جمعه, 10 فروردین 1403
منو اصلی

 

26 مرداد سالروز ورود آزادگان

 

بازگشت پرستوهای مهاجر

آشنای روزهای دور بودی و بیگانه روزهای غربت، زخم های کهنه مان از دوری تو بود و مرهم زخممان، آمدنت.  

روز ۲۶ مرداد سال ۱۳۶۹، میهن اسلامی شاهد حضور اولین گروه آزادگان سرافرازی بود که پس از سال ها اسارت در زندان ها و اسارتگاه های رژیم بعث عراق، قدم به خاک پاک میهن اسلامی خود گذاشتند.

 

ستاد رسیدگی به امور آزادگان که در ۲۲ مرداد ۶۹ تشکیل شده بود، تبادل حدود 50 هزار آزاده را با همین تعداد اسیر عراقی و با هماهنگی دستگاههای دیگر برعهده گرفت. با این تفاوت که اسرای آنها نظامی بودند و اسرای ما بیشتر بسیجی و غیرنظامی.

 

 خاک پای آزادگان، سُرمه چشمان وطن (26 مرداد بازگشت آزادگان به میهن)

آزادگان، صبورتر از سنگ صبور و راضی ترین به قضای الهی بودند. اینان سینه هایی فراخ تر از اقیانوس داشتند که از همه جا و همه چیز بریده و به خدا پیوسته بودند. آزاده نامیده شدند چون از قید نفس و نفسانیات رهایی یافته بودند.

امروز روز شادی ملت است، روزی که نه تنها خانواده های آزادگان خوشحال شدند بلکه تمام آزادگان جهان شاد بودند 

آزادگان، با ایمان راسخ خود در برابر همه فشارهای جسمی و روحی دشمنان ایستادند و روابط اجتماعی جامعه کوچک اردوگاهی خود را بر پایه اخلاق حسنه بنا نهادند و از شکنجه های مزدوران بعث هراسی به خود راه ندادند. آزادگان، گنجینه ‏هاى ارزشمندى هستند که در درون آن، فرهنگ انسان‏ ساز دوران اسارت نهفته است. ثبت وقایع اسارت، پلى است براى انتقال فرهنگ اسارت از درون اردوگاه‏ها به شهرهاى میهن اسلامى ‏مان، ایران.

 

خاک پای آزادگان، سُرمه چشمان وطن (26 مرداد بازگشت آزادگان به میهن)

.

بر حاملان این فرهنگ است که ضمن حفظ آن، چاره ‏اى نیز براى ترویج آن بیندیشند. در زمینه بیان این فرهنگ، از سه ابزار خط، تصویر و انتقال به ‏صورت سینه به سینه میتوان بهره گرفت، امّا مهم این است که بیان فرهنگ اسارت، امرى حیاتى و کارى بس سترگ براى جامعه جوان ماست.

بنابراین، نظام اسلامى باید از همه امکانات موجود در این حرکت ارزشى فرهنگى بهره ‏بردارى کند، تا اثر مجاهدت و مقاومت وصف‏ ناپذیر این رسولان انقلاب، به ‏صورت فرهنگ مصوّر و مکتوب و به‏ مثابه کلید راه هدایت براى نسل آینده و همه بیداردلان و آزادگان جهان محفوظ بماند.

خاک پای آزادگان، سُرمه چشمان وطن (26 مرداد بازگشت آزادگان به میهن)

 

 
منبع خبر: روابط عمومی صنایع خودرو سازی کرمان