پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

 

عرضهٔ سدان جدید بی‌وای‌دی هان در نسخه‌های الکتریکی و پلاگین‌هیبریدی

بی‌وای‌دی سدان جدید خود بنام هان را در چین عرضه کرده است. این خودرویی لوکس و سازگاربامحیط‌زیست است که در دو نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی و تمام الکتریکی ارائه می‌شود. نسخهٔ تمام الکتریکی هان خود در دو مدل دوربُرد و پرفورمنس بالا عرضه می‌شود که مدل دوربرد آن دارای دو تیپ استاندارد و پریمیوم به ترتیب با قیمت‌های پایهٔ ۲۲۹,۸۰۰ یوآن معادل ۳۲,۸۵۰ دلار و ۲۵۵,۸۰۰ یوآن معادل ۳۶,۵۶۰ دلار است.  

هردو تیپ نسخهٔ دوربُرد هان تمام الکتریکی به پکیج باطری ۷۶.۹ کیلووات ساعتی و یک موتور الکتریکی با ۲۲۲ اسب بخار قدرت و ۳۳۰ نیوتن متر گشتاور در جلو مجهز هستند. این مدل ظرف ۷.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و با هر بار شارژ کامل باطری‌ها می‌تواند تا ۶۰۵ کیلومتر را طی کند. در مدل پرفورمنس بالا، به این ترکیب یک موتور الکتریکی در عقب با ۲۷۲ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور اضافه می‌شود که این موجب ارائهٔ سدانی چهارچرخ محرک با مجموع قدرت ۴۹۴ اسب بخار و گشتاور ۶۸۰ نیوتن متر می‌شود.

این‌ها اعداد قابل‌توجهی هستند که موجب می‌شوند هان ظرف تنها ۳.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و به سریع‌ترین خودروی الکتریکی چینی تبدیل شود. البته این پرفورمنس قابل‌توجه، روی بُرد خودرو تأثیر منفی داشته و آن‌را به ۵۵۰ کیلومتر کاهش می‌دهد. همچنین این هان الکتریکی قدرتمند قیمت بالایی هم دارد که از ۲۷۹,۵۰۰ یوآن معادل ۴۰ هزار دلار آغاز می‌شود.

اما خریدارانی که برای خودرویی تمام الکتریکی آماده نیستند می‌توانند نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی هان DM را با قیمت پایهٔ ۲۱۹,۸۰۰ یوآن معادل ۳۱,۴۰۰ دلار انتخاب کنند. این مدل به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری توربو با ۱۹۲ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور به همراه یک موتور الکتریکی با ۲۴۵ اسب بخار قدرت و ۳۳۰ نیوتن متر گشتاور و یک پکیج باطری ۱۵.۲ کیلووات ساعتی مجهز است.

مجموع خروجی این ترکیب ۴۳۶ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور است که هان را ظرف ۴.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند تا به سریع‌ترین سدان پلاگین‌هیبریدی چینی تبدیل شود. این نسخه همچنین می‌تواند تا ۸۱ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی طی کند درحالی‌که بُرد کلی آن به بیش از ۸۰۰ کیلومتر می‌رسد. هان پلاگین‌هیبریدی در ظاهر هم با ویژگی‌هایی مثل جلوپنجرهٔ بزرگ و چراغ‌های جلوی متفاوت، از نسخهٔ الکتریکی متمایز شده است.

بی‌وای‌دی هان تقریباً هم‌اندازهٔ تسلا مدل S است زیرا ۴,۹۶۰ میلی‌متر طول، ۱,۹۱۰ میلی‌متر عرض و ۱,۴۹۵ میلی‌متر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن برابر با ۲,۹۲۰ میلی‌متر است. این سدان لوکس چینی همچنین از ویژگی‌های مدرنی مثل چراغ‌های جلوی LED، دستگیره‌های درب بیرون‌آی و کلید دیجیتالی هم برخوردار است. در داخل خودرو نیز صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی و نمایشگر ۱۵.۶ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی جلب‌توجه می‌کند. ازجملهٔ سایر ویژگی‌های داخلی برجستهٔ هان می‌توان به صندلی‌های چرمی یا ناپا، تریم چوبی یا آلومینیومی، شارژر بی‌سیم گوشی‌های هوشمند، کنترل تهویهٔ اتوماتیک دو منطقه‌ای و صندلی راننده با گرم‌کن و تهویه اشاره کرد.

هان مثل بسیاری از خودروهای مدرن به مجموعه‌ای از سیستم‌های کمک‌راننده مثل کروز کنترل تطبیقی با قابلیت توقف و حرکت دوباره، هشدار برخورد جلو، ترمز اضطراری اتوماتیک، هشدار خروج از خط، دستیار حفظ حرکت میان خطوط و سیستم تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی مجهز شده است. علاوه بر این، امکان سفارش سیستم‌هایی مثل پایش نقاط کور، هشدار برخورد عقب و هشدار عبور و مرور عقب هم وجود دارد. بی‌وای‌دی پس از عرضهٔ هان در چین، قصد عرضهٔ آن در بازار اروپا را هم دارد.

منبع خبر: