جمعه, 31 فروردین 1403
منو اصلی

 

آنچه باید بدانید

 

کاهش استرس کاری با ساده ترین راهکارها

استرس به یکی از بخش های غیرقابل تفکیک زندگی روزمره افراد تبدیل شده است. این امر خصوصا در محیط های کاری احتمال رشد بالاتری را دارد، با این حال تعداد افراد کمی برای کاهش آن اقداماتی را انجام می دهند. علت این امر نیز به این خاطر است که تصوری اشتباه وجود دارد که برای رفع چنین مشکلاتی نیاز به هزینه های گزاف و یا تغییراتی بزرگ است که عملا غیرممکن خواهد بود، با این حال واقعیت کاملا متفاوت بوده و شما با راهکارهایی بسیار ساده نیز می توانید در این رابطه گام-های سودمندی را بردارید  

در این راستا قصد معرفی راهکارهایی را دارم که از تجربه شخصی خودم به دست آمده و تاکنون برای بسیاری از افراد نتیجه بخش بوده است. فراموش نکنید که تداوم استرس، در نهایت منجر به افسردگی خواهد شد که این امر حتی سلامت جسمی شما را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. به همین دلیل ضروری است استرس را تا حد امکان کاهش دهید. بدون شک چهار موردی که قصد معرفی آنها را دارم، می تواند کمک بسیار خوبی در این خصوص باشد.

1-اهدافی واقع گرایانه داشته باشید

کاهش استرس کاری

این امر که در تمام مراحل زندگی خود اهدافی واقع گرایانه داشته باشید، باعث خواهد شد تا در مسیری درست گام برداشته و توقعات بیش از حد، منجر به بروز استرس نشود. برای این موضوع، خودشناسی مهم ترین اقدام محسوب شده و لازم است تا اهداف بسیار بزرگ خود را تا حد امکان به چند اقدام کوچک تر تقسیم کنید. این امر باعث می شود تا دستاوردهای شما افزایش پیدا کرده و روحیه بهتری را برای ادامه کار داشته باشید. فراموش نکنید که جهان پر از فرصت های مختلف است، با این حال این امر به معنای آن نخواهد بود که شما باید به همه آنها دسترسی پیدا کنید. به همین خاطر نیز ضروری است تا هدفی مشخص را برای خود داشته باشید و بر روی آن متمرکز بمانید. برای همین یک هدف خود نیز باید منطقی رفتار کرده و از فشار آوردن بیش از حد جلوگیری کنید. فراموش نکنید که این شیوه رفتاری خصوصا اگر یک کارآفرین باشید، باعث خواهد شد تا هیچ فردی تمایل به همکاری با شما را نداشته باشد، با این حال اگر به صورت منطقی رفتار کنید، به مرور زمان شایستگی قرار گرفتن حتی در بالاترین نقاط را نیز پیدا خواهید کرد. در این رابطه بهتر است تا همه چیز را مکتوب کرده و از مشورت گرفتن از سایرین خودداری نکنید. این امر باعث می شود تا در بهترین مسیر گام بردارید. درواقع یکی از دلایل اصلی بروز استرس، توقعات نابجا محسوب می شود.

2-زمان خود را مدیریت کنید

کمبود وقت یکی دیگر از دلایل بسیار شایع بروز استرس محسوب می شود. به همین خاطر نیز ضروری است تا به این باور دست پیدا کنید که شما زمان کافی برای پرداختن به همه چیز را در اختیار ندارید. به همین خاطر مسئله ای تحت عنوان هزینه فرصت شکل خواهد گرفت. درواقع شما باید اولویت های خود را مشخص کرده و بر طبق آن برنامه ریزی کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که همواره راهکارهای جدیدی برای استفاده بهتر از زمان در دسترس ارائه می شود که لازم است تا در این حوزه مطالعه مداومی را داشته باشید. برای مثال امروزه استفاده از زمان های مرده، بسیار مطرح است. برای مثال در حین رانندگی، شما می توانید به یک پادکست گوش دهید. همچنین توجه به قانون پارتو نیز می تواند مدیریت زمان شما را متحول سازد. طبق این قانون، 80درصد از نتایج تنها از 20درصد فعالیت ها به دست می آید. شناخت این 20درصد ها باعث می شود تا برنامه ریزی به مراتب کارآمدتری را داشته باشید. در نهایت توجه داشته باشید که هر چیزی اگرچه در ابتدا سخت به نظر می رسد، با این حال پس از مدتی به علت عادت کردن، دیگر متوجه سختی های آن نخواهید شد. در نهایت استفاده از تجربیات افراد مختلف در زمینه مدیریت زمان، اقدامی کاملا سودمندانه خواهد بود.

3-تعادلی را میان کار و زندگی شخصی خود ایجاد کنید

این امر که از زندگی شخصی خود غافل شوید، یکی دیگر از مواردی است که باعث کاهش استرس شما خواهد شد. درواقع دغدغه های ذهنی زیاد خود عاملی برای بروز این حس است. در این رابطه ضروری است تا وظایف خود در زندگی شخصی را نیز یادداشت کرده و به دنبال راهکارهایی برای آن باشید. درواقع شما باید در زندگی خود مرزهای مشخصی را داشته باشید تا هیچ یک از این دو بخش، فشاری را بر دیگری وارد نکند. برای مثال من به نحوی برنامه ریزی کرده ام که حداقل یک روز کامل را بتوانم در کنار خانواده خود باشم. با این حال تنها حضور کافی نبوده و لازم است تا برنامه ای برای افزایش کیفیت در کنار خانواده بودن نیز داشته باشید. در نهایت توجه داشته باشید که همواره احتمال بروز اتفاقاتی خارج از برنامه وجود دارد. به همین خاطر زمان خود را بیش از حد پر نکرده و احتمالات را نیز در نظر بگیرید. در نهایت معاینه های پزشکی و ورزش مداوم باعث می شود از شرایط بیماری فاصله بگیرید. درواقع افراد تحت این شرایط افکار منفی بیشتری را خواهند داشت.

4-به خودتان توجه داشته باشید

این امر که مراقب خودتان باشید، زمینه های استرس را با کاهشی شدید مواجه خواهد ساخت. برای مثال تصور غلط بسیاری از افراد این است که برای موفقیت باید خواب خود را کاهش دهند، با این حال واقعیت این است که این اقدام در درازمدت تنها باعث بیماری و کاهش راندمان کاری شما خواهد شد. به همین خاطر ضروری است تا همواره خواب کافی داشته باشید. این امر به معنای امکان شروع روزی پرانرژی خواهد بود. همچنین با توجه بیشتر به خود، متوجه بسیاری از اقداماتی خواهید شد که در نهایت زمینه های بروز استرس را تشدید خواهد کرد. برای مثال آخرین نتایج تحقیقات نشان می دهد که حتی رژیم غذایی ناسالم نیز می تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد. با انجام این اقدام متوجه کاهش چشمگیر میزان نگرانی های روزمره خود خواهید شد. در نهایت اگر عادت های نادرست نظیر وابستگی به شبکه های اجتماعی و برنامه های تلویزیونی را کاهش دهید، نه تنها زمان بیشتری را در اختیار خواهید داشت، بلکه طبق تحقیقات از دو عامل بروز استرس و افسردگی دور خواهید شد.

5-مشورت بگیرید

شما می توانید با همکاران، رئیس شرکت، مربی های رشد شخصی و روانشناس ها در این رابطه صحبت کرده و از نظریات آنها استفاده کنید. درواقع بسیاری از افراد تمایل دارند تا تغییر کنند، با این حال عدم آگاهی از بهترین روش ها در این رابطه می تواند آنها را در مسیری قرار دهد که چندان مناسب نبوده و آنها را با مشکلاتی مواجه خواهد ساخت. به همین خاطر از صحبت کردن در رابطه با مشکلات خود و کمک گرفتن از سایرین واهمه نداشته باشید. درواقع هر مشکلی را می توان با این سیاست برطرف کرد.

در نهایت توصیه می شود تا این پنج روش را اولویت های اول خود قرار دهید پس از آن به دنبال راهکارهای بیشتری باشید. این امر بهترین نتیجه را برای شما به همراه خواهد داشت.

منبع خبر: