جمعه, 10 فروردین 1403
منو اصلی

 

 

برف‌پاک‌کن‌های خلاقانه تسلا با مصرف برق کم!

به احتمال زیاد آخرین چیزی که درباره یک خودرو به فکر شما می‌رسد برف‌پاک‌کن آن است ولی تسلا به این هم‌ فکر کرده و سیستم جدیدی را اختراع نموده است.  

 اصول اساسی برف‌پاک‌کن‌ها طی سالیان طولانی تغییر چندانی نداشته است. یک موتور کوچک که تیغه‌ها را روی شیشه جلو حرکت می‌دهد. البته تیغه‌های برف‌پاک‌کن رفته رفته پیشرفته‌تر شده‌اند زیرا خودروسازان یاد گرفته‌اند چگونه تماس بهتری بین شیشه جلو و تیغه برف‌پاک‌کن‌ها ایجاد کنند؛ اما پتنت جدید تسلا کاملاً به سطح پیشرفته‌ای رسیده است.

از اختراع تسلا به عنوان سیستم برف‌پاک‌کن الکترومگنتیک برای شیشه جلوی خودرو نام برده شده است. این طراحی تک تیغه کارایی و ظاهر بهتری داشته هرچند به نظر می‌رسد از دو تیغه هم می‌توان در آن استفاده کرد. این سیستم از الکترومگنت و ریل‌های هدایتی استفاده می‌کند. برای درک بهتر این سیستم می‌توانید قطارهای مغناطیسی پرسرعتی را در نظر بگیرید که با شتاب و راندمان بالا از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر جابجا می‌شوند.

طراحی تسلا شامل بلوکی چسبیده به بازوی برف‌پاک‌کن و تیغه‌ی آن است. این بازو به دو ریل هدایتی متصل بوده تا سیستم را در جای خود نگه داشته و از تماس تیغه‌ها با شیشه‌ی جلو اطمینان حاصل شود. بلوک پایه و اساس حرکت بازو و تیغه است زیرا بلوک یاد شده یک دست از آهن‌رباهای احاطه شده توسط پیچه‌ی الکترومغناطیسی را حرکت می‌دهد. زمانی که جریان الکتریکی از آهن‌ربا و پیچه بگذرد بلوک در طول شیشه جلو حرکت خواهد کرد و بازو و تیغه نیز به همراه آن حرکت خواهند نمود.

این سیستم برای خودرویی الکتریکی مهم است زیرا برف‌پاک‌کن قدرت کمتری از باتری را مصرف خواهد کرد. تسلا می‌گوید قطعات مکانیکی برف‌پاک‌کن‌های سنتی حداکثر اصطکاک را ایجاد کرده و به همین خاطر نیازمند قدرت بیشتر برای حرکت بازو و متعلقات آن خواهد بود. الکترومگنت ها اساساً اصطکاکی ندارند بنابراین تنها اصطکاک موجود در این سیستم به ریل‌های هدایتی مربوط می‌شود. این کاهش مصرف برق باعث افزایش برد خودرو خواهد شد.

تسلا زمان طراحی سیستم برف‌پاک‌کن نوین خود به سیستم اتوپایلوت هم فکر کرده است. موضوع این است که سیستم‌های برف‌پاک‌کن سنتی به اندازه سیستم جدید تسلا قوی نیستند. این برف‌پاک‌کن‌های سنتی می‌توانند به مرور زمان مستهلک شده و کارایی آن‌ها کاهش یابد که نتیجه آن کاهش دید و اختلال احتمالی در کارکرد سیستم اتوپایلوت می‌باشد. دید بهتر برای دوربین‌ها و البته برای راننده ضروری است.

در نهایت باید گفت تسلا بهترین‌های خود را معرفی می‌کند. این شرکت به دنیا نشان می‌دهد خودروهای الکتریکی چه توانایی‌های دارند و به نظر می‌رسد در آینده جزئیات بیشتری از این سیستم منتشر خواهد شد.

منبع خبر: