جمعه, 10 فروردین 1403
منو اصلی

 

عید فطر بازگشت مجدد مومن به فطرت پاک خویش

 

تاملی در اهمیت عید فطر از نگاه امیر مومنان

عید فطر : فرخنده روزی است که خداوند برای جوایز رحمانی اش و انعام رحیمیت خویش از میان روزها برگزید، روزی که به بندگان خویش بعد از یک ماه تمرین روزه داری وطلب آمرزش و عرض نیاز و تمنا، فراتر از ظن و گمانشان اعطا می کند.  

عید فطر یکى از دو عید بزرگ اسلامى است که درباره آن احادیث و روایات بیشمارى وارد شده است. مسلمانان روزه‏ دار که ماه رمضان را به روزه گذرانده و از خوردن و آشامیدن و بسیارى از کارهاى مباح دیگر امتناع ورزیده‏ اند، اکنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند می ‏طلبند; اجر و پاداشى که خود خداوند به آنان وعده داده است.

امیرالمومنین(ع) در یکى از اعیاد فطر خطبه ‏اى بدین مضمون خوانده‏  و در آن مومنان را بشارت و مبطلان را بیم داده‏ اند:

اى مردم! این روز شما روزى است که نیکوکاران در آن پاداش مى‏گیرند و زیانکاران و تبهکاران در آن مایوس و ناامید میگردند و این شباهتى زیاد به روز قیامت دارد. پس با خروج از منازل و رهسپارى به سوى جایگاه نماز عید، خروجتان را از قبر و رفتنتان را به سوى پروردگار به یاد آورید، و با ایستادن در جایگاه نماز، ایستادن در برابر پروردگارتان را یاد کنید، و با بازگشت‏ به سوى منازل خود، بازگشتتان به سوى منازلتان در بهشت‏ برین را متذکر شوید. اى بندگان خدا. کمترین چیزى که به زنان و مردان روزه‏ دار داده می شود، این است که فرشته ‏اى در آخرین روز ماه رمضان به آنان ندا می ‏دهد و مى گوید: هان! بشارتتان باد، اى بندگان خدا که گناهان گذشته‏ تان آمرزیده شد! پس به فکر آینده خویش باشید که چگونه بقیه ایام را بگذرانید؟

عارف وارسته، «میرزا جواد آقا ملکى تبریزى‏» درباره عید فطر آورده است: «عید فطر روزى است که خداوند آن را از میان دیگر روزها برگزیده است و مخصوص هدیه بخشیدن و جایزه دادن به بندگان خویش ساخته است. خداوند به آنان اجازه داده است تا در این روز نزد حضرتش گرد آیند و بر خوان کرم او بنشینند و ادب بندگى به جاى آرند; چشم امید به درگاه او دوزند و از خطاهاى خویش پوزش خواهند; نیازهاى خویش به نزد او آرند و آرزوهاى خویش از او خواهند. و نیز آنان را وعده و مژده داده است که هر نیازى به او آرند، برآورد و بیش از آنچه چشم دارند به آنان ببخشد، از مهربانى و بنده ‏نوازى، بخشایش و کارسازى در حق آنان روا دارد که گمان نیز نمیبرند.»

منبع خبر: