شنبه, 1 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی گفت:

 

دولت یک‌سال پایانی خود را می‌گذراند و مجلس راهی جز تعامل با دولت برای حل مشکلات ندارد.

روزنامه آرمان ملی در گفت وگویی با سیدحسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی آورده: شکل تعامل احتمالی دولت روحانی در یک‌سال پایانی با مجلس یازدهم از مسائلی است که بسیاری از فعالان سیاسی و صاحب‌نظران نسبت به آن دغدغه دارند.  

در کنار حدس‌هایی که در مورد اختلاف مجلس و دولت زده می‌شود برخی هم معتقدند مشکلات امروز کشور به قدری بحرانی و عدیده است که فرصتی برای منازعات سیاسی باقی نمی‌ماند. سیدحسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در این خصوص به «آرمان ملی» گفت: دولت یک‌سال پایانی خود را می‌گذراند و مجلس راهی جز تعامل با دولت برای حل مشکلات ندارد. درواقع تنها با یکپارچگی همه نهادها و تعاملی اساسی می‌توان به اقتصاد کمک کرد. «آرمان ملی» در گفت‌وگو با حسین مرعشی به ابعاد بیشتری از این موضوع پرداخته است.

مهم‌ترین اولویت مجلس یازدهم در ابتدای کار و با توجه به شرایط کشور چه مولفه‌هایی باید باشد؟

اولویت مجلس یازدهم و نمایندگان آن باید روبه‌رویی با واقعیات باشد. نمایندگان در ابتدای کار باید نشان بدهند هدف‌دار و متحد هستند یا همین جریان پیروز هم به فراکسیون‌های مختلف تبدیل می‌شود. آرزوی دوستان اصولگرایان همیشه حاکمیت یکپارچه بوده و باید ببینیم مجلس این آرزوی آنها را محقق می‌کند یا خیر.

در شرایط بحران فعلی چه برنامه‌های اقتصادی باید اهم و مهم قرار گرفته شود تا مجلسی کارآمدتر در راس باشد؟

اولویت‌های کشور متفاوت است اما مهم‌ترین موضوع امروز همین ویروس تازه‌وارد کرونا است که به یک موضوع هم خلاصه نمی‌شود چراکه آثار سنگینی که روی اقتصاد کشور و جهان داشته از مسائل مهم امروز است. پیش‌بینی‌ها مبنی بر این است که در بحران پساکرونا رشد اقتصادی ایران و جهان منفی می‌شود و حتی کشور آمریکا هم از این آثار مصون نیست. از جمله بحران‌های پساکرونا این است که اثری منفی روی تقاضا در بازارهای جهانی می‌گذارد، نفت پتروشیمی و صنایع وابسته به آن هم آسیب زیادی از بحران کرونا می‌بینند. در ایران بخش خدمات لطمه بسیاری خورده است. بقیه بخش‌های بازار جهانی ایران هم چه در صنعت فولاد و چه مس و پتروشیمی آسیب دیده‌اند و بیکاری هم تشدید شده است.

مهم‌ترین تعاملی که مجلس آینده باید با دولت داشته باشد حول محور چه موضوعی است؟

دولت و مجلس باید با تعامل با یکدیگر برای برداشتن تحریم‌ها و ارتباط با جامعه بین‌الملل پیش‌قدم شوند و تحریم‌ها شکسته شوند تا مجدد به بازارهای نفت برگردیم و درآمدهای نفتی در دسترس ما باشد. باید بتوانیم ضرباتی که کرونا به بازار جهانی وارد کرده و پیکره اقتصاد ما هم از آن بی‌تاثیر نیست را جبران کنیم. درنهایت باید با شکستن و لغو تحریم‌ها اقتصاد کشور را بازسازی کنیم.

با توجه به برخی رفتارهای نمایندگان مجلس یازدهم قبل از ورود بهارستان و تهدیدهای مکرر به بعضی اقدامات در خصوص دولت، فکر می‌کنید تحقق این امر امکان‌پذیر باشد؟

لغو تحریم‌ها و ارتباط با جوامع بین‌الملل نیاز امروز کشور و اقتصاد است. اگر دوستان اصولگرا می‌خواهند پیروزی‌های بیشتری را جشن بگیرند باید در این راستا حرکت کنند و با مسائل کشور واقعی برخورد کنند. شعار و این‌گونه رفتارها فقط مختص به انتخابات و بسیج هواداران است، جریان پیروز در انتخابات مجلس باید از شعار عبور کند و وارد اداره واقعی کشور بشود.

با این تفاسیر برخی شعارها باتوجه به نیازهای امروز مردم رنگ و بوی پوپولیسم می‌گیرند، تکرار این پیشامد از دیدگاه شما چه آسیب‌هایی را به سیاست کشور و اعتماد عمومی وارد می‌کند؟

همه مسئولان کشور در حال حاضر، از بالاترین تا پایین‌ترین رده باید با واقعیات کشور را اداره کنند و هرکس پست مدیریتی دارد باید برهمین اساس پیش برود. واقعیت امر این است که امروز حدود ۳۰ تا ۵۰ میلیارد درآمد نفتی را از دست داده‌ایم و اقتصاد کشور در نبود این منابع ضرر و زیان‌های زیادی متحمل شده است. نمایندگان باید بدانند پوپولیسم و این رفتارها به درد انتخابات می‌خورد و بعد از انتخابات کاربردی ندارد و تنها حل مسائل باید مدنظر باشد.

درخصوص تعامل مجلس و دولت و نحوه رویارویی آنها چه پیش‌بینی‌ای دارید؟

دولت یک‌سال پایانی خود را می‌گذراند و مجلس راهی جز تعامل با دولت برای حل مشکلات ندارد. درواقع تنها با یکپارچگی همه نهادها و تعامل اساسی می‌توان به اقتصاد کمک کرد./ا

منبع خبر: