی ام و برای آینده بوده و بانام iNext شناخته می‌شوند، استفاده گردد.

این فن‌آوری جذاب بی ام و کنترل هوشمند شیشه‌های خودرو بوده که می‌توان آن را نوعی شیشه بازتابشی دانست که توانایی فعال شدن هم به‌صورت دستی و هم به‌صورت اتومات را داشته تا بتوانند فضای داخل کابین را تا جای ممکن، راحت و جذاب بگردانند. حتی در خودروهایی که از سامانه‌های کنترل دما نیز استفاده می‌کنند نیز، اشعه‌ی زننده نور خورشید می‌توانند به‌صورت موقت، تنظیم دمایی داخل کابین را به هم بزنند.

اما با استفاده از کنترل هوشمند شیشه‌های خودرو، حسگرهای متفاوتی درگیر شده و توانایی این را پیدا می‌کنند تا در یک نقطه خاص از شیشه، این اشعه‌ی ناخوانده را از بین ببرند و اجازه ورود آن‌ها به درون کابین را ندهند. این بدان معناست که تنها نواحی خاصی از پنجره خودرو، این گرمای اضافی را جذب کرده و دما را به‌درستی تنظیم می‌کند.

درست در نقطه مقابل نیز، اگر خودروی iNext بی ام و از درون تونلی که هیچ‌گونه نور طبیعی خورشید در آن وجود ندارد عبور کند، این سیستم غیرفعال می‌شود. درواقع می‌توان گفت که اگر این فناوری قرار باشد به مرحله تولید نهایی رسیده و در خودروهای iNext این شرکت قرار بگیرند، می‌توانند یک پیشرفت دلپذیر در راستای کنترل دمایی داخل کابین به شمار بیایند.

این فن‌آوری، تنها یک قطعه دیگر از پازل جذاب خودروهای iNext این شرکت تا زمانی هستند که بی ام و به‌صورت رسمی از شاسی‌بلند این نسل رونمایی کند. به‌علاوه احتمال وجود کنترل هوشمند شیشه‌های خودرو، گزارش‌های اخیر نشان می‌دهند که نسخه نهایی از خودروهای نسل iNext، دارای دو عدد موتوربرقی بوده که می‌توانند به‌صورت ترکیبی، قدرتی معادل 500 اسب بخار ایجاد کنند. همچنین به‌عنوان یک رهبر فنّاورانه، این خودروی برقی، از سامانه سطح 3، فن‌آوری نیمه خودران بهره خواهد برد.

 

منبع خبر: