پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

 

هفت تکنولوژی که زندگی شما را تغییر می دهند

سال ۲۰۲۰ می تواند یکی از مهمترین نقطه های عطف بشریت باشد چرا که بسیاری از فناوری ها که تحقق یافتن آنها را در سالهای دوردست می دیدیم، در آینده ای نه چندان دور جای خود را در میان زندگی روزمره میلیاردها نفر در کره زمین باز خواهند کرد.  

 سال ۲۰۲۰ و دهه ای که منتظر ماست، می تواند یکی از مهمترین نقطه های عطف بشریت باشد. پس از انجام آزمایشات مختلف در سال های گذشته، بسیاری از فناوری ها که تحقق یافتن آنها را در سالهای دوردست می دیدیم، در آینده ای نه چندان دور جای خود را در میان زندگی روزمره میلیاردها نفر در کره زمین باز خواهند کرد. چهارمین انقلاب صنعتی در حال گذر از حدس و گمان و آماده برای رویارویی با واقعیت است، البته با فرصت ها و چالش هایی که برای دهه های آینده بشریت به ارمغان می آورد.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۰، بعنوان یکی از مهم ترین چالش های بشر در زمینه تکنولوژی با هدف تسلط  جهانی محقق می شود. شرکت مشاوره بین المللی مک کینزی تخمین زده است که فناوری های هوش مصنوعی باعث افزایش گردش مالی ۲۳ درصدی از سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۳۰ خواهد شد که این میزان برابر است با مبلغی بالغ بر ۵۰۰ میلیارد یورو که حدود ۲۵ میلیارد یورو در بخش خدمات مالی و حدود ۱۷۰ میلیارد یورو در زمینه انرژی سرمایه گذاری می شود.

در حال حاضر بسیاری از کشورها از این خدمات استفاده می کنند اما این به معنی بهره مندی از این دانش در حد پیشرفته نیست. به طور مثال در ایتالیا، ۸۶ درصد از شرکت ها اعلام کرده اند که خدمات هوش مصنوعی را در فعالیت های خود اجرا کرده اند: خدماتی مانند چت بات با هدف مشاوره و خدمات مشتریان و ابزارهای امنیتی سایبری اما تنها ۳ درصد از این شرکت ها در مرحله پیشرفته قرار دارند. این تاخیر عمدتا به دلیل ترس شرکت ها از نبود کارمندان  با آمادگی کافی برای انتقال از نقطه فعلی به استفاده از هوش مصنوعی است. این سردرگمی در تمام کشورهای اروپایی دیده می شود به طوریکه تنها ۰.۰۱ درصد از تولید ناخالص ملی اروپا در این زمینه سرمایه گذاری شده است. در حالیکه در چین، ۰.۰۶ درصد و در ایالات متحده امریکا ۰.۳ درصد از درآمد ناخالص ملی آنها در بحث هوش مصنوعی سرمایه گذاری شده است. رقابت بین چین و آمریکا بعنوان دو قدرت بزرگ اقتصادی بدلیل پیش بینی از انتشار تراشه های chip edge Ai است.

پیش بینی می شود که در سال ۲۰۲۰، ۷۵۰ میلیون تعداد از این تراشه ها با مبلغی بالغ بر ۲.۶ میلیارد دلار به فروش برسد. همچنین تخمین زده شده است که در سال ۲۰۲۴ تعداد تراشه های فروخته شده به حدود یک و نیم میلیارد قطعه افزایش یابد. قطعا با توجه به اینکه تلفن های هوشمند بازار اصلی این تراشه ها هستند، حدود ۹۰ درصد از این قطعات توسط تولیدگنندگان تلفن های همراه جذب می شود.

نسل پنجم شبکه تلفن همراه

هوش مصنوعی به لطف پیاده سازی بر روی تلفن های همراه رونق زیادی داشته است. رشد فروش تلفن های همراه درحال حاضر در کشورهای پیشرفته ثابت مانده است اما در سطح جهانی هنوز در کشورهای در حال توسعه در حال رشد می باشد. این افزایش چشمگیر فروش تلفن های همراه در کشورهای در حال توسعه به لطف ورود به بازار برندهایی مانند هواوی، ال جی و شیائومی بوده است چرا که این محصولات از لحاظ قیمت و کیفیت در حال رقابت با محصولات شرکت های بزرگی مانند اپل و سامسونگ  هستند. بر اساس آخرین گزارش دیلویت، بازار گسترش یافته تلفن های همراه در سال ۲۰۲۰ به ۹۰۰ میلیارد دلار می رسد. بیش از نیمی از این مبلغ مربوط به وسایل جانبی این تلفن ها و خدمات خواهد بود: محتویات، برنامه ها و سخت افزارها مانند هدفون، کاور گوشی و باتری، گردش مالی تقریبا ۳۷۰ میلیارد دلاری در سطح جهان خواهد داشت در حالیکه ۱۷۶ میلیارد دلار از سوی تبلیغات، نصیب این شرکت ها می شود. در سال ۲۰۱۹ بالاترین سرمایه گذاری ها در بخش تبلیغات تلویزیونی مربوط به تلفن های همراه بود که پیش بینی می شود این میزان در سال ۲۰۲۰ تا ۱۸ درصد رشد یابد.

این میزان رشد به صورت موازی باعث توسعه شبکه ها و خطوط نسل پنجم شبکه تلفن همراه نیز می شود. اگر در سال ۲۰۱۹ شاهد آزمایش این خطوط در برخی مناطق و برخی کشورها بودیم، در سال ۲۰۲۰، فاز انتشار گسترده آن آغاز خواهد شد. علیرغم نگرانی بسیاری از کشورهای غربی در خصوص پیشرفت چشمگیر چین در این فناوری، نسل پنجم شبکه تلفن همراه باعث ایجاد انقلابی در رابطه ما با تلفن های همراه خواهد شد که این مساله نه تنها به علت سرعت بالای اینترنت، بلکه مهمتر از همه، در سرعت بخشیدن به انتقال داده ها از انسان به دستگاه ها و همچنین برعکس خواهد بود.

اتومبیل ها خودران

۲۰۲۰ سال اتومبیل های خودران نیز خواهد بود. بر اساس گزارشات متفاوت از موسسات و سازمان های تحقیقاتی، تا سال ۲۰۲۳ بیش از ۷۴۵ هزار دستگاه نقلیه خودران در سراسر جهان تولید و به فروش خواهند رسید. اولین کشورهای دارنده این خودروها کشورهای آمریکای شمالی، چین و در ادامه کشورهای اروپایی خواهند بود چرا که مقررات مربوط به این خودروها در این کشورها در حال بررسی و تصویب هستند اما تا پایان سال ۲۰۲۸، یک پنجم از کشورهای جهان قوانین مربوط به این خودروها را به تصویب خواهند رساند.

در حال حاضر به جز برخی از نمونه های آزمایشی، تعداد کمی از خودروهای مستقل در دنیا وجود دارند که اکثر آنها برای اطمینان از ایمنی کامل احتیاج به انسان دارند. امید است که این مورد نیز در ۵ سال آینده رفع شود، چرا که انتظار می رود الگوریتم های خودرو بتوانند از عکس العمل های انسان پیشی بگیرند. پیش از این ایلان ماسک مالک تسلا اعلام کرده بود که در سال ۲۰۲۰، اولین خودرو کاملا مستقل را رونمای خواهد کرد در حالیکه شرکت گوگل در سپتامبر ۲۰۱۶، ۶۲۹۹ عدد تاکسی خودران را در شهر کالیفرنیا مورد آزمایش قرار داد.

دوچرخه هایی با تکنولوژی پیشرفته

حساسیت به محیطی که در آن زندگی می کنیم، باعث گسترش فرهنگ استفاده از دوچرخه بعنوان وسیله حمل و نقل شهری شده است بالاخص مدل های برقی دوچرخه. دوچرخه های الکتریکی جدید با وجود باتری های لیتیم، با راندمان و استقلال بیشتر به دوچرخه سوار، این امکان را به تولیدکنندگان جهانی می دهد که بین سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳، حداقل ۱۳۰ میلیون دوچرخه الکتریکی به فروش برسانند و با توجه به این تعداد میزان، درصد کل افرادیکه از محل کار تا خانه را با دوچرخه سیر می کنند به یک درصد افزایش می یابد. از نظر اقتصادی، سال ۲۰۲۳ سالیست که گردش مالی بازار دوچرخه های الکتریکی از ۲۰ میلیارد دلار نیز فراتر می رود.  برای مقایسه، تعداد فروش اتومبیل ها و کامیون های الکتریکی در سال ۲۰۲۵، تنها ۱۲ میلیون دستگاه خواهد بود در حالیکه از سال آینده تا سال ۲۰۲۳، ۳۰۰ میلیون نفر به طور مداوم از دوچرخه های شخصی و یا اشتراکی استفاده می کنند. این تعداد در سال ۲۰۱۹، حدود ۱۰۰ میلیون بوده است.

علاقمندی بیش از حد انسان ها به ربات

سال ۲۰۲۰ نیز سالی خواهد بود که ربات ها بعنوان بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل خواهند شد. با توسعه نسل پنجم شبکه تلفن همراه و هوش مصنوعی جدید، گردش مالی رباتیک سال آینده به ۱۸ میلیارد دلار: در بخش روبات های صنعتی (رشد ۹ درصدی به نسبت سال گذشته)، ۱۶ میلیارد دلار دربخش ربات های کاری بعنوان خدمات در بخش سلامت و در بخش انبارداری و خرده فروشی (رشد ۳۰ درصدی) افزایش خواهد یافت.

رونق استفاده از ربات ها در کشور چین به حدی رسید که به تنهایی در سال ۲۰۱۸، ۳۸ درصد از سهم جهانی را شامل شد قابل ذکر است که چین از ۱۵۴ هزار ربات در کارخانه های صنعتی خود استفاده می کند. پس از چین، کشورهای ژاپن، آمریکا و کره جنوبی در رتبه های بعدی قرار دارند. ربات های استفاده شده در تمامی این چهار کشور، در صنایع خودروسازی و الکترونیک مشغول به فعالیت هستند.  پیش بینی شده است که در سال ۲۰۲۱، حداقل چهار میلیون ربات در صنایع مونتاژ جهانی مورد استفاده قرار می گیرند. این مساله باعث ایجاد یک چالش جهانی نیز می شود، در سال ۲۰۱۷ بانک جهانی پیش بینی کرده بود که اجرای فزاینده مشاغل خودکار باعث ناپدید شدن حداقل ۶۰۰ میلیون شغل در جهان می شود. این مساله بعنوان یکی از چالش های سیاسی و اقتصادی پیش روی بشر در دهه های آینده خواهد بود.

کتاب صوتی و پادکست

در سال ۲۰۱۹، بیش از ۱۲ میلیون ایتالیایی حداقل یک اپیزود از یک پادکست را گوش دادند که این میزان تقریبا دو برابر آمار سال گذشته است. درصد افرادی که به طور روزانه از پادکست استفاده می کنند حدود 4درصد افزایش داشته است درحالیکه تعداد افرادیکه به صورت هفتگی به این پادکست ها گوش می دهند حدود ۱۳ درصد. موفقیت پادکست و کتاب های صوتی یک علاقمندی بین المللی است و مخصوصا مخاطبان آن در گروه سنی بین ۱۸ تا ۲۴ سال بعنوان اولین گروهی که با این ابزارهای فناوری جدید آشنا می شوند، در حال توسعه است. استفاده از این ابزارهای صوتی در سال ۲۰۲۰، حدود ۳۰ درصد افزایش خواهد داشت با درآمدی بالغ بر ۱.۱ میلیارد دلار که تا سال ۲۰۲۵ به ۳.۳ میلیارد افزایش می یابد.

در آمریکا تب استفاده از کتاب های صوتی بسیار رشد داشته است به طوریکه سهم این کشور به اضافه چین، ۷۵ درصد سهم کل جهانی است. بر اساس گزارش دیلویت، استفاده از کتاب های صوتی در سال ۲۰۲۰، به ۲۵ درصد و با درآمدی بالغ بر ۵ میلیارد دلار افزایش می باید.

بازگشت تلویزیون های سنتی

اگر چه پیش بینی می شود که تعداد مصرف کنندگان استریمینگ ها، در سالهای بین ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۴، ۸ درصد افزایش پیدا می کند اما بازیگر اصلی سال های پیش رو تلویزیون خواهد بود. در سطح جهان هنوز ۴۵۰ میلیون خانواده هستند که از طریق تلویزیون وقت خود را سپری می کنند. علیرغم اینکه افراد دقیقه های کمتری از وقت خود را به تماشای تلویزیون صرف می کنند، اما قدرت این رسانه در جذب سرمایه گذاری در بخش تبلیغات بسیار بالاست. پیش بینی می شود که در سال ۲۰۲۰، درآمد تبلیغات جهانی، مبلغی بالغ بر چهار میلیارد دلار باشد. شرکت های تحقیقاتی به مطالعه برنامه های مورد علاقه خانواده ها می پردازند و بر اساس این داده ها، تبلیغات محصولات و خدمات را بعنوان آگهی، ما بین برنامه ها پخش می کنند. تنها در آمریکا درآمد حاصل از تبلیغات شخصی سازی شده با توجه به علاقمندی خانواده ها در سال ۲۰۲۰، حدود ۳.۴ میلیارد دلار تخمین زده شده که این میزان ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

منبع خبر: