پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

بهشتی در کویر...

 

«باغ هنر بم» یک پیشنهاد آگاهانه و یک نیاز مبرم

باغ هنر بهشتی‌است به غایت زیبا که بنیانش با آمال و آرزوهای مشترک شکل گرفته است.سازها کوک شدند و صدایی جاودانه به فریاد درآمد تا عشاق هنر در جستجوی سیمرغ خود را در بهشت باغ هنر پیدا کنند و...بخوانند یک‌صدا : بم با عشق زنده خواهد ماند.  

بعد از حادثه بسیار تلخ و ناگوار زلزله بم استاد شجریان تصمیم به برگزاری کنسرتی گرفتند که عواید این کنسرت را برای بازسازی اختصاص بدهند. این کنسرت که با حضور استاد علیزاده، جناب آقای کیهان کلهر و آقای همایون شجریان همراهی شد با استقبال بسیار گسترده‌ای صورت گرفت، استاد شجریان اعلام کردند این عواید به بازسازی در حوزه‌ای اختصاص پیدا خواهد کرد که تمایل مردم هم در آن جهت باشد. در بازه‌ای بعد از اینکه کمک‌ها جمع‌آوری شد استاد شجریان و استاد علیزاده به هر صورت ایده‌شان به‌طور مشخص این بود که این مبلغ را برای فعالیتهای عمرانی شبیه سایر کارهایی که مرسوم است صرف کنند.

در آن دوره آقای دکتر عباس اسماعیلی رئیس شورای شهر بم بودند که با توجه به شخصیت وزینی که داشتند و درکی که از مسائل شهر بم داشتند با استاد شجریان صحبت کردند که این نوع کارهای عمرانی در شهر بم در حال انجام است، این شهر به لحاظ اندوهی که ایجاد شده و نیازی که از قبل هم بوده و الان تشدید شده، احتیاج به‌نوعی نگاه فرهنگی و آموزشی به‌خصوص در حوزه‌هایی که به نشاط اجتماعی مربوط می‌شود دارد. از اینجا ایده «باغ هنر بم» در ذهن استاد شجریان شکل گرفت و طبیعتاً بحث به این سمت رفت که این کمک‌ها برای یک مرکز فرهنگی هنری باشد. با این نگاه جناب آقای مهندس خواجه‌نصیر و سرکار خانم مهندس مشیری دختر زنده‌یاد فریدون مشیری به‌واسطه دوستی که از قدیم با استاد شجریان داشتند پیشنهاد دادند که طرح اولیه این باغ هنری آموزشی را تهیه کنند. طراحی در این زمینه بدون هیچ چشم‌داشت مالی آماده شد و در اختیار استاد قرار گرفت.

طبیعتاً در این دعوت عامی که برای مشارکت شده بود اعداد و ارقامی جمع‌آوری شد که برای شروع این طرح اختصاص پیدا کرد و از آنجایی که مشخص بود پروژه با ابعاد تعریف شده نیاز به منابع مالی بیشتری دارد جمع‌آوری کمک‌ها کماکان در دستور کار قرار گرفت.

گروه‌های هنری زیادی از این اقدام استاد شجریان حمایت کردند که به‌طور مشخص می‌توان از جناب آقای مجید مجیدی و سرکار خانم پری صابری به نیکی یاد کرد که در این زمینه حمایت‌های معنوی‌شان همراه پروژه بود.

به هر تقدیر به فاصله نسبتاً کوتاهی شاید کمتر از یک سال بعد از اینکه زمین این پروژه از طرف شورای شهر بم و با مساعدت جناب آقای اسماعیلی و شهرداری بم فراهم شد کارهای عمرانی کلنگ خورد و جناب آقای علی جهاندار از شاگردان استاد  پیمانکاری این پروژه را بر عهده گرفتند و خدمات ساختمانی توسط ایشان و تیم اجرایی آغاز و اعتبارات جمع‌آوری شده در اختیار مجموعه آقای جهاندار قرار گرفت. به‌طور طبیعی بعد از فاصله‌گیری از آن فضای احساسی اولیه، حجم کمک‌ها و توجه به پروژه کاهش یافت و در این مرحله استاد به این نتیجه رسیدند که پروژه‌ای که شروع شده و کارهای مقدماتی‌اش با توجه به وسعتی که پیش‌بینی شده بود متوقف شده است نیازمند به یک تحرک جدیدی دارد.

در این بخش با دعوت از جناب آقایان دکتر گودرزی ، دکتر یونس شکرخواه ، دکتر محسن کاشی، سیدابوالحسن ریاضی و کامبیز نوروزی شورایی برای پیگیری امور تشکیل گردیدکه مسئولیت بخش رسانه‌ای این شورا را هم آقای افشین امیرشاهی بر عهده گرفتند. طبیعتاً جناب آقای مهندس خواجه‌نصیر و سرکار خانم مهندس بهار مشیری که طراح اولیه باغ هنر بودند هم در این شورا حضور داشتند. این شورا تقریباً از ابتدای سال ۸۴ به شکل جدی گفتگو با مجموعه‌های مختلف را شروع کرد  و برای اینکه بتواند منابع لازم را برای ادامه کار فراهم کند ، چون تمرکز بر نهادهای صنفی بود با مجموعه‌های مختلفی مذاکره شد به‌ویژه با انجمن صنفی شرکت‌های ساختمانی که جا دارد یادی کنیم از رئیس فقید این انجمن مرحوم مهندس ادب که مسئولیت این بخش را به‌طور مشخص در یک بازه زمانی بر عهده گرفتند و نهایتاً با دعوت از اعضای صنف ،بخشی ازکمک‌های مالی را تأمین کردند.

همزمان کمک‌های فنی قابل‌توجهی نیز برای پروژه فراهم آمد، همین‌طور خانه سینما به‌عنوان یک نهاد صنفی حمایت‌های معنوی و مادی متناسب با ظرفیت‌هایی را  عهده دار شدند که نهایتاً منجر به پیشرفت در پروژه گردید.

اما از آنجا که مقیاس این پروژه بسیار بزرگ دیده شده بود و کارهای اولیه متناسب با آن پروژه بزرگ طراحی و اجرایش آغاز شده بود بالمعال با افزایش تورم، کاهش منابع، فاصله گرفتن از زمان و عدم تداوم تأمین نقدینگی لازم موجب توقف کار شد. در این میان تغییراتی هم در دولت انجام شد و نگاه‌های متفاوتی نسبت به پروژه مطرح گردید که حتی تا مرز باز پس دادن پروژه توسط استاد شجریان نیز پیش رفت.

درنهایت با پیشنهاد جناب آقای مسجدجامعی مقرر شد از آقای مهندس مرعشی کمک بگیریم با این ایده جدید یک تغییر جهتی در این پروژه بوجود آمد. البته لازم به یادآوری است که عملاً با فاصله گرفتن زمانی این پروژه ترکیب شورا بسیار کوچک گردید و عملاً به جلسات سه نفره‌ای که به‌صورت مرتب در دفتر کار استاد و گاهی در منزل ایشان برگزار می‌شد تبدیل شد و آقایان سید ابوالحسن ریاضی  دکتر گودرزی پیگیر مسائل باغ هنر بم بودند.

در  اوایل دهه نود با پیشنهاد آقای مسجدجامعی جناب آقای مهندس مرعشی به این مجموعه اضافه شدند و ترکیب شورای باغ هنر بم متشکل از جناب آقای مهندس مرعشی، استاد شجریان، آقای دکتر گودرزی و سید ابوالحسن ریاضی بود. در این مرحله پروژه‌ای که چندین سال متوقف شده بود و تعهدات پرداخت نشده ‌بسیاری داشت که یا با اعتبار اشخاص یا تبدیل به دیون اداره میشد در مرحله اول با نگاه مثبت جناب آقای مهندس مرعشی به صنایع خودرو سازی کرمان ارجاع گردید و جناب آقای مهندس شه‌بخش (مدیرعامل صنایع خودروسازی کرمان) کلیه بدهی‌های پروژه را پرداخت کردند.

از این پس عملاً مدیریت کل فرایند را جناب آقای مهندس شه‌بخش بر عهده گرفتند و در جلسات مشترک تعریف کار جدیدی توسط شورا مصوب شد، صورت‌جلسات تنظیم شد و مقرر شد که این پروژه فازبندی شده و به‌صورت مرحله‌ای بخش‌های مختلفش در کارهای ساختمانی به اتمام برسد.

در این مرحله گروه جدیدی از جانب آقای مهندس شه‌بخش و با تأیید شورا مسئولیت کار را بر عهده گرفت که تیم جناب آقای مهندس نعمتی بودند و بازنگری‌هایی بر روی طرح و نقشه اولیه کردند تعدیل‌ها و مناسب‌سازی‌هایی برای فازبندی اجرایی طرح انجام دادند که در نهایت ما موفق شدیم  مرحله اول و فاز نخستین این پروژه را که متشکل از بخش‌های مختلفی در جهت راه‌اندازی مدرسه هنر و موسیقی باغ هنر بم هست به سامان برسانیم ایده اصلی استاد در مراحلی که کار رو به اتمام بود و هنوز ایشان در بستر بیماری قرار نگرفته بودند این بود که یک نهاد مدنی و به‌نوعی ترکیبی از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی مسئولیت اداره این مجموعه را بر عهده داشته باشند؛ و برنامه‌های مفصلی برای بحث آموزش مدنظر ایشان بود.

قرار بود افتتاح این مجموعه با اجرای کنسرتی از جانب خود ایشان صورت بگیرید که با دریغ باید گفت ما از افتتاح این مجموعه توسط شخص استادبدلیل کسالت ایشان محروم شدیم. لیکن خوشبختانه با حضوراستاد علیزاده و نتی چند از بزرگان موسیقی کشور و اجرای کنسرت در مراسم افتتاحیه، شوری وصف ناپذیر در دل همگان ایجاد شد.

بنای ماندگاری که استاد شجریان با نگاه بسیار وسیع خودشان در عرصه هنر و فرهنگ این کشور به یادگار گذاشتند امروز آماده بهره‌برداری و نیازمندعزم جدی اساتید هنر در جهت نشر ایده‌ها و توسعه موسیقی درمنطقه  است و همه ما موظف هستیم که این مسیر را آنگونه که ایشان از روز اول با افق دید بلندشان به هنر این مرز و بوم ترسیم کردند ، بپیماییم تا شاهد بهروزی و نشاط روز افزون مردم بم باشیم.

منبع خبر: روابط عمومی صنایع خودروسازی کرمان