شنبه, 1 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

 

نکاتی که قبل از خرید ضد یخ باید به آن توجه کنیم

شاید با شنیدن اسم ضد یخ به این فکر بیفتید که قاعدتا برای زمستان‌ها به کار می‌آید و نیازی به آن برای سایر فصل‌ها نیست. اما ضدیخ‌ها در حقیقت خاصیت ضد جوش نیز دارند و در تمام فصول مخصوصا تابستان نیز اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کنند.  

خرید ضد یخ مناسب برای خودرو و همچنین زمان تعویض آن ممکن است به نظر شما ساده باشد اما اشتباه در انجام هر یک از این کارها می‌تواند ضربه بدی به خودروی شما بزند. پس بهتر است در مورد خرید یک ضد یخ مناسب مطالعه بیشتری داشته باشید. در این گزارش قصد داریم شما را با پارامترهای مهم در هنگام خرید ضد یخ و تعویض آن آشنا کنیم.

ضدیخ، مایع رادیاتور یا کولانت همگی اسم‌هایی هستند که برای این مایع خنک‌‌کننده مهم به کار می‌رود. استفاده از ضد یخ در خودرو به طور کلی اهمیت بسیار بالایی دارد و فرقی نمی‌کند که در فصل زمستان باشیم یا تابستان. این مایع درون پیشرانه خودرو گردش پیدا می‌کند و دمای کاری مناسب برای فعالیت هر یک از قطعات را حفظ می‌کند. به طور کلی ضد یخ سیالی است که از ترکیب یک ماده پایه به نام مونو اتیلن گلایکول و مواد افزودنی برای جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی و بهبود کیفیت تشکیل شده است. لازم به ذکر است که این مایع علاوه بر جلوگیری از یخ زدن یا جوش آوردن پیشرانه از خوردگی آن نیز جلوگیری می‌کند.


انتخاب ضدیخ مناسب

یکی از موارد مهمی که در انتخاب ضد یخ باید به آن توجه کنید نوع آن است. ضد یخ‌ها به دو دسته آلی و معدنی تقسیم می‌شوند و انتخاب از بین آنها به نوع خودروی شما و همچنین هزینه‌ای که می‌خواهید انجام دهید بستگی دارد. ضدیخ‌های آلی با توجه به این که حاوی مواد افزودنی هستند طول عمر بیشتری دارند اما در مقابل قیمت آنها نیز بالاتر است. ضدیخ‌های معدنی حداکثر ۲ سال عمر می‌کنند اما قیمت آنها نیز کمتر است. به طور کلی بهتر است برای انتخاب یک ضد یخ مناسب به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.


زمان تعویض

معمولا ضد یخ‌های پایه معدنی را ۲ سال یکبار تعویض می‌کنند اما مدت زمان برای پایه آلی بیشتر است. طول عمر هر ضد یخ عموما روی بسته‌إندی آن درج می‌شود و از این طریق می‌توانید مطمئن شوید که چه زمانی باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید. اما از بحث زمان تعویض که بگذریم نحوه تعویض ضد یخ نیز مهم است. برخی از ضدیخ‌ها به صورت خالص به فروش می‌رسند و باید آنها را با آب ترکیب کنید اما برخی دیگر ترکیب‌شده با آب هستند. حتما در هنگام تعویض به این نکته توجه کنید چرا که اگر ضد یخ خالص داخل خودرو بریزید باعث بروز مشکل برای پیشرانه می‌شود. اگر ضد یخ را به صورت خالص خریداری کردید بهتر است از آب شهری برای ترکیب با آن استفاده نکنید. یکی از بهترین راه‌ها این است که آب دی‌یونیزه از داروخانه‌ها تهیه کنید تا املاح نداشته باشد و به صورت ۵۰-۵۰ آن را با ضد یخ ترکیب کنید.

 



این نکته را باید گفت که همرنگ بودن ضد یخ فابریک کارخانه با نمونه‌ای که تهیه می‌کنید دلیل بر کیفیت یکسان آنها نیست و از ترکیب کردن آنها خودداری کنید. لازم به ذکر است که سعی کنید هر چند وقت یکبار میزان سیال را چک کنید چرا که کمبود آن آسیب‌های جدی به خودرو وارد می‌کند.


خودرو بدون ضد یخ چه می‌شود؟

در صورتی که خودرو بدون ضد یخ بماند مشکلات عدیده‌ای به وجود می‌آید. از جمله این موارد می‌توان به اخطار آمپرها در بخش صفحه کیلومتر، توقف ناگهانی خودرو و وارد شدن خسارت به اجزای پیشرانه اشاره کرد. بخش‌های مختلف پیشرانه که نسبت به تغییر دما حساس هستند شامل پمپ آب، تایمینگ سیلندر و پیستون، سرسیلندر و شفت است.

اما علامت این که سیستم با کمبود ضد یخ مواجه شده چیست؟ یکی از بارزترین علامت‌های آن بالا رفتن دمای آمپر آب به صورت تدریجی است. اگر عقربه آمپر از حرکت باز نایستاد و همچنان به سمت منطقه قرمز حرکت کرد بهتر است خودرو را متوقف و میزان ضدیخ را بررسی کنید. یکی دیگر از علائم از کار افتادن بخاری خودرو است. در حقیقت بخاری خودرو از همان دمای اضافه پیشرانه استفاده می‌کند و در صورتی که میزان ضدیخ کم باشد ممکن است مشکلاتی نیز در بخش بخاری به وجود آید.

منبع خبر: