جمعه, 10 فروردین 1403
منو اصلی

 

 

ب ام و اولین تجربه رانندگی با نسخه پیش‌تولیدی ب‌ام‌و M3 کامپتیشن جدید

آشنا و خوشحال‌کننده دو واژه‌ای هستند که سریعاً با راندن نسل جدید ب‌ام‌و M3 در اولین پیچ به ذهن می‌رسند و اگرچه ما همین را از ۵ نسل سدان پرفورمنس و نمادین باواریا انتظار داشته‌ایم اما مهندسان ب‌ام‌و M یک‌بار دیگر توانسته‌اند این مفهوم را به مرحله جدیدی برسانند.  

این در حالی است که M3 و M4 جدید حدود ۹۰ درصد کامل شده‌اند و هنوز برخی کارها باقی مانده است. این را درک هکر مدیر توسعه ب‌ام‌و M می‌گوید

زیر کاپوت این خودرو پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری توربویی قرار گرفته که اگرچه آشنا اما جدید است. پیشرانه S58 در جدیدترین نسل‌های X3 M و X4 M بکار رفته اما میزبان اصلی آن M3 است که مشخصات جذاب خود را به نمایش می‌گذارد. این نیروگاه در M3 استاندارد قدرت ۴۷۳ اسب بخاری داشته اما در نسخه کامپتیشن احتمالاً قدرت ۵۰۳ اسبی را ارائه خواهد کرد.

این خودرو به‌صورت استاندارد از گیربکس ۶ سرعته دستی سود خواهد برد اما نسخه‌های کامپتیشن دارای گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک خواهند بود. این گیربکس فاقد تکنولوژی دوکلاچه بوده اما بجای آن از مبدل گشتاور استفاده کرده است که موضوعی غیرمرسوم در محصولات پرفورمنس مدرن محسوب می‌شود.

مدیر ب‌ام‌و جزئیات کامل شاسی این خودرو را اعلام نکرد اما برخی از تغییرات را برشمرد. در مقابله با سری ۳ استاندارد، M3 جدید دارای اکسل جلوی سفت تر، دامپرهایی با کنترل الکترونیکی و دیفرانسیل عقب قفل شونده ارتقا یافته است.

این خودرو از رینگ‌های ۱۸ اینچی در جلو و ۱۹ اینچی در عقب استفاده کرده اما نسخه‌های کامپتیشن دارای رینگ‌های ۱۹ و ۲۰ اینچی و لاستیک‌های میشلین پایلوت اسپورت ۴S هستند. طبیعتاً ترمزهای کربن سرامیکی به‌صورت آپشن قابل انتخاب می‌باشند. هر دو مدل M3 و M4 کامپتیشن به‌صورت دیفرانسیل عقب تست شدند اما مدیر ب‌ام‌و می‌گوید در ادامه نسخه‌های چهار چرخ محرک نیز عرضه خواهند شد.

ما مدت زیادی را با این خودروها سر نکردیم اما خب همین زمان برای بررسی زیر پوستشان کافی بود. اولین چیزی که با تست M4 حس می‌شود موقعیت نشستن است که بسیار کم ارتفاع‌تر از قبل بوده و هدفمندتر به نظر می‌رسد. ما همه‌چیز را در حالت اسپورت پلاس قرار دادیم اما اولین نکته اینکه خودرو بیش فرمانی ندارد. دماغه خودرو بسیار گیراتر بوده و بیشتر از قبل به حمله به پیست اشتیاق نشان می‌دهد.

پیشرانه نیز امتحان خود را در شاسی بلندهای ب‌ام‌و پس داده و اینجا پاسخی خطی و دوران تا ۷۲۰۰ دور در دقیقه را به نمایش می‌گذارد. گیربکس دستی نیز بر لذت راندن خودرو می‌افزاید. بیش فرمانی اندک خودرو به سادگی قابل‌کنترل بوده و اگرچه ب‌ام‌و فعلاً وزن M4 را اعلام نکرده اما قطعاً سبک‌تر از قبل حس می‌شود.

M3 احتمالاً حدود ۱۰۰ کیلوگرم سنگین‌تر از M4 خواهد بود اما باید دانست نسخه کامپتیشن این خودرو حسی بسیار شبیه را ارائه کرده و وزن اضافی آن حس نمی‌شود. گیربکس جالب‌ترین جنبه این خودرو است. اگرچه گیربکس ۶ سرعته دستی حداکثر درگیری و هیجان در فرایند راندن را ایجاد می‌کند اما گیربکس اتوماتیک نیز کمبودی نداشته و تعویض‌های بسیار سریعی دارد.

علیرغم استانداردهای آلایندگی و فیلترهای ذرات بنزین نصب شده در اگزوز خودروها M3 صدای خود را از دست نداده است. همان صدای خاص پیشرانه ۶ سیلندر وجود داشته اما با توجه به ابعاد سر اگزوزها انتظار داریم صدای بیشتری را بشنویم.

ب‌ام‌و M3 همچنان کیفیت عالی تمرکز روی راننده را حفظ کرده است. باواریایی ها همواره بهترین تکنولوژی‌ها را در M3 بکار برده‌اند. نسل جدید این خودرو همین روند را ادامه خواهد داد و درعین‌حال ترکیبی از راحتی و پرفورمنس عالی را ارائه خواهد کرد.

مشخصات ب‌ام‌و M3 کامپتیشن

  • قیمت: ۷۶ هزار پوند (تخمینی)
  • پیشرانه: ۶ سیلندر ۳ لیتری توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۵۰۳ اسب بخار/۶۰۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۳.۹ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۸۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۱۰ لیتر در هر صد کیلومتر (تخمینی)
منبع خبر: