جمعه, 7 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

 

رازهای فروش موفق

فروش یکی از مهم‎ترین مسائل هر شرکتی محسوب می‎شود. بدون این بخش عملا بقا غیرممکن بوده و تمامی تلاش‎ها بدون دلیل خواهد شد. اگرچه تمامی افراد در این رابطه تلاش‎هایی را انجام می‎دهند، با این حال در صورت عدم آگاهی از بهترین روش‎های موجود، بدون شک بازنده میدان خواهید بود. این نکته را همواره به خاطر داشته باشید که در هیچ بازاری شما تنها نبوده و این موضوع باعث می‎شود تا در صورت عملکرد ضعیف شما، موقعیت برای سایر برندها کاملا مهیا شود.به همین خاطر ضروری است تا در این رابطه با دقت عمل بالایی رفتار کنید.  

در این راستا به بررسی 15 اقدام ضروری برای تجربه فروش بالا، خواهیم پرداخت.

1-اهداف خود را مشخص کنید

بدون هدف انجام هر کاری به شکل صحیح و نتیجه‎بخش عملا غیرممکن بوده و این مسئله باعث خواهد شد تا تمامی تلاش و هزینه شما با نتیجه لازم همراه نباشد. در این راستا توصیه می شود که قبل از هر اقدامی اهداف خود از حضور در بازار را تعیین کنید با طی کردن این مرحله شما قادر خواهید بود تا استراتژی‎های خود برای رسیدن به هر یک از آنها را طرح‎ریزی کنید. این امر کمک خواهد کرد تا تمامی اقدامات شما کاملا اصولی و بر طبق یک برنامه درست پیش برود.

2-محصول خود را بشناسید

شما باید بالاترین سطح اطلاعات را در رابطه با محصولی که قصد فروش آن را دارید، داشته باشید این امر کمک خواهد کرد تا امکان جلب توجه فراهم شود. این امر در حالی است که در حال حاضر بسیاری از افراد اقدام به فروش محصولی می کنند که در رابطه با آن اطلاعات لازم را ندارند. شاید به این خاطر است که شرکت‎هایی که خود تولیدکننده و فروشنده یک محصول هستند، معمولا موفق‏تر ظاهر می‏شوند. در این راستا توصیه می شود تا زمانی را صرف شناخت کامل محصول خود کنید. این امر شامل حتی کوچک‎ترین اطلاعات نیز می شود. پس از طی کردن این مرحله شما قادر به شناسایی روش درست تبلیغ محصولات خواهید بود.

3-نیاز جامعه هدف را بشناسید

آیا شما درست در راستای رفع حداقل یک نیاز مخاطب هستید؟ اگر پاسخ به این سوال منفی است، توصیه می‎شود تا پا را فراتر نگذاشته و بازنگری جدی را انجام دهید. درواقع محصول شما باید ارزش کافی را داشته باشد در غیر این صورت حتی بهترین تبلیغات و تکنیک های فروش نیر قادر نخواهد بود که موفقیت طولانی مدت را برای شما به همراه داشته باشد. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که اقدامات شما در این بخش تنها به خود محصول محدود نبوده و شما می‎توانید با ایجاد یک تفاوت جذاب در شیوه خدمت‎رسانی به مشتری نیز در این رابطه کاملا موفق ظاهر شده و در مقایسه با سایر رقبا در جایگاه بالاتری قرار گیرید

4-جذابیت داشته باشید

بسیاری از برندها به نحوی اقدام به فروش محصول خود می‎کنند که ابدا برای مخاطب حتی کوچک ترین جذابیتی را نداشته و این مسئله باعث می‎شود که علی رغم تلاش‎های قابل توجه، نتیجه خوبی را به دست نیاورند. به همین خاطر توصیه می‎شود که تا حد امکان جذابیت ایجاد کنید. برای مثال استفاده از افراد مشهور به عنوان سفیر و معرف برند، یکی از ساده‎ترین این اقدامات محسوب می‎شود. این اقدام باعث خواهد شد تا دیگر صرفا کیفیت و یا قیمت محصول، معیار خرید نباشد. برای مثال پس از عرضه سری فیلم‎های جیمز باند، میزان استقبال از محصولات برند خودروسازی استون مارتین افزایش خیره‎کننده‎ای را پیدا کرد. درواقع ایجاد یک جذابیت باعث می شود تا بسیاری از نقص‎های موجود دیگر مورد توجه قرار نگیرد. بدون شک با کمی خلاقیت می توانید در این رابطه اقدامات بسیار خوبی را انجام دهید. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که توجه به اقدامات انجام شده از سوی سایر برندها نیز می‎تواند به شما ایده‎های جدیدی را بدهد. برای مثال ممکن است یک برند خارج، اقدامی را انجام داده باشد که شما می توانید با پیاده‎سازی آن در کشور خود، نتایج بسیار خوبی را به دست آورید. برای تکمیل اطلاعات خود نیز در این رابطه بهتر است تا مقالات موجود در رابطه با چگونگی ایجاد جذابیت برای یک محصول را مطالعه کنید.

5-تمرکز خود را حفظ کنید

حیطه کاری شما باید کاملا مشخص باشد در غیر این صورت مخاطب قادر نخواهد بود تا ارتباط لازم را با شما برقرار سازد. به همین خاطر توصیه می شود که یک بازار مشخص برای خود داشته باشید. این امر باعث خواهد شد تا فرصت حرفه‎ای شدن در آن را پیدا کنید. این امر در حالی است که اگر بخواهید دائما حوزه کاری خود را عوض کنید، بدون شک در بهترین حالت در هر یک از آنها تنها یک سطح معمولی را خواهید داشت. این نکته را همواره به خاطر داشته باشید که در ابتدای شروع کار خود با مشکلاتی مواجه خواهید شد و حتی ممکن است درآمد قابل توجهی را به دست نیاورید. با نگاهی به نقطه شروع تمامی برندهای مطرح حال حاضر، پی به درستی این گفته خواهید برد. در نهایت توجه داشته باشید که بهتر است تا حداقل یک مشاور باسابقه در کنار خود داشته باشید. این امر باعث خواهد شد تا ریسک کاری شما با کاهشی چشمگیر مواجه شود.

6-قیمت‎گذاری درستی را داشته باشید

بدون شک تا زمانی که به یک برند محبوب تبدیل نشده باشید، افراد هزینه بالایی را برای شما پرداخت نخواهند کرد. به همین خاطر بسیار مهم است که قیمت شما کاملا رقابتی باشد. این موضوع باعث خواهد شد تا ضمن تضمین فروش، همه چیز به صورت مرحله‎ای رشد کند. در این رابطه ضروری است که در ابتدای کار خود هزینه کمتری را در مقایسه با سایر رقبای خود ارائه دهید، با این حال فراموش نکنید که این اقدام شما نباید باعث شود که از کیفیت کار شما کاسته شود. به همین خاطر ضروری است تا حتی کیفیت بالاتر از استاندارد بازار را نیز داشته باشید. این امر درست اقدامی است که برندی نظیر هوآوی به لطف آن، اکنون به یکی از سه برند اصلی حوزه تولید گوشی‎های هوشمند تبدیل شده است.

7-آنالیز داشته باشید

شما باید تمامی اطلاعات خود و اوضاع بازار را مورد ارزیابی قرار دهید. این مسئله بر روی تصمیم‎های آتی شما نقش بسیار تعیین‎کننده ای را خواهد داشت. در این راستا شما به تیمی برای این کار نیاز خواهید داشت. علت این مسئله به این خاطر است که حتی گردآوری اطلاعات نیز امری سخت خواهد بود. در نهایت توصیه می‎شود که اطلاعات خود را به صورت آمار درآورید. این مسئله کمک خواهد کرد تا امکان مقایسه نیز فراهم باشد. همچنین با استفاده از همین اطلاعات، شما قدرت پیش‎بینی آینده را نیز به دست خواهید آورد.

8-زنجیره تامین خود را شکل دهید

حتی در بهترین حالت ممکن نیز قادر نخواهید بود تا همه چیز را به تنهایی تولید کنید. به همین خاطر بسیار مهم است که برندهای مناسبی را برای تامین نیاز خود پیدا کنید. با تکمیل این بخش شما هیچ‎گاه با مشکل جدی مواجه نشده و وجود کافی محصول، باعث می‎شود تا در کمترین زمان ممکن، محصولات را در اختیار افراد قرار دهید. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما باید در زمینه فروش کاملا آینده‎ نگرانه رفتار کنید. در غیر این صورت حتی قادر به پایان رساندن سال اول فعالیت خود نیز نخواهید بود.

9-ارزش‎سازی داشته باشید

چه دلیلی وجود دارد که افراد شما را به جای برندی دیگر انتخاب کنند؟ درواقع شما باید چندین دلیل و ارزش برای خود داشته باشید. برای این موضوع توصیه می‎شود که نگاهی به برندهای موجود در بازار داشته باشید. همچنین این امر که خود را از نگاه مشتری مشاهده کنید، کمک خواهد کرد تا اقدامات شما کاملا موردپسند آنها قرار گیرد. در نهایت فراموش نکنید که حتی ایده‎های به ظاهر ساده، در صورتی که به خوبی پرداخته شوند، می‎توانند راهکاری طلایی باشند.

10- شیوه‎های متنوعی را در دستور کار خود قرار دهید

اگر تنها بخواهید با اتکا بر یک روش به کار خود ادامه دهید، بدون شک نتیجه خوبی را به دست نخواهید آورد. علت این امر به این خاطر است که شرایط بازار همواره در حال تغییر بوده و مشتریان نیز از یک سلیقه یکسان برخوردار نیستند. به همین خاطر شما باید در شیوه‎های فروش خود تنوع لازم را داشته باشید. همچنین توصیه می‎شود که از فروش آنلاین غافل نشده و در شبکه‎های اجتماعی نیز حضور پررنگی را داشته باشید.

11-انعطاف داشته باشید

این بخش مخصوص رویارویی با مشتری بوده و لازم است تا انعطاف بالایی را داشته باشید. برای مثال ممکن است نیاز باشد که سریعا شما شیوه رفتاری خود را عوض کرده و یا شدیدترین انتقادها را تحمل کنید. تحت این شرایط اگر بخواهید طبق یکسری اصول از پیش تعیین شده رفتار کنید، بدون شک ثمره فعالیت شما بهترین نخواهد بود. در این رابطه توصیه می‎شود تا اصول مذاکره و فروشندگی را در مقالات، کتاب ها و سخنرانی های موجود، مورد مطالعه قرار دهید. در نهایت اگر در برخورد با مشتری به نکته جالب و جدیدی برخورد کردید، الزامی است تا آن را یادداشت کنید. از این موارد می توان به عنوان راهنمای عمل برای موردهای مشابه دیگر استفاده کرد.

12- مشتری‎مداری را جدی بگیرید

شما باید تمامی تلاش خود را برای جلب رضایت مشتریان خود انجام دهید. در این رابطه ضروری است تا امکاناتی نظیر مرجوعی کردن کالا، گارانتی، پشتیبانی و… وجود داشته باشد. در این رابطه به هر میزان که خلاقیت بالاتری را داشته باشید، بدون شک نتیجه بهتری را نیز به دست خواهید آورد. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید هزینه‎ فرصت شما است. درواقع با پرداختن به یک اقدام، شما شانس خود را برای انجام فعالیت‎های دیگر از دست خواهید داد. به همین خاطر بسیار مهم است که اولویت را بر روی خواست مشتری قرار دهید. در این رابطه یک نظرسنجی ساده، کاملا کارساز خواهد بود. همچنین نوع رفتار با حتی بدترین انتقادات، شخصیت برند شما را نشان خواهد داد. به همین خاطر از آموزش مداوم تیم فروش، غافل نشوید.

13-قوانین را شخصی‎سازی کنید

بسیاری از قوانین وجود دارد که در صورت تلاش برای به اجرا گذاشتن بی‎نقص آن، به احتمال زیاد با مشکلات متعددی مواجه خواهید شد. علت این امر به این خاطر است که شرایط شما حتما با زمانی که یک قانون وضع شده است تفاوت‎هایی را خواهد داشت. به همین خاطر اگر تفاوت‎هایی را در آن اعمال نکنید، بدون شک با بدترین نتایج مواجه خواهید شد. همچنین فراموش نکنید که اگر در این زمینه ابداعاتی نیز داشته باشید، با رشدی چشمگیر مواجه خواهید شد. به همین خاطر صرفا به دنبال موارد موجود و تقلید نباشید.

14-CRM را جدی بگیرید

منظور از این بخش مدیریت ارتباط با مشتری است که بسیار حیاتی بوده و لازم است تا اصول آن را فرا گیرید. هدف آن نیز این است که نیازهای مشتری به بهترین شکل مدیریت شود. درواقع در موارد متعدد مشاهده شده است که به علت عدم توجه به میزان و زمان درست اضافه کردن یک خدمت جدید، سطح توقع مشتری به مراتب بیشتر از حد توان یک شرکت شده است. بدون شک برای عدم درگیرشدن با اینچنین شرایطی، یادگیری اصول این بخش ضروری خواهد بود. برای مثال شما باید فرق مدل استراتژیک و تعاملی را بدانید.

15-ذهنیت منفی را کنار بگذارید

این امر یک واقعیت است که در زمینه فروش، شما بارها با پاسخ‎های منفی مواجه خواهید شد. تحت این شرایط اگر ذهنیت منفی داشته باشید، خیلی زود ناامید می شوند. همچنین با چنین ذهنیتی شما بیشتر بر روی مشکلات تمرکز خواهید کرد. این امر در حالی است که جهان در دست مثبت‎اندیش‎ها بوده و برای این افراد عملا نقطه پایان و سدی واقعی وجود نخواهد داشت. علت این امر به این خاطر است که آنها بیشتر بر روی رفع مشکل تمرکز دارند.

منبع خبر: