جمعه, 31 فروردین 1403
منو اصلی

 

 

نگاهی به گیربکس جدید و پیشرفته هیوندای و کیا

خودروهای چشم دار جدید نیستند! چندین سال است که سیستم کنترل بدنه جادویی مرسدس برای اسکن جاده‌ی پیش رو معرفی شده و می‌تواند تغییرات سطح جاده را بررسی نموده و سیستم تعلیق را برای عبور بهتر از روی ناهمواری‌ها تنظیم کند. پیش از آن نیز حسگرهای پارک باعث شده‌اند رانندگان زیادی شرمنده نشده و توسط اطرافیان مسخره نشوند!  

هم‌اکنون هیوندای و کیا توانایی بررسی محیط اطراف خودرو را در گیربکس قرار داده‌اند. این خودروسازان کره‌ای ادعا می‌کنند اولین سیستم تعویض ارتباطی دنیا با تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات را برای خودروسازان درون‌سوز تولید کرده‌اند.

با تولید این گیربکس 40 اختراع جدید ثبت شده است. موضوع مهم اینکه گیربکس و سیستم یاد شده جاده را با استفاده از دوربین‌ها و رادارها اسکن کرده و به همراه سیستم ناوبری، داده‌های ترافیک، پیچ‌ها و… با واحد کنترل گیربکس ارتباط برقرار خواهد کرد. همچنین فاصله‌ی خودرو با خودروهای پیش رو نیز در داده‌ها دخیل خواهد بود.

این سیستم با استفاده از تمامی اطلاعات خواهد توانست بهترین تعویض دنده‌ها را فراهم کند. بنا به گفته هیوندای و کیا، در جاده‌هایی که پیچ‌های زیادی داشته، سرعت تعویض دنده‌ی خودروهای مجهز به این سیستم جدید حدود 43 درصد کاهش یافته است.

دیگر مزیت این سیستم مدرن شامل کاهش 11 درصدی استفاده از ترمزها بوده و با رسیدن به بزرگراه شاهد انتخاب حالت رانندگی اسپورت برای بهترین شتاب‌گیری خواهید بود. وقتی‌که وارد جاده‌ای دیگر شوید حالت رانندگی قبلی دوباره انتخاب خواهد شد. اگرچه توسعه چنین سیستمی بسیار پیچیده به نظر می‌رسد اما کاملاً منطقی و توجیه‌پذیر است.

سواری کاراتر تنها زمانی انجام خواهد شد که ما بی‌وقفه تغییرات پیش رو را ببینیم اما اینکه بررسی وضعیت جاده‌ی پیش رو در چه زمانی انجام شود مهم است.

اگرچه ما زمان معرفی این سیستم را نمی‌دانیم اما در تصاویری که هیوندای منتشر کرده جدیدترین نسل سوناتا از این گیربکس استفاده نموده و بنابراین احتمال دارد این خودرو جزو اولین محصولات مجهز به تکنولوژی موردبحث باشد.

منبع خبر: