- صفحه اصلی
- درباره ما
- شرکتهای مجموعه
- کرمان موتور
- خودروسازان بم
- آرمان موتور ارگ
- خدمات و تجارت بم خودرو
- عمران ارگ
- نگین بم
- مجموعه های خودرو مهر
- قوای محرکه کرمان خودرو
- توسعه و عمران ارگ
- سازمان مناطق گردشگری جهان
- کادک
- گروه اقتصادی کرمان خودرو
- کارگزاری کارآمد
- آرمان الکتریک
- خدمات بین المللی کرمان خودرو(K.VIS)
- شرکت واسپاری کرمان موتور
- شرکت تجارت بین المللی و پشتیبانی کرمان خودرو (KTL)
- اخبار
- ارتباط با ما
- آلبوم تصاویر
- خبرنامه الکترونیک
- سایر خدمات کرمان خودرو
بررسی میزان سود خودروسازان در سال 2019
وقتی افت سود را با رشد درآمدها مقایسه کنید این موضوع بیشتر به چشم خواهد آمد. در کل صنعت خودرو درآمد کلی 1.87 تریلیون یورویی را به دست آورد که نسبت به سال پیش یک درصد رشد را نشان میداد. نوسان و فشارهای ادامهدار روی صنعت خودرو باعث شده تلاشهای زیادی برای حفاظت از فروش و سوددهی شرکتها صورت گیرد و از جمله این موارد میتوان به تولید خودروهای گرانتر اشاره کرد؛ اما این موضوع چندان موفقیتآمیز نبوده است.
- چین به عنوان یک منبع
عواقب درآمد بیشتر و سود کمتر در سود عملیاتی خودش را نشان میدهد به گونهای که سود عملیاتی از 5.2 درصد در سال 2018 به 4.6 درصد در سال پیش کاهش پیدا کرده است. نتایج مالی نه چندان جالب خودروسازان در سال پیش به مشکلاتی در چین، آمریکا و اروپا مربوط است.
اول اینکه چین با برخی سیاستها میخواست مشتریان را به خرید خودروها ترغیب کند و این موضوع به نوعی روی اقتصاد فشار آورد. همچنین این کشور پهناور بهطور قابلتوجهی اقدام به کاهش یارانههای خرید خودروهایی با انرژیهای جدید کرد.
از آنجایی که چین 29 درصد فروش جهانی خودروها را تشکیل میدهد بنابراین کشوری کلیدی برای خودروسازان بزرگی همچون گروه فولکسواگن، هوندا، جنرال موتورز، دایملر و گروه ب ام و میباشد. هرگونه تغییر در اقتصاد چین میتواند تأثیر جهانی داشته باشد.
آمریکا و اروپا نیز پس از چندین سال پیاپی رشد اقتصادی نشانههایی از افت را نشان دادند. برخلاف چین، بازار خودروهای اروپا و آمریکا به حد رشد خود رسیده و بنابراین این میزان از نوسان را میتوان طبیعی قلمداد کرد.
البته افزایش فشارهای رگلاتوری در اروپا و همچنین وقوع جنگ تجاری آمریکا و چین باعث شده خودروسازان شرایط سختی را تجربه کنند. این دو بازار در کل 42 درصد فروش خودروها در سال 2019 را تشکیل دادهاند و البته خودروسازان دیگر در کشورهای هند، ایران، آرژانتین و ترکیه نیز چنین تکانه هایی را تجربه کردهاند. در کل 5.1 میلیون دستگاه خودرو در این کشور به فروش رفته که نسبت به یک سال پیش از آن افت 21 درصدی را نشان میدهد.
- داستان درآمد و سود فولکسواگن و تویوتا
گروه فولکسواگن نه تنها از نظر فروش بلکه از نظر درآمد نیز بزرگترین خودروساز دنیا در سال 2019 بوده است. این خودروساز آلمانی درآمد 252.6 میلیارد یورویی را گزارش کرده درحالیکه درآمد تویوتا 250.8 میلیارد یورو بوده است. درآمد هر دو غول خودروسازی دنیا نسبت به سال 2018 افزایش یافته و این امر نتیجه فروش بیشتر، ترکیب بهتر قیمت و درآمد بالاتر از فعالیتهای غیر خودرویی میباشد. البته از نظر عملکرد، دو شرکت فراری و تسلا توانستهاند رشد دو رقمی را بر جای بگذارند.
اما از نظر سود این تویوتاست که پیشرو بوده و سود عملیاتی 21.2 میلیارد یورویی را نشان داده و این امر حاکی از افزایش 1 درصدی نسبت به سال قبل از آن میباشد. به این ترتیب تویوتا به ازای هر خودرویی که فروخته سود عملیاتی 1976 یورویی به دست آورده و بالاتر از فولکسواگن و تمامی رقبای ژاپنی به جز ایسوزو قرار گرفته است. این نوسان تأثیر منفی روی تویوتا نداشته است. پرفورمنس خوب تویوتا را میتوان با توجه به محصولات هیبریدیاش توجیه کرد.
- داستان پولساز بودن فراری
با فروش 10131 دستگاهی در سال پیش فراری همچنان رتبهبندی سوددهی را به خود اختصاص داده است. پس از ثبت رکورد فروش در سال 2019، فراری سود عملیاتی 23.2 درصدی را گزارش کرده و سود هر خودروی آن فراتر از 86 هزار یورویی بوده است. استفاده سریع از تکنولوژیهای جدید، توانایی تطبیق با تغییرات بازار و دپارتمان بازاریابی عالی باعث شدهاند فراری مانور موفقیتآمیزی در این شرایط سخت داده باشد. موضوع احساسبرانگیز اینکه فراری این نتایج قابلتوجه را بدون تولید شاسیبلندی به دست آورده است.
تسلا در دنیای دیگری بوده و نسبت به بسیاری از رقبا مدل تجاری متفاوتی داشته است. معرفی تسلا مدل 3 به این شرکت کمک کرده تا حضور جهانی خود را گسترش داده و آمار فروشش را بالا ببرد. البته از آنجایی که تسلا مدل 3 ارزانتر از دیگر محصولات این برند است بنابراین درآمد آن به همین اندازه رشد نداشته است. تسلا هنوز در فاز گسترش بوده و به منظور رشد در بازار ضرر میدهد. به همین خاطر است که ضرر عملیاتی 61.6 میلیون یورویی برای تسلا در سال 2019 ثبت شده ولی خب این عملکرد نسبت به ضرر 346.4 میلیون یورویی سال 2018 بهتر شده است. به عبارت بهتر، تسلا به ازای فروش هر خودروی خود در سال گذشته 168 یورو ضرر کرده است.
- پیشبینی آینده
پیشبینی میشود صنعت خودرو در سال 2020 جدول سبزی نداشته باشد. همهگیری کرونا باعث شده بسیاری از شرکتها با بدترین شرایط مالی و اقتصادی روبرو شوند. اگر سال پیش وضعیت پیچیدهای وجود داشت اما وضعیت وحشتناکی حکم فرماست. علاوه بر این مورد، خودروسازان در اروپا با قوانین سخت گیرانه آلایندگی روبرو هستند و شاید جریمههای سنگینی را تحمل کنند.
اما سؤال این است: آیا خودروسازان خواهند توانست روی پای خود بایستند یا اینکه دولتها وارد میدان خواهند شد؟!
وقتی افت سود را با رشد درآمدها مقایسه کنید این موضوع بیشتر به چشم خواهد آمد. در کل صنعت خودرو درآمد کلی 1.87 تریلیون یورویی را به دست آورد که نسبت به سال پیش یک درصد رشد را نشان میداد. نوسان و فشارهای ادامهدار روی صنعت خودرو باعث شده تلاشهای زیادی برای حفاظت از فروش و سوددهی شرکتها صورت گیرد و از جمله این موارد میتوان به تولید خودروهای گرانتر اشاره کرد؛ اما این موضوع چندان موفقیتآمیز نبوده است.
- چین به عنوان یک منبع
عواقب درآمد بیشتر و سود کمتر در سود عملیاتی خودش را نشان میدهد به گونهای که سود عملیاتی از 5.2 درصد در سال 2018 به 4.6 درصد در سال پیش کاهش پیدا کرده است. نتایج مالی نه چندان جالب خودروسازان در سال پیش به مشکلاتی در چین، آمریکا و اروپا مربوط است.
اول اینکه چین با برخی سیاستها میخواست مشتریان را به خرید خودروها ترغیب کند و این موضوع به نوعی روی اقتصاد فشار آورد. همچنین این کشور پهناور بهطور قابلتوجهی اقدام به کاهش یارانههای خرید خودروهایی با انرژیهای جدید کرد.
از آنجایی که چین 29 درصد فروش جهانی خودروها را تشکیل میدهد بنابراین کشوری کلیدی برای خودروسازان بزرگی همچون گروه فولکسواگن، هوندا، جنرال موتورز، دایملر و گروه ب ام و میباشد. هرگونه تغییر در اقتصاد چین میتواند تأثیر جهانی داشته باشد.
آمریکا و اروپا نیز پس از چندین سال پیاپی رشد اقتصادی نشانههایی از افت را نشان دادند. برخلاف چین، بازار خودروهای اروپا و آمریکا به حد رشد خود رسیده و بنابراین این میزان از نوسان را میتوان طبیعی قلمداد کرد.
البته افزایش فشارهای رگلاتوری در اروپا و همچنین وقوع جنگ تجاری آمریکا و چین باعث شده خودروسازان شرایط سختی را تجربه کنند. این دو بازار در کل 42 درصد فروش خودروها در سال 2019 را تشکیل دادهاند و البته خودروسازان دیگر در کشورهای هند، ایران، آرژانتین و ترکیه نیز چنین تکانه هایی را تجربه کردهاند. در کل 5.1 میلیون دستگاه خودرو در این کشور به فروش رفته که نسبت به یک سال پیش از آن افت 21 درصدی را نشان میدهد.
- داستان درآمد و سود فولکسواگن و تویوتا
گروه فولکسواگن نه تنها از نظر فروش بلکه از نظر درآمد نیز بزرگترین خودروساز دنیا در سال 2019 بوده است. این خودروساز آلمانی درآمد 252.6 میلیارد یورویی را گزارش کرده درحالیکه درآمد تویوتا 250.8 میلیارد یورو بوده است. درآمد هر دو غول خودروسازی دنیا نسبت به سال 2018 افزایش یافته و این امر نتیجه فروش بیشتر، ترکیب بهتر قیمت و درآمد بالاتر از فعالیتهای غیر خودرویی میباشد. البته از نظر عملکرد، دو شرکت فراری و تسلا توانستهاند رشد دو رقمی را بر جای بگذارند.
اما از نظر سود این تویوتاست که پیشرو بوده و سود عملیاتی 21.2 میلیارد یورویی را نشان داده و این امر حاکی از افزایش 1 درصدی نسبت به سال قبل از آن میباشد. به این ترتیب تویوتا به ازای هر خودرویی که فروخته سود عملیاتی 1976 یورویی به دست آورده و بالاتر از فولکسواگن و تمامی رقبای ژاپنی به جز ایسوزو قرار گرفته است. این نوسان تأثیر منفی روی تویوتا نداشته است. پرفورمنس خوب تویوتا را میتوان با توجه به محصولات هیبریدیاش توجیه کرد.
- داستان پولساز بودن فراری
با فروش 10131 دستگاهی در سال پیش فراری همچنان رتبهبندی سوددهی را به خود اختصاص داده است. پس از ثبت رکورد فروش در سال 2019، فراری سود عملیاتی 23.2 درصدی را گزارش کرده و سود هر خودروی آن فراتر از 86 هزار یورویی بوده است. استفاده سریع از تکنولوژیهای جدید، توانایی تطبیق با تغییرات بازار و دپارتمان بازاریابی عالی باعث شدهاند فراری مانور موفقیتآمیزی در این شرایط سخت داده باشد. موضوع احساسبرانگیز اینکه فراری این نتایج قابلتوجه را بدون تولید شاسیبلندی به دست آورده است.
تسلا در دنیای دیگری بوده و نسبت به بسیاری از رقبا مدل تجاری متفاوتی داشته است. معرفی تسلا مدل 3 به این شرکت کمک کرده تا حضور جهانی خود را گسترش داده و آمار فروشش را بالا ببرد. البته از آنجایی که تسلا مدل 3 ارزانتر از دیگر محصولات این برند است بنابراین درآمد آن به همین اندازه رشد نداشته است. تسلا هنوز در فاز گسترش بوده و به منظور رشد در بازار ضرر میدهد. به همین خاطر است که ضرر عملیاتی 61.6 میلیون یورویی برای تسلا در سال 2019 ثبت شده ولی خب این عملکرد نسبت به ضرر 346.4 میلیون یورویی سال 2018 بهتر شده است. به عبارت بهتر، تسلا به ازای فروش هر خودروی خود در سال گذشته 168 یورو ضرر کرده است.
- پیشبینی آینده
پیشبینی میشود صنعت خودرو در سال 2020 جدول سبزی نداشته باشد. همهگیری کرونا باعث شده بسیاری از شرکتها با بدترین شرایط مالی و اقتصادی روبرو شوند. اگر سال پیش وضعیت پیچیدهای وجود داشت اما وضعیت وحشتناکی حکم فرماست. علاوه بر این مورد، خودروسازان در اروپا با قوانین سخت گیرانه آلایندگی روبرو هستند و شاید جریمههای سنگینی را تحمل کنند.
اما سؤال این است: آیا خودروسازان خواهند توانست روی پای خود بایستند یا اینکه دولتها وارد میدان خواهند شد؟!
پست الکترونیکی: info@kaic.ir
کیلومتر 16 جاده مخصوص کرج، بلوار کرمان خودرو، بلوار نخل، ساختمان اداری صدف
کدپستی : 8916833567
به گروه صنایع خودرو سازی کرمان می باشد. طراحی و اجرا: شرکت توسعه پردازش جام جم Powered by DCMS 3.2