پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

 

چالش حفظ انگیزه در محیط های کاری

در جهان امروز اگر کارمندانی باانگیزه نداشته باشید، به هیچ یک از اهداف خود دست پیدا نخواهید کرد. درواقع تیم شرکت، بازوی اجرایی شما بوده و در صورتی که توان کافی را نداشته باشد، تمامی برنامه ‎ریزی‎ های شما از بین می‎ رود. در این رابطه سوال اصلی این است که چگونه می ‎توان انگیزه تیم خود را در بالاترین سطح نگه داشت؟ در این رابطه فراموش نکنید که صرفا ارتقای روحیه هدف اصلی نبوده و شما باید تلاش کنید که جوی ایجاد شود که در آن خلاقیت و کار تیمی بیشتری مشاهده شود  

در ادامه 18 راهکار ساده و در عین حال تاثیرگذار در این زمینه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

1-ایجاد جایزه

بدون شک اهداف شرکت برای شما و سهامدارها نتایج قابل توجهی را خواهد داشت. با این حال کارمندان در آخر ماه تنها به حقوق مشخص خود می‎ رسند. تحت این شرایط طبیعی است که آنها انگیزه کافی برای نمایش بهترین نسخه خود را نداشته باشند. به همین خاطر تعیین جوایز، بدون شک عملکرد کارمندان ما را دگرگون خواهد کرد . با این حال نوع جایزه نیز باید با توجه به ویژگی ‎های کارمندان شما باشد. برای مثال ممکن است افزایش حقوق، بالاترین تاثیر را داشته باشد. تحت این شرایط هر گزینه دیگری یک اشتباه خواهد بود.

2-تشویق شخصی

تمامی مدیران نسبت به اهمیت تشویق کارمندان خود آگاه هستند. با این حال اشتباه بزرگی که در این زمینه رخ می‎ دهد این است که تشویق‎ های کلی انجام می ‎شود. این امر در حالی است که کارمندها با یکدیگر متفاوت بوده و ممکن است وضعیت روحی آنها نیز تفاوت ‎هایی را داشته باشد. تحت این شرایط ضروری است که برخی از افراد به روحیه بالاتری نیاز داشته باشند . به همین خاطر توصیه می ‎شود که در این رابطه روش‎ های کلی را کنار گذاشته و سعی کنید که عملکرد تمامی کارمندان شرکت را مورد بررسی قرار دهید. این امر باعث خواهد شد تا امکان رساندن تمام تیم شرکت به سطح مطلوبی از انگیزه، کاملا مهیا باشد.

نکته ‎ای که در این بخش بسیار مهم است، نوع رابطه شما با کارمندان است. درواقع شما باید به قدری مورد اعتماد افراد خود باشید که آنها به راحتی و بدون نگرانی درباره مشکلات خود با شما صحبت کنند. در آخر فراموش نکنید که اخراج افراد، همواره آخرین گزینه محسوب می‎ شود. درواقع برخی از شرایط وجود دارد که تهدید جدی برای کل تیم شرکت خواهد بود. برای مثال اگر یکی از افراد با بیماری افسردگی مواجه شده باشد، بدون شک درمان وی به مدت زمانی طولانی نیاز داشته و حضور او در شرکت می ‎تواند روحیه سایر کارمندان را نیز کاهش دهد. به همین خاطر ضروری است که این افراد به سرعت کنار گذاشته شوند با این حال از نظر اخلاقی توصیه می‎ شود که به آنها اطمینان دهید در صورت درمان، امکان بازگشت وجود خواهد داشت.

3-نمایش اعتماد

یکی از بدترین شرایط برای هر کارمندی این است که در شرکتی فعالیت کند که اعتماد لازم نسبت به او وجود ندارد. درواقع زیر ذره بین قرار دادن افراد، یکی از عادت ‎های مدیران محسوب می‎ شود با این حال چه دلیلی برای این اقدام وجود دارد؟ درواقع این امر تنها باعث می‎شود که شما زمان زیادی را از دست بدهید که باید صرف اقدامات به مراتب مهم ‎تر شود. همچنین چنین اقداماتی روحیه تیم شرکت را کاملا نابود خواهد کرد. به همین خاطر ضروری است تا به آنها اختیار عمل کافی را بدهید تا بتوانند به روش مورد علاقه خود اقدام کنند. درواقع تفاوتی ندارد که افراد چه شیوه ‎ای دارند، شما تنها باید به نتایج توجه داشته باشید. در نهایت اعتماد و آزادی عمل کارمندان، زمینه بروز خلاقیت را به همراه دارد. فراموش نکنید که این موضوع، تاثیر بسزایی را در میزان رضایت شغلی افراد داشته و نباید با اقداماتی غیرحرفه ‎ای، علاقه افراد به کار را نابود کنید.

4-ایجاد جو مثبت

در ایجاد جو مثبت، مدیران بیش از هر فرد دیگری تاثیرگذار هستند. درواقع تصمیمات شما به وجود آورنده جو شرکت خواهد بود. برای مثال اگر زمینه رقابت ناسالم کارمندان را به وجود بیاورید، بدون شک جو شرکت شما کاملا سمی خواهد شد. این امر در حالی است که شما باید در تلاش برای بهبود روابط کارمندان باشید. درواقع همدلی پیشنیاز کار تیمی خواهد بود. در این رابطه خود را محدود به سطحی نکرده و اجازه دهید که تنها دلیل افراد برای حضور در شرکت، حقوق آنها نباشد. برای رسیدن به این خواسته، اقدامات بسیار متنوع بوده و با بررسی موارد انجام شده از سوی برندهای برتر، می ‎توانید به نمونه ‎های متعددی از آن دسترسی پیدا کنید.

5-افزایش دانش و مهارت

به هر میزان که توان تیم شرکت بالاتر باشد، امکان انجام سریع ‎تر کارها و اقدامات جدید فراهم خواهد بود. نکته‎ ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که کارمندان ابدا از زمان در کنار خانواده بودن، برای چنین اقداماتی نمی‎ زنند. به همین خاطر ضروری است که هر روز یک ساعت از وقت اداری را به این موضوع اختصاص دهید. در این رابطه با توجه به تعداد بالای افراد، شما می ‎توانید تخفیف ‎های ویژه‎ ای را از موسسات آموزشی گرفته و اقدامی مقرون به صرفه را انجام دهید. با این حال قبل از این اقدام، به توانایی ‎های تیم خود توجه نمایید. برای مثال ممکن است برخی از مهارت ‎ها را بتوان از طریق خود افراد تیم شرکت، تامین نمود. در این رابطه بسیار طبیعی است که برخی از کارمندان به یک زبان مورد نیاز شما تسلط داشته باشند. تحت این شرایط می‎ توانید آموزش آن را با هزینه به مراتب کمتری انجام دهید. درنهایت فراموش نکنید که این اقدام نباید هزینه‎ ای را برای کارمندان به همراه داشته باشد. در غیر این صورت زمینه نارضایتی‎ها را به همراه خواهد داشت. خوشبختانه در حال حاضر روش ‎های آموزشی بسیار متنوع شده و شما با حذف هزینه‎ های اضافی خود، حتما برای این اقدام بودجه کافی را خواهید داشت.

6-توجه به روش ‎های جدید

برای این امر که تیم بهتری را در اختیار داشته باشید، لازم است تا روش ‎های خود را نیز به‎ روز نمایید. درواقع بسیاری از متدها پس از مدتی منسوخ می‎ شوند و جایگزین‎ هایی برای آنها به وجود می ‎آید. این امر در حالی است که مدیران بسیاری همچنان به روش ‎های سابق خود تاکید دارند. این امر باعث خواهد شد که پس از مدتی با رشد منفی مواجه شوید. درواقع این امر ابدا به تلاش کارمندان شما بستگی نداشته و تنها مشکل اصلی، استفاده از شیوه‎ های قدیمی است. به همین خاطر ضروری است که شما نیز به عنوان مهمترین فرد تیم شرکت ، همواره نسبت به محدوده زمانی استراتژی ‎های خود و شیوه‎ های جدید، آگاه باشید.

7-توجه به علایق کارمندان

یکی از مهمترین دلایل بی‎حوصلگی کارمندان، درگیر شدن با روزمرگی است. در این رابطه توجه به علایق آنها می‎ تواند شرایط را بهبود بخشد. برای مثال اگر اکثر افراد تیم شرکت را جوانان تشکیل می ‎دهند شما می ‎توانید یک کنسول بازی را خریداری کنید تا افراد بتوانند خستگی خود را با این چنین اقداماتی برطرف نمایند. در این رابطه طیف اقدامات بسیار متنوع بوده و برخی از شرکت ‎ها امکان آوردن حیوانات خانگی را مهیا می ‎کنند تا روحیه تیم خود را بهبود بخشند. به همین خاطر شما با تحلیل شرایط و ویژگی ‎های کارمندان خود، می‎ توانید بهترین تصمیم‎ گیری را داشته باشید. همچنین الزامی وجود ندارد که صرفا یک اقدام را مورد توجه قرار دهید. درواقع رعایت اصل تنوع نیز تاثیرگذار خواهد بود.

8-کوچک‎ سازی اهداف بزرگ

اهداف بزرگ می ‎تواند ناامیدی تیم شرکت را به همراه داشته باشد. این امر در حالی است که با تبدیل آنها به چندین هدف کوچک، بدون شک تمایل به انجام آنها افزایش پیدا خواهد کرد. در این رابطه توجه داشته باشید که رسیدن به یک دستاورد، ضامن تداوم پیداکردن آن خواهد بود. برای مثال یک هدف پنج ساله، بدون شک یک شرکت را خسته خواهد کرد. با این حال اگر آن را به چندین هدف یک ماهه تبدیل کنید، افراد با توجه به این امر که حرکت رو به جلو را مشاهده کرده و اقدامات خود را با نتایجی همراه می‎ بینند، بدون شک انگیزه کافی برای تحمل سختی ‎ها را خواهند داشت.

9-ایجاد تعادل

تعادل به معنای این است که شما نباید اجازه دهید که کارمندها خسته شوند. درواقع میزان استراحت و حجم کارها باید به نحوی باشد که افراد تیم شرکت قادر به انجام آنها باشند. در این رابطه تقسیم درست وظایف نیز بسیار مهم بوده و لازم است تا عدالت، رعایت شود. درواقع اگر به نحوی رفتار کنید که بیانگر عدم توجه شما به سلامتی کارمندان باشد، بدون شک همه چیز را از دست خواهید داد. در این رابطه امروزه بسیاری از شرکت ‎ها از روانشناس‎ ها و مربیان تغذیه استفاده می ‎کنند تا وضعیت روحی و جسمی تیم خود را بهبود بخشند.

10-حمایت

اگر کارمندان شما تمایل دارند تا بر روی یک پروژه جدید فعالیت کنند و یا قصد ارائه خلاقیتی را دارند، شما باید حامی آنها باشید. این نکته را فراموش نکنید که کارمندان شما به صورت مستقیم با موارد کاری درگیر بوده و ممکن است با مواردی مواجه شوند که از نظر شما پنهان مانده است. همچنین این امر طبیعی است که افراد تمایلی را نداشته باشند که تا آخر عمر در وضعیت حال حاضر قرار گیرند. به همین خاطر شما باید زمینه پیشرفت آنها را مهیا کرده و اهمیت آنها را برای تیم شرکت نشان دهید. همچنین بهتر است که سالگرد حضور کارمندان در شرکت را جشن بگیرید. در این رابطه تولد آنها نیز می ‎تواند گزینه بسیار خوبی باشد. این اقدامات کم‎هزینه، تاثیر بسزایی را در روحیه آنها خواهد داشت. درواقع اگر بتوانید تیم خود را نسبت به شرکت متعهد نمایید، حتی در سخت‏ترین شرایط نیز قادر به حفظ آنها خواهید بود.

11-ارائه اطلاعات

با کارمندان خود در رابطه با موضوعات مختلف صحبت کنید و اجازه دهید تا آنها نسبت به اهمیت یک موضوع، به آگاهی دست پیدا کنند. این امر باعث خواهد شد تا بهتر بتوانند با خواسته‎ های شما هماهنگ شوند. همچنین این امر یک توقع در بین کارمندان سراسر جهان است که مدیر شرکت با آنها ارتباط خوبی را داشته و در رابطه با موضوعات مختلف، اطلاع ‎رسانی کند. در این رابطه تمامی تصورات غلط نظیر وجهه مدیریتی را کنار گذاشته و تنها به انجام اقدامات کاملا تاثیرگذار، توجه نمایید.

12-تنوع در اقدامات

در کنار وظایف اصلی، یکسری اقدامات فرعی را نیز تعیین نمایید که عمل به آنها با افزایش حقوق و یا پیشرفت شغلی همراه خواهد بود. در این رابطه تنوع خوبی را داشته باشید تا امکان انجام آن توسط تمامی کارمندان، مهیا باشد. برای مثال ایجاد 10 مشتری جدید، می ‎تواند یکی از این موارد محسوب شود. همچنین مسابقه بهترین نقد و به صورت کلی هر اقدامی که به بهبود وضعیت شرکت منجر می‎شود، در این رابطه کاملا مهم خواهد بود.

13-دلسوزی و صبر

نکته ‏ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که تیم شرکت ابدا به یک منتقد جدی نیاز نداشته و باید به مانند یک مربی دلسوز رفتار کنید. در کنار این موضوع رعایت اصل صبور بودن نیز کاملا الزامی است. درواقع این امر طبیعی است که خصوصا در رابطه با اقدامات جدید، تیم شرکت عملکرد لازم را نداشته باشد. با این حال شما باید کمک کنید تا سطح افراد بهتر شود. آمارها نیز در این رابطه حاکی از آن است که در شرکت ‎هایی که مدیران رفتار های سختگیرانه ‎ای دارند ، تمایل افراد به پنهان ‎کاری بسیار زیاد است . چنین اقدامی بدون شک کاملا به ضرر شرکت شما خواهد بود. به همین خاطر الزامی است که مورد فوق را رعایت نمایید. با این حال فراموش نکنید که همواره باید یک نقطه پایانی هم وجود داشته باشد. برای مثال اگر کارمندی یک اشتباه را برای سومین بار مرتکب شده است، شما باید آن را کنار بگذارید. درواقع نباید اجازه دهید که از رفتار خوب شما، سوءاستفاده شود.

14-مهارت شنوندگی

نسبت به گفته‎ های کارمندان خود شنونده خوبی باشید. درواقع همواره نیازی به کشف خواسته‎ های کارمندان نبوده و در این رابطه تنها کافی است که مستقیما از آنها سوال نمایید. بدون شک اگر شونده خوبی باشید، با کمترین مشکل در شرکت مواجه خواهید بود. در کنار این موضوع فراموش نکنید که شما به عنوان الگوی اصلی شرکت محسوب می‎ شوید. به همین خاطر هر رفتاری از جانب شما، با تقلید کارمندان همراه خواهد بود و به همین خاطر به هر میزان که رفتارهای بهتری را داشته باشید، وضعیت شرکت نیز مناسب ‎تر خواهد شد.

15-انتقال انرژی

اگر خواهان تیمی پرانرژی هستید، در ابتدا خود شما باید در چنین وضعیتی قرار گیرید. به همین خاطر نیز توصیه می ‎شود تا همواره با انرژی بالایی با کارمندان خود رفتار کرده و آنها را به سمت رفتاری مشابه، سوق دهید.

16-توجه به تفاوت‎ها

اگرچه در گذشته تلاش بر این بود که کارمندان به مانند یکدیگر باشند. با این حال در جهان امروز این موضوع تغییر کرده و اکنون لازم است تا به تفاوت افراد با یکدیگر احترام گذشته شود. نکته‎ ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اجازه دهید تا افراد ویژگی ‎های منحصر به فرد خود را داشته باشند. این امر زمینه شکوفایی آنها را به همراه دارد.

17-در دسترس بودن

نکته ‎ای که بسیار مهم است این است که تیم شرکت بتواند سریعا به شما دسترسی داشته باشد. درواقع به هر میزان که ارتباط بهتری را با کارمندان خود داشته باشید، تمایل آنها به حضور در شرکت نیز افزایش پیدا خواهد کرد. فراموش نکنید که شما باید به نحوی با کارمندان خود رفتار کنید که همراه با نگاهی از بالا به پایین نباشد. با این اقدام شما می ‎توانید به عملکرد خود به عنوان یک مدیر، افتخار کنید.

18-حفظ جذابیت اقدامات

برخی از اقدامات ممکن است جذابیت بالایی را داشته باشد و برخی دیگر نیاز به جذاب ‎سازی حس شود. در هر دو مورد مدیریت بالاترین نقش را دارد. برای مثال شما می ‎توانید اقدامات افراد را با یکدیگر تعویض نمایید. برای مثال ممکن است چند نفر از کارمندان، بالاترین سرعت تایپ را در بین تیم شرکت داشته باشند. تحت این شرایط می ‎توانید چنین وظایفی را به آنها محول کرده و اقداماتی را که مورد علاقه آنها نیستند، بین سایر کارمندان پخش کنید. این امر تنها یک نمونه ساده بوده و اقدامات به مراتب بیشتری وجود دارد. به همین خاطر توصیه می ‎شود که تحقیق کافی را داشته باشید.

منبع خبر: